اپراتورها

بازار سرمایه

رگولاتوری

May 4, 2016
19:07 چهارشنبه، 15ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77287

مصوبه جدید دولت برای رفع انحصار مخابرات

معاون وزیر ارتباطات جزئیات برنامه‌های این وزارتخانه‌ها را برای تغییر نرخ‌های مخابراتی و اینترنت تشریح کرد.
 
 
علی اصغر عمیدیان امروز چهارشنبه در حاشیه مراسم تودیع و معارفه هیات مدیره مخابرات ایران در جمع خبرنگاران گفت: قصد داریم تعرفه های مخابراتی را طوری تنظیم کنیم که همزمان با توسعه مخابرات، برای این شرکت درآمد نیز افزایش یابد.
 
وی با اشاره به توسعه فناوری های جدید که باید بستر توسعه مخابرات را ایجاد کنند، افزود: هنوز رقمی برای تعرفه های تلفن ثابت مشخص نشده است و بعد از تصویب در کمیسیون و انجام کارهای کارشناسی آن را اعلام می کنیم، اما قصد داریم طوری مدل قیمت را تنظیم کنیم که حتی برای تلفن هایی که استفاده نمی شود نیز راهکار داشته باشیم.
 
رئیس سازمان تنظیم و مقررات و ارتباطات رادیویی اضافه کرد: هم اکنون بالغ بر ۷ میلیون تلفن ثابت در شبکه مخابرات وجود دارد که حداقل درآمد را نیز ندارند. باید برای این موضوع فکری کرد به همین دلیل در تعرفه های جدیدی که در نظر می گیریم تلفن‌هایی که استفاده نمی شود نیز حداقل پرداختی را خواهند داشت تا اگر برای مشترک صرفه اقتصادی ندارد، خط تلفن خود را نگه ندارد.
 
وی ادامه داد: مباحث کارشناسی نرخ های جدید مخابرات در هفته آینده با مجموعه هیات مدیره مخابرات بررسی خواهد شد و اواسط خرداد ماه پیشنهاد در نظر گرفته شده را به کمیسیون تنظیم مقررات می بریم تا پس از بررسی و تحویل، نرخ های جدید اعلام شود.
 
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: تغییر نرخ های مخابراتی منوط به ارائه طرح توسعه مخابرات خواهد بود که بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این طرح باید با طرح جامع توسعه باند پهن در کشور مطابقت داشته باشد تا در نهایت شاهد توسعه شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک و نیز فضای مجازی باشیم.
 
عمیدیان اضافه کرد: تصویب تعرفه های جدید مخابرات در صورت یکپارچگی طرح جامع توسعه باند پهن و طرح توسعه مخابرات امکان پذیر خواهد بود.
 
مصوبه جدید دولت برای رفع انحصار مخابرات
 
معاون وزیر ارتباطات همچنین از تصویب طرح جدید برای رفع انحصار مخابرات در حوزه شبکه دسترسی خبر داد و گفت: این مصوبه که به تازگی ابلاغ شده است انحصار شبکه دسترسی را از مخابرات می گیرد. بر اساس این مصوبه شبکه دسترسی مخابراتی به سایر اپراتورهای ارتباطی نیز قابل واگذاری خواهد بود.
 
وی افزود: بر این اساس در صورت شناسایی و نیاز اپراتورهای ارتباطی طبق دستورالعمل کمیسیون تنظیم مقررات امکان استفاده از شبکه دسترسی مخابرات برای سایر اپراتورها وجود خواهد داشت.
 
به گفته عمیدیان، در این مصوبه به غیر از داکت ها و زیرساخت های ارتباطی سایر امکانات شبکه مخابراتی کشور قابل واگذاری خواهد بود.
 
کاهش تعرفه اینترنت به جمع بندی نرسیده است
 
معاون وزیر ارتباطات در مورد آخرین وضعیت تصمیم گیری برای تعرفه اینترنت نیز گفت: این موضوع در کمیته کارشناسی در حال جمع بندی است و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه اصول حاکم بر تغییر تعرفه اینترنت را به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه کنیم.
 
رئیس رگولاتوری خاطرنشان کرد: پس از تصویب این اصول، جداول محاسباتی برای نرخ های استفاده از اینترنت تدوین خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه در این نرخ ها کف قیمت را با هدف ایجاد رقابت در بازار در نظر گرفته ایم، اضافه کرد: در همین حال رقابت میان اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ثابت و اینترنت موبایل نیز باید مدنظر قرار گیرد.
 
به گفته عمیدیان، در این طرح ضمن حفظ فضای رقابتی اینترنت، نرخ هایی تعیین می شود که مردم علاوه بر خدمات باکیفیت در مورد نرخ ها نیز رضایت داشته باشند.
 
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه طرح های بسیاری در دستور کار قرار دارد، گفت: هم اکنون طرح تجاری اپراتور رایتل نیز برای بازنگری در دستور کار قرار دارد و تمامی تلاش این است که بتوانیم طرح های دارای اولویت مانند تعرفه مخابرات با تعرفه اینترنت را نیز به سرعت جمع بندی کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.