اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 6, 2016
21:04 جمعه، 17ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77330

موافقت ICANN بر استقرار تعداد بیشتری کپی روت سرور جهانی در ایران

بر اساس اخبار رسیده از اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۶، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در حاشیه اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۶ با رئیس آیکان در ژنو دیدار و رایزنی کرد.
 
دکتر واعظی در این دیدار خواستار تعداد بیشتری کپی روت سرور جهانی در ایران شده است. در این دیدار دو طرف برای همکاری متقابل درزمینهٔ آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و برگزاری کنفرانس‌های مشترک اعلام آمادگی کردند؛ واعظی روند توسعه دولت الکترونیکی، برقراری ارتباطات روستایی و نگاه دولت به اشتغال‌زایی جوانان در این بخش را تشریح کرد و مقرر شد نسبت به توسعه‌ی همکاری‌ها اقدام شود.
 
در این دیدار دوجانبه بر استقرار تعداد بیشتری روت سرور جهانی در ایران و امنیت IP نسخه ششم توافق شد.
 
آیکان مسئولیت مدیریت واگذاری نام‌های دامنه و آدرس‌های پروتکل اینترنت را دارد؛ از وظایف دیگر آن ضمانت تخصیص آدرس پروتکل اینترنت برای یک فضا در اینترنت، واگذاری پروتکل شناسه، سیستم مدیریت نام دامنه سطح بالا و عملگرهای مدیریت ریشه کارگزار است.
 
 
روت سرور چیست؟
یک آدرس اینترنتی از سه بخش اصلی .WWW.AAA.COM تشکیل می‌شود. حروفی که شما به‌عنوان آدرس و نام دامنه انتخاب می‌کنید توسط روت سرورها تبدیل به عدد می‌شوند که IP Address نام دارند و از طریق آن‌ها آدرس سرور مرجع (جایی که محتوای سایت‌ها در آنجا نگهداری می‌شود)یافت می‌شوند. درواقع DNS‌ها در شبکه اسم‌ها را به آی‌پی و برعکس تبدیل می‌کنند.
 
به زبان ساده‌تر وقتی شما یک آدرس مانند WWW.AAAA.COMرا در مرورگر خود تایپ می‌کنید در مرحله اول، مرورگر شما از سیستم‌عامل کامپیوتر یا لپ‌تاپ می‌خواهد اگر این آدرس را در حافظه Cache خود دارد، آن را روی صفحه مرورگر برایتان بارگزاری کند. اما در غیر این صورت آدرس را به نزدیک‌ترین DNS برای جست‌وجو ارسال می‌کند. حالا در این مرحله اگر آن DNS هم آدرس را در حافظه‌اش نداشت آن را به روت سرور می‌فرستد تا روت سرور تشخیص دهد این آدرس مربوط به کجا است. آدرس‌دهی در روت سرورها به شکل سلسله مراتبی پیش می‌‌رود. روت سرورهای دنیا آدرس تمام پسوند‌های دامنه (TLD) ‌های مختلف را در خود ذخیره دارند. بنابراین اگر شما کل یک آدرس اینترنتی را در اختیار نداشته باشید، این روت سرورها شمارا به سمت سروری که   TLD.COM را ذخیره دارد هدایت می‌کند و از این زمان بقیه مراحل دنبال می‌شود.
 
بدون وجود روت‌سرورها نمی‌توان به سمت سرورهای TLD هدایت شد و این یعنی یک آدرس اینترنتی در شبکه سرگردان باقی خواهد ماند.
 
اطلاعات حیاتی و حساسی روی یک روت سرور اینترنتی نگهداری می‌شود و از بین رفتن اطلاعات این روت سرور به معنای یک کار جبران‌ناپذیر است. به همین خاطر ۱۳ روت سرور اصلی در کل دنیا وجود دارد که تمامی آن‌ها اطلاعات مربوط به TLD سرورها را به‌صورت مشابه در خود ذخیره دارند.
 
 
بد نیست بدانید که ۱۰ روت سرور اصلی در خاک آمریکا نگهداری می‌شود و ۳ روت سرور اصلی دیگر به ترتیب در کشورهای هلند، سوئد و ژاپن قرار دارند. با این کار در صورت ازکارافتادن یک یا چند روت سرور اصلی، روت سرورهای جایگزین در نقاط مختلف جهان شبکه اینترنت جهانی را زنده نگه می‌دارند.
 
استقرار کپی روت سرور چه مزیتی دارد؟
 
بسیاری از کشورهای دنیا برای بالا بردن سرعت اپراتورهای اینترنتی خود برای رساندن کاربرانشان به آدرس‌های اینترنتی مختلف، درخواست دریافت نسخه کپی از این روت سرورها (  Root Server Mirroring) می‌دهند.
 
با انتقال کپی از سرور DNSها دیگر درخواست کاربران برای گرفتن اطلاعات در کل جهان چرخ نمی‌زند و با تأخیر درنهایت کاربر به سایت اینترنتی که می‌خواهند نمی‌رسند. همچنین این کپی‌ها ریسک دسترسی غیر‌مجاز به اطلاعات را کاهش داده و با افزایش امنیت، کشورها را در برابر حملات اینترنتی مقاوم می‌کند. از سوی دیگر به کمک این کپی‌ها کنترل ترافیک اینترنتی برای کشورها آسان‌تر می‌شود و درصورتی‌که به یکی از سرورهای ریشه حمله‌ای صورت بگیرد به دلیل وجود نسخه کپی پشتیبان ارتباط کاربران با دنیا قطع نمی‌شود.
 
امتیاز آوردن یک کپی از سرورهای اینترنت از ICANN (سازمان بین‌المللی و غیر‌انتفاعی مسئول پروتکل اینترنتی برای اعداد و نام‌های اختصاص‌یافته) گرفته می‌شود. درنهایت با مجوز آیکن و رضایت کشوری که روت سرور اصلی در آن نگهداری می‌شود، نسخه کپی از این روت سرور با حضور نماینده‌ آیکن در کشور مربوطه انجام می‌شود.
 
بر اساس اطلاعات منتشرشده، روت سرورهای اصلی به همراه کپی‌هایشان در بیش از ۱۳۰ موقعیت جغرافیایی در میان ۵۳ کشور در سراسر دنیا گسترده شده‌اند و در حال حاضر تنها یک کپی از سرورهای DNS به ایران منتقل‌شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.