تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 12, 2016
17:01 پنجشنبه، 23ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77459

حمایت از استارت‌آپ‌ها به سبک دولت هند

شرکت‌های دانش‌بنیان هندی سال قبل 9 میلیارد دلار سرمایه‌‏گذاری جذب کردند.
 
اکوسیستم استارت ‏آپ‏های هندی که در سال 2015 میلادی با جذب 9 میلیارد دلار بهترین شرایط ممکن را برای کارفرمایان رقم زد جایگاه ویژه‏ای در بازار استارت ‏آپ‏های جهان دارد. اگرچه تحلیلگران معتقدند با توجه به خرج‏ های گزاف، سرمایه‏گذاران در سال 2016 میلادی با احتیاط بیشتری در بازار استارت‏ آپ‏ها حضور خواهند داشت اما همچنان سرمایه‏ گذاری پایدار داخلی و خارجی روی استارت‏ آپ‏های هندی ادامه دارد و با حضور کارفرمایان و سرمایه ‏گذاران جدید (و شاید با شرایط مالی بهتر)، این اکوسیستم همچنان در جهت رشد هر چه بیشتر، روندی صعودی را طی می‏کند.
 
 
وضعیت مالی استارت‏ آپ‏ها در مراحل اولیه
 
در سه ماه اول سال جاری، استارت‏آپ‏های هندی موفق به جمع ‏آوری 42/ 1 میلیارد دلار سرمایه و عقد بیش از 300 قرارداد همکاری شده ‏اند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تنها 147 قرارداد ثبت شده بود. از این تعداد، 132 قرارداد مربوط به سرمایه ‏گذاری‏ های مرتبط با مراحل اولیه رشد و توسعه استارت ‏آپ‏ها است. تمرکز این سرمایه ‏گذاری‏ها بیشتر روی شرکت‌هایی است که به‏ کارگیری تکنولوژی را به‏ منظور ایجاد تحول در خرده ‏فروشی، خدمات درمانی، سیستم‏ های آموزشی و سرویس‏ های مالی و اعتباری در دستور کار قرار داده ‏اند. از سوی دیگر، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا نیز از جمله محبوب‏ترین حوزه‏ های موجود برای استارت ‏آپ‏هایی هستند که در مراحل اولیه راه ‏اندازی قرار دارند. این در حالی است که در پایان سال 2015 میلادی، جریانی خوش‌بینانه و امیدوارکننده از خرید استارت‏ آپ‏های هندی توسط شرکت‌های بزرگ‏تر کلید خورد.
 
برمبنای گزارش NASSCOM، از اکتبر 2015 به بعد 65 استارت ‏آپ هندی توسط شرکت‌های بزرگ‏تر خریداری شده‏ اند. گذشته از این، تعداد زیادی قرارداد خرید نیز در داخل کشور هند ثبت شده ‏اند. به‌عنوان نمونه می‏توان به خرید Realty BI توسط Housing.com و همچنین خرید Dwll.in توسط Livespace اشاره کرد. از شروع سال 2016 میلادی نیز 41 استارت‏آپ توسط شرکت‌های بزرگ‏تر خریداری شده ‏اند. این در حالی است که مشتریان اصلی استارت‏ آپ‏ها، از داخل همین اکوسیستم و در واقع، استارت‏ آپ‏های بزرگ‏تر بوده ‏اند. از میان 41 قرارداد ثبت‌شده، تنها دو مورد از استارت ‏آپ‏های هندی توسط شرکت‌هایی خارج از این اکوسیستم خریداری شده ‏اند. این آمار همگی نشان‏ دهنده وضعیت شگفت ‏انگیز رشد استارت‏ آپ‏ها در هند است.
 
با این وجود، این رشد نه ‏تنها از نظر مالی بلکه در ابعاد دیگر مانند شور و شوق و البته جاه‏ طلبی حاکم بر فضای این اکوسیستم نیز مشاهده می‏شود. با این حال بد نیست اشاره‏ ای هم به ابعاد برخی از خریدهای یادشده داشته باشیم. به‌عنوان مثال، Ola استارت‏ آپ Taxi For Sure را با قیمت 200 میلیون دلار خریداری کرده یا خرید استارت ‏آپ FreeCharge چیزی در حدود 400 میلیون دلار خرج روی دست SnapDeal گذاشته است.
 
پشتیبانی دولتی
 
برنامه اجرایی دولت برای استارت‏ آپ‏های هندی که با هدف ایجاد اکوسیستمی قدرتمند به منظور پرورش خلاقیت در استارت‏ آپ‏های این کشور از تاریخ 16 ژانویه 2016 میلادی اجرایی شده، پشتیبانی سرسخت به نام نارندرا مودی (نخست‌وزیر این کشور) دارد. این در حالی است که همزمان با اجرایی شدن این طرح، مفاد آن نیز از سوی وزارت تجارت و صنعت هند به شرح زیر اعلام شد:
 
• اتخاذ راهکارهای ساده برای راه ‏اندازی استارت‏ آپ‏ها، برپایه سیستم صدور گواهی در داخل اکوسیستم خود استارت‏ آپ‏ها
 
• راه ‏اندازی نرم‏ افزار همراه و پرتال به منظور راحتی هر چه بیشتر و تبادل آسان اطلاعات
 
• راه ‏اندازی Startup India Hub به‏ منظور کمک به استارت‏ آپ‏ها در طول مراحل مختلف رشد و توسعه
 
• پشتیبانی قانونی و بررسی سریع ثبت اختراعات در مقابل هزینه ‏های کاهش یافته
 
• ایجاد محیط آرام برای عرضه عمومی استارت ‏آپ‏ها
 
• ساختارسازی برای گذر هرچه سریع‏تر استارت‏ آپ‏ها.
 
 
در زمینه برنامه ‏های مالی نیز برای حمایت از استارت‌آپ‌ها راهکارهایی در نظر گرفته شده که از جمله می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
• فراهم کردن پشتیبانی مالی در قالب برنامه صندوق وجوه (Fund of Funds) با درنظرگرفتن مبلغ پایه
 
• راه ‏اندازی صندوق ضمانت اعتبار برای استارت ‏آپ‏ها
 
• معافیت مالیات بر سود سرمایه‏ گذاری‏های انجام شده در صندوق وجوه
 
• معافیت مالی استارت‏ آپ‏ها برای سه سال.
 
این در حالی است که همکاری‏های آکادمیک-صنعتی و پیاده ‏سازی برنامه‏ های مربوط به شتاب‏ دهنده‏ های استارت ‏آپ‏ها نیز در دستور کار دولت هند قرار گرفته است. با بهره ‏گیری از این روند، دولت امیدوار است توسعه استارت ‏آپ‏ها از حوزه دیجیتال/ تکنولوژی به بخش‏های مختلف کشاورزی، تولید، خدمات اجتماعی، خدمات درمانی و آموزش و پرورش را مدیریت کند. در کنار این تلاش‏ها، ایندیا تایمز در تاریخ سوم ماه می ‌از آغاز به کار کارگروهی متشکل از متخصصان مدیریتی و سرمایه ‏گذاران، به‏ منظور پشتیبانی از «کمپین استارت ‏آپ‏های هند» خبر داده است.
 
در این راستا انستیتو مدیریت بنگلور نیز اولین شتاب‏ دهنده استارت‏ آپی در نوع خود که از پشتیبانی بنیاد مالی مایکل و سوزان دل بهره می‏برد را به ‏منظور کمک به استارت‏ آپ‏هایی غیرانتفاعی که در مراحل اولیه را‏ه ‏اندازی به سر می‏برند (و البته در حوزه آموزش و مالی فعالیت می‏کنند تا به ایجاد اشتغال در نواحی فقیرنشین شهری بپردازند) راه ‏اندازی کرده است.
 
تسهیل سرمایه‏ گذاری‏های خارجی
 
برنامه‏ های دولت به‏ منظور تسهیل روند سرمایه‏ گذاری روی استارت‏ آپ‏ها باعث شده شرکت‌های خارجی نیز به سرمایه‏ گذاری روی استارت‏ آپ‏ های هندی علاقه‌مند شوند. به‌عنوان نمونه، بر این اساس، وب‏سایت ndtv از سرمایه‏ گذاری پنج میلیون دلاری 15سرمایه‏ گذار چینی از 9 شرکت معتبر، روی 10 استارت ‏آپ هندی فعال در حوزه تکنولوژی‏ های همراه، تجارت الکترونیک و تکنولوژی پزشکی خبر داده است.
 
اگرچه نام این استارت ‏آپ‏ها به دلایل رقابتی افشا نشده اما هوتو، یکی از سرمایه‏ گذاران چینی و مدیرعامل شرکت OnionFan درخصوص دلایل سرمایه‏ گذاری خود می‏گوید: «ما برای شروع سرمایه‏ گذاری، شهر بنگلور را به دیگر شهرها ترجیح دادیم و دلیل این امر، زیرساخت عالی این شهر و البته پشتیبانی دولت هند است.»  
 
Pickup Wheat (Shimai) Finance, Harmony Invest, Grand (Daguan) Capital, Incapital, Zhejiang WenChuang Group, YeahMobi, Hangzhou Zhexin Information Technology , Cyber Carrier از جمله شرکت‌های چینی هستند که با شرکت در رویداد Mobile 10X Hub که توسط دولت هند برگزار شده وضعیت کارآفرینی چیزی بیش از 150 استارت‏ آپ هندی را مورد بررسی قراردادند.
 
البته عملکرد کارآفرینان هندی به اینجا محدود نشده و نخبگان هندی در خارج از مرزهای این کشور نیز استارت‏ آپ‏های مطرحی را راه ‏اندازی کرده ‏اند. به‌عنوان نمونه می‏توان به استارت ‏آپ Synergyse اشاره کرد که موسس و مدیرعامل آن Varun Malhotra اهل هند و البته ساکن در تورنتو کانادا است. این استارت‏ آپ با راهکاری ساده و باهدف ارائه‏ آموزش‏های لازم به کاربران درخصوص استفاده از نرم ‏افزارهای شرکت گوگل، مورد توجه مدیران ارشد گوگل قرارگرفت و در نهایت در تاریخ 3می‌توسط این شرکت خریداری شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.