رگولاتوری

April 27, 2016
12:55 چهارشنبه، 8ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77161

رییس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد: نابسامان بودن وضعیت اشتغال بیش از یک میلیون فارغ‌التحصیل IT در کشور

رییس سازمان فناوری اطلاعات از فارغ‌التحصیلی 200 هزار نفر در یکی از رشته‌های IT در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون فارغ‌التحصیل IT در کشور وجود دارند که متاسفانه وضعیت اشتغال آنها به دلیل تحریم رضایت بخش نیست. امیدواریم در دولت کنونی که یک دولت الکترونیک است، زمینه اشتغال کامل آنها فراهم شود.
 
نصرالله جهانگرد در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس وب‌پژوهی، این موضوع را یکی از جذاب‌ترین و پرشتاب‌ترین موضوعات حوزه وب دانست و افزود: برگزاری چنین کنفرانس‌هایی موجب افزایش شناخت در خصوص جنبه‌های علمی و پیچیدگی‌های دنیای وب خواهد شد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: در بین تمام نوآوری‌هایی که در حوزه وب صورت گرفته به جرات می‌توان گفت موضوع وب یکی از پرسرعت‌ترین ابزار نوآوری در تحولات IT و یکی از پرکاربردترین موضوعات در فضای عمومی محسوب می‌شود.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر این که امروز جریانات بسیار متنوعی در حوزه وب پژوهی و ابزارهای مربوط به آن خلق شده است، گفت: از زمانی که یک پدیده نوآوری و خلق می‌شود تا به حوزه تجاری سازی و کاربردی تبدیل شود، این فضای وب است که کوتاه‌ترین زمان برای ورود محصول به بازار را فراهم می‌کند. به همین دلیل امروزه ایده‌های بسیار نو در این حوزه خلق شده‌اند و این نوآوری‌ها نیز بر اساس نیازها روز به روز افزایش می‌یابد. به همین دلیل وب یکی از قدیمی‌ترین نوآوری‌ها در گسترش و بکارگیری اینترنت و توسعه دانش به حساب می‌آید.
 
جهانگرد به نقش موثر وب در دنیای اقتصاد و ثروت‌آفرینی اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز ثروت‌آفرینی به سه عامل سرمایه‌ نیروی انسانی و تکنولوژی نیاز دارد. در واقع تکنولوژی به عنوان یک عامل استراتژیک در ساز و کار اقتصادی، فنی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و به طور کلی ثروت آفرینی و قدرت آفرینی نقش ایفا می‌کند.
 
به گفته معاون وزیر ارتباطات کشورهایی که در حوزه تکنولوژی حرفی برای گفتن نداشته باشند، نمی‌توانند به توسعه، کسب ثروت و قدرت دست یابند.
 
وی یادآور شد: قبل از ورود تکنولوژی و IT اساسا هیچ کشوری که درآمد سرانه بالای ده هزار دلار در سال داشته باشد، وجود نداشت.
 
ایران در 35 سال پیش به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه تنها دو هزار دلار درآمد سرانه داشت، اما امروزه تکنولوژی به خصوص IT موجب شده که کشورهایی نظیر سنگاپور و کره که فقیر محسوب می‌شوند، درآمد سرانه بالای 50 تا 60 هزار دلار در سال داشته باشند.
 
جهانگرد با تاکید بر این که حدود 17 تا 19 درصد ظرفیت دانشگاه‌های کشور به رشته‌های IT اختصاص داده شده است، افزود: سالیانه 200 هزار نفر در رشته‌های IT فارغ التحصیل می‌شوند، در حال حاضر بیش از یک میلیون فارغ‌التحصیل این رشته وجود دارد؛ اگر چه وضعیت تحریم اشتغال این نیروها را با مشکل مواجه کرده است، اما این فار‌غ‌التحصیلان به عنوان یک ثروت در جامعه محسوب می‌شوند و امیدواریم در دولت الکترونیکی جدید وضعیت اشتغال آنها بهبود یابد.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات به برنامه‌های انجام شده دولت برای الکترونیکی کردن دستگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در بخش دولت الکترونیک از سال گذشته برنامه‌های جامعی را به تصویب شورای عالی فناوری اطلاعات رساندیم و در این معماری جامع تقسیم کار بخشی و توسعه‌ای انجام شده است و همه دستگاه‌های کشور در حال طراحی وب سایت دولت الکترونیک هستند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک مرکز مراجعه خدمات نیز راه‌اندازی شده است که بیش از 115 دستگاه کشور به آن متصل هستند و بررسی می‌شود که تمامی دستگاه‌های کشور شناسنامه رسمی حقوقی داشته باشند. در این راستا نیز 69 دستگاه مورد بررسی قرار گرفتند، به طوری که در شرایط فعلی 26 دستگاه پرتال رسمی دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.