اپلیکیشن

تلفن همراه

May 1, 2016
10:29 یکشنبه، 12ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77234

کدام برنامه‌ها را روی موبایل نصب کنیم؟

کارشناسان امنیت به کاربران تلفن‌های هوشمند هشدار می‌دهند که از نصب هر برنامه و نرم‌افزاری خودداری کنند و در هنگام نصب برنامه‌ها به مسائل امنیتی توجه داشته باشند.
 
در طول روز کاربران تلفن های هوشمند و انواع تبلت و کامپیوترها ممکن است حجم بالایی از برنامه و اپلیکیشن های مختلف را بر روی دستگاه خود نصب کنند اما پیش از نصب این برنامه‌ها لازم است به مباحث امنیتی نیز توجه شود تا در آینده دستگاه فرد با مشکلاتی مانند ویروس، بدافزار و یا انواع تروجان مواجه نشود.
 
امیر صفری فروشانی – کارشناس امنیت – در گفت‌وگویی با ایسنا تاکید کرد: لازم است پیش از نصب یک برنامه کاربران به این نکته توجه داشته باشند که اطلاعاتی که برای نصب آن برنامه ضروری دانسته می‌شود تا چه اندازه منطقی است.
 
وی ادامه داد: گاهی به هنگام نصب یک برنامه اعلام می‌شود که پس از نصب به اطلاعات مختلفی مانند لیست شماره تماس، تصاویر، ویدئوها و بخش دیگری از اطلاعات کاربر دسترسی وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی لازم است کاربر به این نکته بیندیشد که این اطلاعات تا چه حد ضروری و مورد استفاده آن برنامه است هستند؟
 
این کارشناس امنیت هم‌چنین عنوان کرد: البته گاه ممکن است برخی اپلیکیشن ها به ناچار احتیاج به دسترسی به بخش های مختلف داشته باشند به عنوان مثل برخی نرم افزارهای بانکی ممکن است به دوربین شما هم دسترسی داشته باشد چرا که برای خواندن مواردی مانند بارکد به این بخش نیاز است اما در حال کلی لازم است کاربران توجه داشته باشند برنامه‌هایی که قصد نصب آن را دارند نیاز به چه اطلاعاتی دارد.
 
وی هم‌چنین عنوان کرد: نکته دیگر آنکه عده ای فکر می‌کنند اگر یک نرم افزار کاربران زیادی داشته باشد به معنای امن بودن آن است ما این تصور قطعا اشتباه است و بیش از نصب و یا خرید یک نرم افزار باید به این نکته توجه داشت.
 
صفری با تاکید مجدد بر اینکه میزان دسترسی اپلیکیشن ها به اطلاعات گوشی امری بسیار مهم تلقی می‌شود و باید انتخاب و نصب اپلیکیشنهای اندرویدی با دقت بسیار زیادی صورت بگیرد گفت: طی ماه های گذشته ویروسی به نام Ghost push با آلوده کردن حدود 600 برنامه اندرویدی و با قابلیت روت کردن این دستگاه‌ها، حدود 3 درصد کاربران ایرانی را به این ویروس خطرناک آلوده شده اند " براساس گزارش شرکت امنیتی ترندمیکرو ".
 
نکته مهم آن که برای پاک کردن این ویروس هیچ راهی وجود نداشت مگر اینکه فرد یک بار دیگر بر روی دستگاه خود اندروید نصب کند یعنی به عبارت دیگر مشکل به گونه ای بود که حتی با فلش یا ریست فکتوری هم برطرف نمی‌شد.
 
وی ادامه داد: در سیستم عامل اندروید یا هر سیستم عامل دیگری که مورد استفاده قرار گیرد معتبر بودن اپلیکیشن ها امری بسیار مهم تلقی می‌شود و به غیر از آن لازم است که فرد حتما آنتی ویروس باکیفیتی را بر روی گوشی خود نصب کرده باشد.
 
این کارشناس امنیت در عین حال عنوان کرد: سایت هایی که برای ارائه اپلیکیشن های اندروید و … فعالیت می‌کنند بیشتر به بحث ارائه اپلیکیشن مشغول اند اما لازم است خود افراد هم پیش از نصب برنامه‌های متعدد به مسائل امنیتی توجه کرده و بدانند برنامه‌ای که نصب می‌کنند ممکن است حاوی بدافزار، ویروس و یا تروجان باشد و یا حتی اگر به این موارد هم آلوده نبود به اطلاعات کاربر دسترسی داشته باشد.
 
صفری در پایان متذکر شد:‌ علاوه بر بحث ویروس و سرقت اطلاعات توسط برخی اپلیکیشن ها، نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد بحث استفاده از باتری است چرا که برخی اپلیکیشن های نامناسب به شکل نامناسبی از باتری گوشی استفاده کرده و باعث می شوند تا به سرعت توان باتری موبایل از دست برود.
 
شرکتهای امنیتی از تکنولوژی‌های مختلفی برای حفاظت از کاربران استفاده می کنند که از جمله آنها میتوان به تکنولوژی‌های Smart Protection Network و Mobile App Reputation شرکت ترندمیکرو اشاره کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.