رگولاتوری

May 2, 2016
14:04 دوشنبه، 13ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77251

دبیر شورای عالی فضای مجازی: حق مالکیت فکری در ایران نادیده گرفته می‌شود

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت:حدود ۸۰ درصد دارایی‌ها مربوط به دارایی‌های فکری هستند و در کشور ما یکی از مشکلات مربوط به این موضوع است چرا که آثار فکری در محیط ناشناخته در فضای مجازی رشد می‌کند.
 
ابوالحسن فیروزآبادی در همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری در فضای مجازی، وضعیت ایران را در حوزه صیانت از مالکیت فکری و حمایت از صاحبان اثر و محتوا مناسب ندانست و اظهار کرد: حق برداشت از ساخته‌های ذهنی و فکری هم‌اکنون در کشورهای توسعه‌یافته قانونمند شده است که این مالکیت می‌تواند زمینه اقتصاد دانش‌بنیان را فراهم کند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: هم‌اکنون در اقتصادهای توسعه‌یافته حدود 80 درصد دارایی‌ها مربوط به دارایی‌های فکری هستند و در کشور ما یکی از مشکلات مربوط به این موضوع است چرا که آثار فکری در محیط ناشناخته در فضای مجازی رشد می‌کند و باعث می‌شود حقوق آنها نادیده گرفته شود.
 
وی یکی از دلایل توسعه‌نیافتگی در یک جامعه را ناشناختگی حقوق مالکیت فکری عنوان کرد و گفت: چنانچه در این زمینه قانون مشخصی نداشته باشیم، بخشی از اقتصاد را از دست داده‌ایم چرا که این ثروت، ارزش‌گذاری نشده است.
 
او افزود: باید در کشور ارزش دارایی‌های نامشهود از جمله دارایی‌های مالکان اثر ارزش‌گذاری شود که در این زمینه نیازمند اقدام جمعی برای قانونگذاری هستیم.
 
رییس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به قوانینی که در حوزه صنعت و فرهنگ برای ثبت مالکیت فکری در نظر گرفته شده است، گفت: هم‌اکنون در حوزه ثبت اختراع، نرم‌افزارها و جرایم رایانه‌ای، قوانینی داریم اما اگر بخواهیم این بخش تعیین تکلیف شود، باید یک قانون جامع داشته باشیم تا این حوزه ساماندهی شود.
 
فیروزآبادی با اشاره به رتبه 111 ایران در میان 131 کشور جهان که در سال 2012 گزارش شده است، گفت: بدون رعایت حقوق مالکیت فکری نمی‌توان امیدوار به جهانی شدن بود و باید توجه ویژه‌ای به اقتصاد مبتنی بر دارایی‌های فکری داشته باشیم.
 
وی با اشاره به افزایش محصولات فرهنگی در فضای مجازی، اضافه کرد: هم‌اکنون یک جامعه اطلاعاتی در حال شکل‌گیری است که نیازمند ایجاد زمینه‌ای برای بهره‌برداری و دسترسی به اطلاعات برابر برای همه مردم هستیم تا شکاف اطلاعاتی را از بین ببریم. در این رابطه باید قانون مالکیت فکری و کپی‌رایت در حوزه محتواهای علمی و فرهنگی رعایت شود و در این زمینه در کشور نقص داریم.
 
او دسترسی حداکثری به آثار تولید شده با تاکید بر حقوق مالکیت فکری را یکی از الزامات این بخش عنوان کرد و گفت: در این زمینه بازیگران فضای مجازی از جمله دارندگان محتوا، تولیدکنندگان محتوا، فعالان اصالت محتوا، بانک‌های اطلاعاتی، کتابخانه‌های دیجیتالی و اپراتورهای ارتباطی باید بتوانند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشند. در کنار آن باید به عامل تکنولوژی نیز توجه شود و در نهایت مدیریت اقتصاد بازار مبتنی بر قوانین مناسب در مالکیت فکری شکل گیرد.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به شکل‌گیری حوزه‌های مختلف جامعه اطلاعاتی از جمله شبکه‌های اجتماعی در فضای کنونی جامعه، گفت: در این بخش نیازمند سازمان‌های تنظیم‌گر برای ایجاد قوانین مناسب و رصد فضای مجازی با هدف صیانت از مالکیت فکری و بزرگ شدن اقتصاد هستیم. در این زمینه تاکنون هیچ سازمان و وزارتخانه‌ای متناسب با این موضوع شکل نگرفته است و ما فکر می‌کنیم که باید در حوزه مالکیت فکری در فضای مجازی، ساماندهی مناسبی صورت گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.