اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 8, 2016
10:16 یکشنبه، 19ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77336

پروانه‌های اینترنتی کمتر از ۴ ماه دیگر منقضی می‌شود

پروانه‌های اینترنتی PAP کمتر از چهار ماه دیگر و بعد از چندین بار تمدید منقضی می‌شوند و مهر پایانی بر فعالیت ۱۲ ساله آنها خواهد خورد.
 
هم‌زمان با فرآیند سامان‌دهی چارچوب و اصول حاکم بر پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طی چند مرحله از سال 93 اقدام به تمدید اعتبار زمانی پروانه‌های PAP (شرکت‌های اینترنتی) کرد.
 
انتهای اولین ماه سال گذشته هم‌زمان بود با پایان اعتبار پروانه شرکت‌های PAP که بالغ بر 10 سال از فعالیت آنها می‌گذشت اما چون پروانه‌های FCP سامان نگرفته بود، پروانه‌ها تا اطلاع ثانوی تمدید شدند.
 
عملا قرار بود مجوزهای FCP نیمه سال 93 صادر و پرونده کاری PAPها بسته شود اما روند بررسی چارچوب‌های آن با توجه به نگرانی و دغدغه ISP، ISDP و PAPها به درازا کشیده شد و از این رو رگولاتوری زمان پایان اعتبار تمامی PAPها را نیمه شهریور ماه سال 94 اعلام کرد.
 
از آن سو که پایان اعتبار لایسنس PAPها هم‌زمان با اعطای FCPها می‌شد، تمامی شرکت‌های PAP درخواست FCP شدن به رگولاتوری دادند تا خط پایان خود را به دورتر منتقل کنند.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با توجه به اینکه اغلب شرکت‌های اینترنتی تقاضای FCP شدن داده بودند، اعلام کرد تا زمان صدور پروانه جدید ارتباطات ثابت برای آنها، پروانه‌شان اعتبار خواهد داشت اما در صورتیکه شرایط پروانه‌های جدید را نداشته باشند، پروانه PAP که دارند تا یک سال دارای اعتبار خواهد بود.
 
در متن بیانیه‌ای که تسنیم منتشر کرد، آمده بود کسانیکه نتوانند شرایط پروانه‌های جدید را رعایت کنند، پروانه آنها تا یک سال اعتبار خواهد داشت و بعد از آن اگر به شرایط رسیدند و پروانه FCP را دریافت کردند که هیچ در غیر اینصورت از بازار کنار می‌روند.
 
حال با گذشت بیش از شش ماه از اعطای پروانه‌های FCP به شرکت‌های متقاضی، هم‌اکنون سه شرکت از یازده PAP سابق دارای همان پروانه سابق هستند و باقی درخواست FCP شدن، داده‌اند.
 
در حال حاضر شرکت‌های انتقال داده‌های رهام داتک، لایزر و کارا امین ارتباط از نظر رگولاتوری به عنوان PAP شناخته می‌شوند که از این میان دو شرکت از فعالیت باز ایستاده‌اند.
 
نکته جالب در این است که پیش از این سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اسامی دو شرکت لایزر و کارا امین ارتباط را از میان PAPها خط زده بود.
 
لایزر حدودا سال 91 بود که بیش از 80 درصد کاربرانش به «آسیاتک» و «فن‌آوا» منتقل ‌شدند، عملا از این صنعت بیرون رفت و متصدیان بخش خصوصی می‌گویند تمامی حساب و کتاب‌های آن با رگولاتوری انجام شد.
 
شرکت کارا امین ارتباط (وابسته به صنایع مخابراتی راه دور ایران و همینطور صنایع الکترونیک شیراز) پیش از این و حوالی سال 87 مشکلات بسیاری را از قِبل بر هم زدن همکاریش با یکی از نمایندگی‌های فروش برای کاربران اینترنت ایجاد کرد و به نوعی از این حوزه کنار رفت.
 
با این حال شرکت‌های مذکور کمتر از چهار ماه دیگر فرصت دارند تا درباره حضور یا حذف‌شان از بازار اینترنت کشور تصمیم‌گیری کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.