تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 29, 2016
15:20 جمعه، 10ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77196

امنیت شبکه بانکی کشور به آمریکایی‌ها سپرده شد؟

علی‌رغم به گوش رسیدن زمزمه‌هایی از یک قرارداد پیچیده و بحث‌برانگیز با آمریکا در زمینه سیستم پولی کشور، مسئولان مربوطه هیچ پاسخی به این گمانه‌زنی‌ها نداده و در دسترس نیستند.
 
اخیرا اخباری در زمینه ورود پیمانکاری آمریکایی به شبکه پرداخت الکترونیکی کشور (شاپرک) به گوش می‌رسد که قرار است نرم‌افزاری زیرساختی جهت شناسایی و کشف تقلب در تراکنش‌های الکترونیکی را در شبکه بانکی کشور پیاده سازی کند.
 
شعار این شرکت آمریکایی موسوم به SAS با 3.16 میلیارد دلار درآمد در سال 2015 میلادی "قدرت دانش" است و در معرفی خود گفته است که از 148 کشور جهان مشتری داریم و نرم‌افزار انحصاری ما در زمینه کنترل ریسک و مدیریت کلاهبرداری‌های مربوط به تراکنش‌های الکترونیکی در بیش از 80 هزار سایت کسب‌وکاری، دولتی و دانشگاهی نصب شده است.
 
به ادعای این شرکت با 14 هزار کارمند، 91 کمپانی از صدتای مطرح از نظر لیست مؤسسه تحقیقاتی فورچون 2015 از مشتری‌های SAS هستند.
 
تعداد کارمندان این شرکت آمریکایی در اروپا، آفریقا و خاورمیانه 3772 نفر است.
 
از آن جهت که نرم‌افزار ساس، نرم‌افزاری آماری است که برای تجزیه وتحلیل آمارها به کار می‌رود و انواع تجزیه و تحلیل‌های سری‌های زمانی، انواع مدل‌های خطی و غیر خطی، روش‌های چند متغیره پیوسته و گسسته، کنترل کیفیت، آمار توصیفی، انواع تحلیل‌های گرافیکی و نموداری، انواع تحلیل‌های ماتریسی و … را توسط آن انجام داد باید در برخورد با آن هوشیارانه عمل کرد.
 
بازیابی اطلاعات و مدیریت داده، گزارش نویسی و گراف‌ها، آمار و داده‌کاوی، برنامه‌ریزی تجاری، پیش‌گویی و سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری، تحقیق در عملیات و کنترل پروژه، کنترل کیفیت، توسعه نرم‌افزار پلیکیشن، انبار داده (استخراج، انتقال، بارگیری) و نرم‌افزار کنترل از راه‌دور بخشی از امکانات ساس به شمار می‌رود.
 
منظور از داده کاوی، تحلیل ماشینی پایگاه‌ها و مجموعه‌های حجیم داده‌ها در پی کشف و استخراج دانش است. این گونه مطالعات و کاوش‌ها را به واقع می‌توان همان امتداد و استمرار دانش کهن و همه جا گیر آمار دانست.
 
اصطلاح Data Mining همان طور که از ترجمه آن به معنی داده کاوی مشخص می‌شود به مفهوم استخراج اطلاعات نهان یا الگوها و روابط مشخص در حجم زیادی از داده‌ها در یک یا چند بانک اطلاعاتی بزرگ است.
 
با این تفاسیر، بسیاری از متخصصان امنیت ملی معتقدند در چنین حوزه‌های حساسی تن دادن به اختلالات و مشکلات داخلی بهتر از در اختیار گذاشتن سناریوهای معمول تبادلات پولی- مالی و بانک‌های اطلاعات حساس کشور به خارجی‌هاست.
 
اصولا مشارکت با خارجی‌ها در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی به هر اندازه خوب باشد اما امنیت مقوله جداگانه‌ای است که برون سپاری آن به پیمانکاران خارج از کشور کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد و طبق گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل مانند این است که امنیت و دفاع از مرزهای کشورمان را به آمریکایی‌ها واگذار کنیم.
 
در حالیکه گفته می‌شود هم‌اکنون به‌رغم گره خوردن تبادلات پولی- مالی بین‌المللی ایران به علت ممانعت دولت آمریکا از رفع حقیقی تحریم‌ها، نمایندگان SAS از دفتر دوبی و پاکستان به تهران آمده‌اند و به سرعت در محل کار خود مستقر شده‌اند اما تا حال حاضر پاسخی از سوی مقامات رسمی و مسئولان بانک مرکزی به این موضوع داده نشده است.
 
انتظار می‌رود مسئولان هر چه سریع‌تر در جهت تنویر افکار عمومی به شفاف‌سازی این قرارداد بپردازند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.