اپراتورها

تلفن همراه

April 20, 2016
10:58 چهارشنبه، 1ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77051

سیمکارت را نگهدار، اپراتور را عوض کن

شاید برای شما پیش آمده باشد هنگام مکالمه تلفنی یا گشت و گذار در اینترنت تلفن همراه خود، ناگهان اپراتور تلفن همراه از دسترس خارج یا خدمت رسانی آن متوقف شده است و ناگزیر به تغییر سیمکارت برای دسترسی به ارتباط بهتر شده اید.
 
 
مدت های مدیدی بود که مردم با بروز این نوع مشکل ها درگیر بودند و از اینکه به تعویض سیمکارت خود با سیمکارت اپراتور دیگر مجبور می شدند، ابراز نارضایتی می کردند. 
طرح جابجایی اپراتور تلفن همراه بدون نیاز به تغییر شماره سیمکارت با نام ترابردپذیری شماره تلفن همراه با هدف برطرف سازی نقص های موجود در شبکه تلفن همراه کشور و رعایت حقوق شهروندی ارائه شده است. 
 
** تعریف ترابردپذیری 
ترابردپذیری شماره تلفن همراه به معنای جابجایی شماره تلفن همراه مشترکان بین اپراتورهاست؛ به این معنا که مشترک در صورت نارضایتی از خدمات یا کیفیت سرویس‌های اپراتور تلفن همراهش می‌تواند به شبکه‌ تلفن همراه اپراتور دیگر مهاجرت کند که البته این مهاجرت فقط دو بار در هر سال مجاز است. 
با اجرای این طرح، اختیار شماره از اپراتور سلب شده و در اختیار مالک سیم‌کارت قرار می‌گیرد. 
ترابردپذیری شماره تلفن همراه در جهان قدمتی بیش از ۱۵ سال دارد و هم اکنون در بیش از ۷۰ کشور انجام می‌شود. 
 
** مزایای ترابردپذیری 
«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اردیبهشت ماه پارسال شمار استفاده کنندگان ایرانی تلفن همراه را ۷۱ میلیون نفر و شمار گوشی های هوشمند فعال در کشور را ۲۷ میلیون و 500 هزار عنوان کرده بود. 
 
اکنون در ایران سه اپراتور ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، ایرانسل و رایتل به ارائه خدمات مشغولند. 
ارائه خدمات متنوع و سرویس‌های جذاب از سوی اپراتورهای تلفن همراه با هدف از دست ندادن مشترکان خود یکی از مزایای اجرای طرح ترابردپذیری تلفن همراه است که بزودی در ایران پیاده می شود. 
 
– کاهش قیمت سیمکارت‌های عادی در بازار سیاه 
اجرای طرح ترابردپذیری تلفن های همراه از ارزش شماره‌های تلفن همراه در بازار می کاهد و تفاوت شماره تلفن همراه میان همراه اول، ایرانسل و رایتل از بین می‌رود و شماره‌های عادی کدهای مختلف سه اپراتور موبایل ارزش یکسانی پیدا می‌کنند؛ زیرا دیگر مشخص نمی‌شود کدام شماره در کدام شبکه فعال است. به همین دلیل قیمت شماره‌های عادی در بازار سیاه کاهش می یابد. 
 
– مهاجرت راحت کاربران بدون دغدغه شماره 
بسیاری از کاربران بویژه مدیران و مسئولان شرکت‌های خصوصی و دولتی و صاحبان کسب‌وکار نمی‌توانند راحت اپراتورهای خود را تغییر بدهند زیرا شماره آنها در اختیار سازمان‌ها و افراد بسیاری است و باید با تغییر اپراتور شماره‌شان را تغییر داده و آن را به سازمان‌ها و افراد زیادی اطلاع دهند تا به کسب‌وکار و اعتبار آنها ضربه نخورد.
 
با اجرای طرح ترابردپذیری دیگر مشترکان بابت تغییر شماره در هنگام مهاجرت از اپراتور مبدا به اپراتور مورد نظر هیچ نگرانی نخواهند داشت. 
 
– کاهش مشکل ارتباطی اجاره‌نشین‌ها
آنتن‌دهی نامناسب شبکه تلفن همراه در منزل جدید از دغدغه‌های اجاره‌نشین‌هاست. برخی مستاجرها سالیانه خانه را تغییر می دهند و ممکن است به سبب مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه در خانه جدید کلافه شوند.
 
با اجرای ترابردپذیری شماره تلفن همراه، اجاره‌نشین‌ها می‌توانند با آگاهی از چگونگی آنتن‌دهی اپراتورها در محله جدید، براحتی اپراتور مورد نظر را انتخاب و به آن شبکه کوچ کنند. 
 
*** قول وزیر ارتباطات برای اجرای طرح ترابرد پذیری 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرد: طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه در سه ماهه نخست امسال اجرا و امکان جابجایی اپراتور برای مشترک بدون تغییر شماره ممکن می‌شود. 
 
وی هدف از اجرای این طرح را افزایش کیفیت خدمات دهی و افزایش رضایت‌مندی مشترکان دانست و افزود: امکان جابجایی اپراتور بدون تغییر در شماره مشترک باعث افزایش رقابت میان اپراتورهای موبایل و بهبود کیفیت و کاهش نرخ خدمات تلفن همراه می‌شود. 
 
«صادق عباسی شاهکوه» معاون تنظیم مقررات و ارتباطات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران فروردین ماه امسال در گفت و گو با یک پایگاه خبری، هدف از اجرای این طرح را ارتقای کیفیت فضای رقابت در بازار اپراتورهای تلفن همراه دانست. 
 
وی ادامه داد: اگر فقط دو درصد مشترکان تلفن همراه از این طرح استفاده کنند و تصمیم به تعویض اپراتور موبایل خود بگیرند ما به هدف خود رسیده‌ایم، چون اپراتور برای حفظ مشترک خود تلاش مضاعف می کند و خدمات بهتری ارائه می دهد.
 
به گفته وی، این طرح با رومینگ ملی متفاوت است و اجرای آن به معنی توقف طرح رومینگ ملی نیست.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: دستورالعمل طرح ترابردپذیری شماره موبایل آماده و تجهیزات مربوط نیز از سوی رگولاتوری و سه اپراتور سراسری تلفن همراه ایران نصب شده است. 
 
به گفته وی، این طرح اکنون در مرحله آزمایش نهایی قرار دارد تا از عملکرد آن اطمینان کسب شود.
عباسی شاهکوه افزود: پیش‌بینی می‌شود اوایل اجرای طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه استقبال خوبی از سوی مشترکان صورت گیرد؛ زیرا این طرح برای جمعیت جوان کشور، جذاب خواهد بود اما ممکن است پس از مدتی میزان استقبال کمتر شود که در دیگر کشورها نیز روال به همین صورت بوده است. 
 
عباسی شاهکوه به مشترکان اپراتورهای تلفن همراه توصیه کرد پیش از تصمیم به تعویض اپراتور خود، از شرایط سایر اپراتورها و شیوه سرویس‌دهی آنها آگاهی کامل به دست آورند؛ زیرا متقاضیان فقط دو بار در سال می‌توانند اپراتور خود را تغییر دهند. 
 
وی اعلام کرد همه مراحل ترابردپذیری شماره تلفن همراه یا همان تعویض اپراتور موبایل به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می‌شود.
 
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توضیح داد: مشترک تلفن همراه پس از طی مراحل الکترونیکی و غیرحضوری، در نهایت باید سیمکارت جدید خود را از طریق پست یا به طور حضوری دریافت کند. تمام مراحل دیگر نرم افزاری است که رگولاتوری آن را تهیه کرده و در حال آزمایش است. 
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصوبه صد و هشتاد و نهم با تعیین مهلت ۱۸ ماهه برای اجرای این طرح، اپراتورهای تلفن همراه را ملزم به ارائه این خدمت کرده و هشدار داده است در صورت عمل نکردن به این طرح، خدمات نسل‌های سوم و بالاتر آنها قطع می شود. 
 
اجرای طرح ترابردپذیری شماره های تلفن همراه گامی برای تحقق حقوق شهروندی است تا شهروندان بتوانند بهترین خدمت مورد نیاز خود را با برخورداری از حق انتخاب دریافت دارند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.