اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 7, 2016
13:10 شنبه، 18ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77331

واعظی در جمع منتخبان مجلس دهم خبر داد: تلاش برای مدیریت فضای مجازی/ روابط اجتماعی صیانت می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فضای مجازی را فرصت و تهدید دانست و از انجام پیگیری‌های لازم برای اجرای دو برنامه مشخص در زمینه افزایش امنیت شبکه و صیانت روابط اجتماعی خبر داد.
 
محمود واعظی امروز در همایش فرآیند قانون گذاری الزامات و راهکارها در جمع منتخبان مجلس دهم با اشاره به حوزه کاری این وزارتخانه گفت: فضای مجازی از حیث تهیه امکانات و زیرساخت های مربوط به وزارت ارتباطات مرتبط است. طبیعی است بخش های دیگر باید به مسائل فرهنگی و محتوایی آن توجه کنند.
 
وی افزود: هفته گذشته مقام معظم رهبری انتظاراتی از وزارت ارتباطات در مورد مسائل فرهنگی و تربیتی در فضای مجازی مطرح کردند که به دنبال آن هستیم در این مسیر فضای مجازی مدیریت شود.
 
واعظی با بیان اینکه فضای مجازی را فرصت و تهدید می دانیم گفت: فکر می کنیم در فضای امروز نمی توانیم بدون این ابزار امورات را پیش ببریم. از این حیث استفاده از فضای مجازی لازم است. البته در عین حال یک تهدید نیز به شمار می آید و می تواند اخلاق و کانون خانواده را تهدید کند. دنبال این هستیم که همزمان با استفاده از فرصت های فضای مجازی برنامه ریزی دقیقی برای کم کردن تهدیدات داشته باشیم. دو برنامه مشخص برای این کار داریم که یکی از آنها افزایش امنیت شبکه است و دیگری صیانت روابط اجتماعی. وظیفه این است که این شبکه برای استفاده مردم پاک باشد البته خانواده ها نیز باید خودشان مراقب باشند و ما هم به عنوان دولت در این کار خود را مسوول می دانیم.
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کارکردهای پست بانک گفت: نگاه ما به پست بانک این نیست که کار بانک را انجام دهد، بلکه دو هدف را دنبال می کنیم یعنی بانک تخصصی برای آی سی تی و دیگری رونق کسب و کار در روستاها و مناطق محروم.
 
واعظی با بیان اینکه توسعه زیرساخت ها از اولویت های دولت است، گفت: براین اساس پهنای باند داخلی به 4 هزار گیگابایت در ثانیه افزایش یافته است. تعداد مشتریان اینترنت ثابت از ابتدای دولت که حدود 4 میلیون نفر بوده به 10 میلیون مشتری افزایش یافته و همچنین تعداد مشتریان اینترنت موبایل از 200 هزار نفر به حدود 20 میلیون نفر افزایش یافته است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش خدمات و تولید برنامه و محتوای بومی را یکی دیگر از برنامه های این وزارتخانه برشمرد و گفت: در شرایطی که مساله اشتغال یکی از مشکلات کشور است، می توان از طریق آی سی تی کسب و کار را رونق داد که ما برنامه‌ای برای استفاده از این حوزه در جهت رونق کسب و کار و افزایش اشتغال داریم.
 
وی با تاکید بر لزوم توجه به روستاها و مناطق محروم برای جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ گفت: با اقدامات انجام شده تقریبا همه روستاهای بالای 20 خانوار به تلفن مجهز شده و سال گذشته 17 هزار روستا به اینترنت متصل شد. بنا داریم که امسال نیز 12 تا 15 هزار روستاهای دیگر ، به اینترنت وصل شود.
 
وی همچنین از تلاش این وزارتخانه برای استفاده از پژوهش های بومی و اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه تاکید کرد.
 
واعظی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتخابات 7 اسفند گفت: انتخابات 7 اسفند دموکراسی را به منطقه و جهانیان نشان داد آن هم در شرایطی که کشور ما در منطقه با شرایط بسیار حاد و بحران های متعدد مواجه است و توانسته در این شرایط ثبات و آرامش را برقرار کند.
 
وی افزود: با نگاهی به کشورهای پیرامون این موضوع مشهود است که افغانستان، پاکستان، عراق، یمن و کشورهای مختلف هر کدام با مسائل و مشکلات زیادی مواجه هستند و از سوی دیگر بحث افراطی گری، داعش و القاعده و طالبان را پیش رو داریم و در این شرایط از ایران انتظار می رود که نقش سازنده و تعیین کننده را بازی کند. طبیعی است که ایران می تواند به عنوان کشوری الگو برای کشورهای منطقه و جهان اسلام باشد و برای مدیریت و مقابله با تندروی و تروریست به حفظ وفاق و همدلی نیاز دارد.
 
وی افزود: برای اینکه نقش تعیین کننده در منطقه داشته باشیم باید وفاق و انسجام در داخل کشور داشت که نقش مجلس در این راه تعیین کننده است.
 
وزیر ارتباطات در پایان ابراز امیدواری کرد که مجلس دهم مجلسی باشد که در راستای منویات رهبری و با حفظ ماموریت های ذاتی و همراهی با قوای دیگر فعالیت هایش را انجام دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.