اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 5, 2016
11:23 سه شنبه، 17ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76847

«تبلیغات ابری»، مفهومی جدید در Cloud

سرویس‌های رایانش ابری، صنعتی است که از رشد بسیار بالایی برخوردار بوده و مشتریان و ارائه‌دهندگان این نوع خدمات بازار پررونقی را تجربه می‌کنند.
 
این روند در آینده با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت. موسسه پژوهشی گارتنر در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده که در سال ۲۰۱۶ ارزش خدمات ابری عمومی به ۲۰۴ میلیارد دلار خواهد رسید. 
 
این رقم در سال گذشته ۱۷۵ میلیارد دلار بوده است. کارشناسان گارتنر می‌گویند سرویس‌های موسوم به SaaS – که در آن شرکت‌ها، نرم‌افزارهایی عرضه می‌کنند که برای اجرا در فضای ابری طراحی شده است – با رشد ۲۰ درصدی روبرو خواهد شد و ارزش این خدمات تا پایان سال جاری، از ۳۱.۴ میلیارد به ۳۷.۷ میلیارد دلار خواهد رسید. 
 
گارتنر رشد سرویس‌های IaaS را بیش از ۳۸ درصد پیش‌بینی کرده و گفته ارزش این دسته از خدمات نیز از ۱۶.۲ میلیارد به ۲۲.۴ میلیارد دلار ارتقاء می‌یابد.  
 
شرکت‌های سرشناس زیادی در حوزه IaaS فعالیت دارند که گوگل، مایکروسافت و آمازون از آن جمله است.
 
گارتنر در گزارش خود به مفهوم جدیدی اشاره کرده که از آن با عنوان تبلیغات ابری (Cloud Advertising) یاد کرده است. بنا به تعریف گارتنر «تبلیغات ابری» به آن دسته از خدمات مبتنی بر ابر اطلاق می‌شود که از گزینش، دادوستد و ارائه آگهی و داده‌های مرتبط با تبلیغات پشتیبانی به عمل می‌آورد، به نحوی که محتوا و قیمت در زمان دسترسی کاربر نهایی تعیین می‌شود؛ و معمولاً قیمت به وسیله یک سازوکار مزایده که میان پیشنهاد دهندگان و مشاهده تبلیغات (advertising impression) توازن برقرار می‌کند، تعیین می‌گردد. 
 
گارتنر حساب جداگانه‌ای برای این شیوه نوظهور تبلیغات باز کرده و البته آن را تجارتی بسیار بزرگ برشمرده است. طبق برآوردهای این مرکز پژوهشی، در سال گذشته ۷۹.۴ میلیارد دلار سود ناشی از ۱۷۵ میلیارد دلار صنعت Cloud، از Cloud Advertising نشات گرفته و این رقم در سال جاری ۹۰.۳ از ۲۰۴ میلیارد دلار خواهد بود؛ یعنی ۱۳.۶ درصد رشد. به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده، اخبار و تحلیل‌های گوناگونی از تبلیغات در فضای ابری منتشر خواهد شد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.