تلفن همراه

گوشی

April 12, 2016
15:19 سه شنبه، 24ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76933

یک مدرس ارتباطات گفت: موبایل یک اتاق شیشه ای است

غلامحسین اسلامی فرد در برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" رادیو گفت‌وگو استفاده از تلفن همراه را استفاده از یک اتاق شیشه ای دانست و گفت: اگر عکس و مطلبی داریم که نمی خواهیم کسی از آن اطلاع یابد، نباید در اتاق شیشه ای بگذاریم و اگر قرار است در این شبکه ها حضور داشته باشیم، بهتر از دو موبایل استفاده کنیم؛ یک موبایل برای ارتباط و یک موبایل برای دسترسی به آن شبکه ها.
 
برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" با موضوع آسیب شناسی خانواده موبایل محور با حضور غلامحسین اسلامی فرد مدرس ارتباطات، دکتر احمد یحیایی ایله ای دکترای ارتباطات و مدرس و محقق ارتباطات و دکتر جلیلی کارشناس حوزه ارتباطات روانه آنتن شد. 
 
دکتر احمد یحیایی ایله ای با بیان اینکه آسیب های مربوط به موبایل و رسانه های  ارتباطی در کشورهای  در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته است، اظهار داشت: اساساً تکنولوژی ها با خودشان فرهنگ خاص خودشان را می آوردند، بنابراین بهتر است که فرهنگ آنها را بشناسیم و به درستی از آنها استفاده کنیم. 
 
در ادامه غلامحسین اسلامی فرد تلفن همراه را یکی از مظاهر ارتباط نوین عنوان کرد و بیان داشت: استفاده از این پدیده آداب و شرایطی دارد که باید از آن اطلاع داشته باشیم تا جایی که ممکن است آثار منفی آن را کاهش دهیم. 
 
یحیایی ایله ای همه فناوری های بشر را مفید دانست و عنوان داشت: فناوری رباطی در این قرن موثرترین تکنولوژی در زندگی بشر است. موضوعی که مطرح می شود این است که تکنولوژی ارتباطی آیا توسعه بخش است یا سلطه بخش است؟ در واقع داریم درباره مزایا و معایب تکنولوژی ارتباطی صحبت می کنیم. آیا رسانه های ارتباطی به توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کمک می کند یا مانع آن است و البته باید در زندگی خانوادگی مان به آن حساسیت بیشتری داشته باشیم.  
 
در ادامه اسلامی فرد با اشاره به حضور شرکت های مختلف در حوزه تولید موبایل، بیان داشت: آنها برای اینکه جاذبه ایجاد کنند، هر روز و ساعت و لحظه از تیم ها و مهندسان خودشان برای ایجاد یک فناوری و گزینه بیشتر استفاده می کنند تا فروش بیشتری داشته باشند.   
 
وی افزود: در واقع آنها به دنبال این هستند که امکانات جدیدی را برای ابزارشان ایجاد کنند. موبایل نسل اول وقتی وارد بازار شد حتی نمی شد با آن عکس گرفت و تنها یک تلفن بود اما بعد در ادامه امکانات جدیدی اضافه شد که در نهایت به تلفن های هوشمند رسید و خیلی ها برای اینکه از این عرصه عقب نمانند، باید تلفن هوشمند داشته باشند. اما به دنبال ایجاد امکانات جدید، حتما آسیب های بیشتری نیز خواهیم داشت.
 
این مدرس دانشگاه به امکان ارسال فایل و فیلم به شبکه های اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: باید این نکته را به یاد داشته باشیم که این یک ابزار دو سویه است یعنی فقط ما به آن دسترسی نداریم بلکه سازنده آن نرم افزار با ورود ما اجازه دارد، او هم از ما به عنوان یک مهره استفاده کند.  
 
وی استفاده از تلفن همراه را استفاده از یک اتاق شیشه ای دانست و اظهار داشت: اگر عکس و مطلبی داریم که نمی خواهیم کسی از آن اطلاع یابد، نباید در اتاق شیشه ای بگذاریم و به همین دلیل توصیه می شود، اگر قرار است در این شبکه ها حضور داشته باشیم، بهتر از دو موبایل استفاده کنیم؛ یک موبایل برای ارتباط و یک موبایل برای دسترسی به آن شبکه ها. 
 
وی با توصیه به صاحبان موبایل ها گفت: اگر از نرم افزاری در این موبایل استفاده می کنیم حتما بدانیم پشت صحنه تولید این چه کسانی هستند و استفاده ما از این شبکه ها با علم به آگاهی و دانستن از این شبکه باشد.  
 
در ادامه یحیایی ایله ای با بیان اینکه آسیب شناسی به معنای این نیست که نکات منفی را فقط ببینیم، اظهار داشت: موبایل از یک رسانه خصوصی به یک رسانه اجتماعی تبدیل شده است و در واقع تحولی در سیستم موبایل به عنوان یک فناوری ایجاد شده است؛ ما موبایل را از حد یک تلفن خارج کرده ایم و یک رسانه شخصی به یک رسانه اجتماعی تبدیل شده است. 
 
دکترای ارتباطات و مدرس و محقق ارتباطات در بیان آسیب های موبایل ابراز داشت: نخستین آسیب موبایل، آسیب روحی است که به خود شخص وارد می کند. آسیب بعدی، آسیب اجتماعی است که وارد می کند یعنی با موبایلم می توانم به جامعه و اقشار اجتماع صدمه بزنم. همچنین ممکن است به حریم شخصی و خصوصی ام لطمه وارد شود که به خودم آسیب زده ام. بنابراین آسیب های موبایل به دو دسته آسیب های شخصی و اجتماعی تبدیل می شود.  
 
وی درباره کارکردهای موبایل نیز گفت: با موبایل می توانیم ارتباط برقرار کنیم، تبلیغات کنیم و همچنین اطلاع رسانی نیز انجام دهیم. 
 
در ادامه دکتر جلیلی با تصریح بر اینکه نباید موبایل را بزرگتر و کوچکتر از آن چیزی که است، دید، اظهار داشت: متاسفانه یک نوع فوبیا نسبت به هر نوع رسانه ای در بین مردم وجود دارد و مردم از تکنولوژی های جدید و رسانه های جدید که می آید، ترس دارند زیرا کلا پیش از اینکه کارکردهای آنها مطرح شود، آسیب های آنها مطرح می شود.     
 
وی موضوع موبایل و خانواده ایرانی را نیز از این قاعده مستثنی ندانست و عنوان داشت: قبل از اینکه بخواهیم درباره موبایل و آسیب های آن صحبت کنیم، باید درباره آسیب های خانواده ایرانی سخن بگوییم و از آنجا وارد این مبحث شویم که حالا ورود موبایل چه تاثیری گذاشته است. اگر موبایل وارد نمی شد، آیا شکل روابط خانواده های ایرانی به همان شکل گذشته بود یعنی خانواده ها، خانواده های متمرکز یا هسته ای بودند؟ 
 
کارشناس حوزه ارتباطات به رسانه رادیو و تلویزیون اشاره کرد و بیان داشت: این رسانه سال ها محور بوده است و دایره گستردگی آن بسیار بزرگ بوده است، ولی حالا با نوع جدیدی از رسانه ها روبرو هستیم که توان باور نفوذ این رسانه ها را نداریم زیرا آنها را کوچک می دیدیم ولی حالا که آنها را بزرگ می بینیم، احساس می کنیم بیشتر از آن چیزی که باید باشند، ظاهر شده اند در حالی که حقیقت این است که خانواده های ایرانی، از چارچوب های محکمی برخوردار است.  
 
شایان ذکر است؛ برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" هر روز ساعت 13:30 پخش می شود و علاقه مندان می توانند فایل صوتی این برنامه را از سایت شبکه دریافت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.