بازی

فناوری اطلاعات

April 14, 2016
10:28 پنجشنبه، 26ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76972

یک کارشناس: نگاه به بازی‌سازی‌های رایانه‌ای باید صنعتی باشد

‌یک کارشناس بازی‌های رایانه‌ای گفت: علت اصلی اینکه در ساخت بازی‌های مبتنی بر PC نتوانسته‌ایم پیشرفت‌های لازم را داشته باشیم، این است که نشردهندگان و توزیع‌کنندگان این بازی‌ها در بازارهای فیزیکی هستند.
 
"رضا زمانی" در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: وقتی بازی‌سازی اقدام به طراحی بازی مبتنی بر کامپیوتر می‌کند در زمان فروش بازی با مشکل بزرگی به نام ناشر مواجه می‌شود و همین علت موجب شده است که بسیاری از بازی‌هایی که در کشور تولید می‌شود، مبتنی بر موبایل باشد و در نتیجه در زمینه تولید بازی‌های PC از سایر کشورها عقب بمانیم.
 
این بازی‌ساز با تاکید بر اینکه بازی‌های تحت PC به دلیل حجم بالایی که دارند باید به صورت فیزیکی در بازار عرضه شوند، گفت: بازی‌هایی که در این سبک ساخته می‌شوند و نیاز به عرضه به بازار فیزیکی دارند نیاز به یک سیستم توزیع مالی مشخص و یک کانال توزیع تعیین شده دارند تا بتوانند بدون دغدغه فروش اقدام به تولید بازی کنند.
 
او ادامه داد: شاید مشکل اصلی در این حوزه مربوط به این باشد که هنوز دستگاه‌های نظارتی و سیاست‌گذار نتوانسته‌اند کمک چندانی در شکل‌گیری زیرساخت‌های لازم جهت کنترل عرضه و نشر این‌گونه بازی‌ها در داخل کشور کنند. در کشوری مثل ایران که در ابتدای مسیر بازی‌سازی قرار داریم دولت و دستگاه‌های متولی باید چند سالی را به صورت جدی از این صنعت حمایت کنند تا بخش‌های خصوصی تولیدکننده بتوانند بر روی پای خود بایستند.
 
وی همچنین تداوم حمایت‌های دولتی را یکی از مسایل تاثیرگذار در این صنعت دانست و اظهار کرد: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که به یکباره بودجه‌های حمایتی این صنعت نصف یا صفر شد و تقریبا همه تیم‌های بازی‌سازی در آن سال‌ها از هم پاشید و اکثر توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان جذب تیم‌های خارجی شده‌اند و این اتفاق، صنعت بازی‌سازی در ایران را چندین سال به عقب بازگرداند.
 
این کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در ارتباط با اینکه چرا سبک بازی‌سازی و حتی کاربرانی که به عنوان بازیکن بازی می‌کنند در داخل و خارج از کشور با هم تفاوت دارد، تصریح کرد: سلیقه بازیکنان ایرانی با بازیکنان در سطح بین‌المللی متفاوت است و مردم در داخل بیشتر بازی‌هایی را که حس نوستالژی بر آن‌ها غالب است و از کاراکترهای خاص و قدیمی استفاده می‌کنند، می‌پسندند و به نوعی اساس این گیم‌ها از آیتم‌های استفاده شده در دهه‌های 50 یا 60 مورد قبول بوده است و به طور کلی می‌توان گفت که بازی‌سازی در کشور بر اساس یک محدوده جغرافیایی خاص ساخته می‌شود.
 
زمانی ادامه داد: بازی‌هایی مثل بازی سفینه یا شلیک‌های آتشین که توسط یک شرکت دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است بیشتر مورد پسند بازیکنان خارجی قرار می‌گیرد و متفاوت بودن سلیقه‌ها انتخاب یک بازی را برای مخاطب مشخص می‌کند. به‌عنوان مثال، بازی‌هایی که در سبک بین‌المللی ساخته می‌شوند با گرافیکی که پیشرفت تکنولوژی در جهان را مشخص می‌کند ساخته می‌شوند و از آنجایی که شاید پیشرفت تکنولوژی در داخل و خارج متفاوت است موجب شده که سلیقه مردم نیز نسبت به سلیقه بین‌المللی فاصله داشته باشد.
 
این کارشناس با بیان اینکه در کشوری مثل هند صادرات نرم‌افزاری و همچنین تولیدات بازی‌های رایانه‌ای‌ بیشتر از فروش نفت درآمدزایی می‌کند، تاکید کرد: در ایران نیز باید همانند کشور هند به بازی‌سازی به عنوان یک صنعت نگاه کرد و این موضوع باعث خواهد شد که چه به لحاظ محتوایی و چه به لحاظ کاربران استفاده کننده از بازی‌ها، فاصله‌مان را با کشورهای پیشرفته کمتر کنیم و به نوعی هم‌سویی دیدگاهی ایجاد کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.