رگولاتوری

April 18, 2016
11:41 دوشنبه، 30ام فروردینماه 1395
کد خبر: 77033

وزیر ارتباطات: امسال 100هزار شغل ICT ایجاد کنیم

روز گذشته و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سالی که اقتصاد مقاومتی اقدام به عمل نامگذاری شده، وزارت ارتباطات نخستین همایش ICT و تحقق اقتصاد مقاومتی را برگزار کرد.
 
محمود واعظی در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران گفت: در سال گذشته و پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ستاد اقتصاد مقاومتی در وزارت ارتباطات تشکیل شد.
وزیر ارتباطات گفت: توجه ویژه به کسب و کار، ایجاد اشتغال، افزایش بودجه تولید محتوا و تحقیق و پژوهش از جمله برنامه های وزارت ارتباطات برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.واعظی گفت: نگاه ما به اقتصاد مقاومتی تبلیغاتی نیست بلکه عملگرا است و در همین رابطه به پژوهشگاه ICT و پژوهشگاه فضایی بودجه اختصاص دادیم تا تحقیق و پژوهش عملگرا شود.
وی گفت: اقتصاد مقاومتی ربطی به تحریم ندارد و باید طوری عمل کنیم که اقتصاد کشور ما دستخوش تحولات منطقه نشود.
 
وعده تازه ایجاد 100 هزار شغل ICT 
وی گفت: در این راستا تاکنون 104 میلیارد تومان از محل وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات به 106 شرکت فناوری ارتباطات تخصیص یافته است و در سال 95 پیش بینی می کنیم 70 تا 100 هزار شغل در حوزه ICT ایجاد شود.
واعظی گفت: همچنین در سال گذشته 70 هزار اپلیکیشن (برنامه کاربردی) توسط نیروهای داخلی نوشته شدند.
وزیر ارتباطات افزود: همچنین امسال برنامه ارایه خدمات الکترونیکی در 20 هزار روستا در دستور کار است.
 
 ارتباط ایمیلی مسوولان ایرانی با مدیران تلگرام
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال فارس در مورد اینکه پیرو اخبار منتشرشده درباره مسدود شدن کانال های مستهجن ایرانی در تلگرام، شنیده شده که تلگرام در ایران نماینده ای دارد که وزارت ارتباطات امور مربوطه را از این طریق پیگیری می کند، گفت: تلگرام در ایران نماینده ای ندارد و اگر دارد من از آن اطلاعی ندارم.
وی در پاسخ به نحوه تعامل مسوولان ایرانی با مدیران تلگرام گفت: ارتباط طرفین از طریق ایمیل است و از طریق ایمیل تقاضایمان را برای تلگرام می فرستیم که برای مثال در رابطه با کانال های مستهجن، لیست کانال هایی را که درخواست داشتیم محدود شوند را از طریق ایمیل برایشان فرستادیم و آنها بلافاصله جواب دادند و تطبیق که دادیم متوجه شدیم بسیاری از کانال های مستهجن پاک شده است.
وی تأکید کرد پیش از این نیز اعلام کرده ایم که شبکه هایی مجاز هستند در ایران فعالیت کنند که به قوانین ما احترام بگذارند. تلگرام نیز اساسا اعلام کرده که شبکه ای برای انتشار موضوعات مستهجن یا پورنوگرافی نیست.
 
 بودجه نامشخص شبکه ملی اطلاعات
واعظی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا با تصمیم اخیر شورای عالی فضای مجازی مشکل موازِی کاری شورای فناوری ارتباطات با شورای فضای مجازی حل شد، گفت: با انحلال سه شورای عالی افتا، اطلاع رسانی و انفورماتیک و تغییر نام و مسوولیت های شورای عالی فناوری اطلاعات، عملا مشکل موازی کاری ها حل شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بودجه شبکه ملی اطلاعات در سال 95 گفت: شبکه ملی اطلاعات، مهمترین پروژه وزارت اطلاعات است و برای تخصیص بودجه به هر اندازه که باشد آمادگی داریم.
واعظی ادمه داد: در سال 95 پهنای باند داخلی به 3 برابر افزایش پیدا می کند، تا زیرساخت شبکه ملی اطلاعات فراهم شود و پیش بینی می کنیم تا 3 ماه آینده دولت الکترونیک و تا نیمه اول سال 95 شبکه ملی اطلاعات رونمایی شود.
وی گفت: بودجه مشخصی در باره شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته نشده است.
 
 نتیجه نامعلوم وعده ایجاد 130 هزار شغل قبلی
بر اساس این گزارش وعده جدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایجاد 100 هزار شغل جدید در حالی مطرح می شود که از دو روز قبل در خبرگزاری ها آمده بود، مرداد ماه سال 93 وزیر ارتباطات ایجاد 30 هزار فرصت شغلی در کشور را تا پایان پایان 93 وعده داد.
واعظی اوایل سال 94 اعلام کرد: با گسترش شبکه پهن باند موبایل ایجاد 30 هزار شغل در سال گذشته عملیاتی شده است.وزارت ارتباطات همچنین در سال بعد نیز اعلام کرد که 100 هزار فرصت شغلی در سال 94 ایجاد خواهد کرد.
واعظی در سال 94، با بیان ارایه هشت پروانه در حوزه های مختلفی مانند اپراتورهای مجازی و ثابت، وعده داد که اشتغال زایی افزایش خواهد یافت.
اخیرا نیز معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد اشتغال، شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیکی 3 خواسته رئیس جمهور است.
اکنون این پرسش مطرح است که وعده 100 هزار شغل سال گذشته و وعده 30 هزار شغل سال قبل تر چه اندازه و چگونه محقق شده که امسال نیز ایجاد اشتغال هدف گذاری شده است؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.