اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 3, 2016
21:35 سه شنبه، 14ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77272

سایت های فروش اینترنتی بلیت هواپیما، مجوز ندارند

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی کشور هشدار داد چنانچه مردم از این سایت ها بلیت هایی خریداری کنند و به کلاهبرداری مبتلا شوند، امکان مراجعه و پیگیری حقوق خود را از ایرلان ها ندارند.
 
وی با بیان اینکه شرکت های هواپیمایی هیچ قراردادی با موتورهای جستجوگر (سایت های) فروش بلیت هواپیما ندارند گفت: احتمال دارد که آژانس های مسافرتی به دلیل چارتر کردن برخی از پروازها، مبادرت به همکاری با این سایت ها برای فروش بلیت کرده باشند.
 
اسعدی گفت: بارها هشدار داده ایم که این سایت های فروش بلیت هواپیما مورد تایید انجمن شرکت های هواپیمایی نیست.
وی با بیان اینکه  انجمن شرکت های هواپیمایی، ابزاری برای برخورد با این دسته از سایت ها ندارد پلیس  فتا را مسوول برخورد با آنها دانست و گفت: پلیس فتا هم برای برخورد با آنها نیازمند مجوز از قوه قضاییه است.
 
اسعدی افزود:  تعداد زیادی از مسافران پس از خرید بلیت از طریق  این سایت ها دچار مشکل شده اند  که حتی  بخشی از مسیرهای  پروازی  که در  این سایت ها قید شده به صورت واقعی چنین پروازهایی  در  لیست ایرلاین ها وجود خارجی ندارد. نوع رفتار این سایت ها مصداق کلاهبرداری است و مراجع  ذی ربط هم باید با آنها برخورد قاطعی کنند.
 
وی هشدار داد: چنانچه مردم از این سایت ها بلیت هایی خریداری کنند  و به کلاهبرداری  مبتلا شوند، امکان مراجعه و پیگیری حقوق خود را از ایرلاین ها ندارند، چون ایرلاین ها در قبال بلیت هایی که غیر از مجرای قانونی تهیه شده باشد مسوولیتی ندارند.
 
اسعدی به پیگیری های قبلی انجمن شرکت های هواپیمایی کشور برای  مقابله با این سایت ها از طریق سازمان هواپیمایی  کشوری پرداخت و گفت: با وجود برگزاری نشست مشترک بین پلیس فتا، سازمان هواپیمایی کشوری و بازرسی کل کشور  اما هنوز نتیجه مشخصی نداشته است.
 
وی افزود: پیشنهاد شده تا در راستای ساماندهی  این سایت ها دستورالعمل فروش بلیت در فضای مجازی  تدوین شود که در این صورت فعالیت آنها با مجوز از مراجع ذی ربط صورت خواهد گرفت. از سوی دیگر داشتن نماد الکترونیکی را یکی از موارد ضروری  فعالیت در زمینه فروش بلیت  اینترنتی  است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.