اپراتورها

تلفن همراه

May 24, 2016
14:38 سه شنبه، 4ام خردادماه 1395
کد خبر: 77674

بررسی بازار MVNOهای خاورمیانه

مشخصه بازار MVNO در خاورمیانه، حضور محدود اپراتورهای مجازی موبایل می‌باشد. این منطقه، از مناطق پیشرفته (از نظر تعداد مشترکین و نفوذ MVNOها) نظیر اروپای غربی و آمریکای شمالی دور است. با اینحال، در مناطقی که MVNO‌ها حضور دارند، اثرات قابل‌ملاحظه‌ای را روی بازار داشته‌اند.
 
برای نمونه در عمان، برآورد شده است که مشترکان اپراتورهای مجازی، ۱۴٫۹% کل مشترکین تلفن همراه را در سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص داده‌اند، درحالی‌که MVNOهایی که به‌تازگی در عربستان سعودی راه‌اندازی شده‌اند، تعداد قابل‌توجهی از مشترکین را به دست آورده‌اند که این امر بازار MVNO عربستان را در سال ۲۰۱۵ به بزرگ‌ترین بازار در منطقه تبدیل کرده است. به گزارش نشریه الکترونک ترند،  انتظار می‌رود که طی پنج سال آینده، کل مشترکین اپراتورهای‌موبایل‌مجازی در خاورمیانه (ازجمله عمان، اردن، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی) با نرخ‌رشد سالانه ۱۹٫۵%،  از سه میلیون مشترک برآورد شده در سال ۲۰۱۵ به ۳٫۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ برسند. این امر تا حد زیادی با جذب ادامه‌دار مشترکان توسط MVNOها در عربستان سعودی انجام می‌شود اما پیشرفت‌های بیشتر در بازار MVNO خاورمیانه با ورود قابل‌انتظار MVNOها به ایران ایجاد خواهد شد.
 
 
یافته‌های کلیدی
 
در حال حاضر، مدل‌های قومی شایع‌ترین مدل‌های تجاری MVNO در خاورمیانه هستند، که توسط۳۶٫۴% از کل MVNO‌های حاضر در منطقه به کار گرفته‌شده‌اند. این امر به میزان زیادی توسط برند‌های زیرشاخه اپراتور‌های تلفن همراه (MNO) دنبال می‌شود که ۲۷٫۳% کل MVNOها را در خاورمیانه به خود اختصاص می‌دهد. عمده MVNOها در بازار خاورمیانه شامل فرندی (FRiENDi)، ویرجین موبایل (Virgin Mobile)، رنا و لبارا (Renna and Lebara) می‌باشند.
 
تنظیم‌کنندگان به‌طور فزاینده‌ای در حال ارزیابی فواید بالقوه MVNOها در بازار تلفن همراه هستند. این امر به میزان زیادی تلاش‌های آزادسازی بیشتر برای افزایش رقابت در قیمت و نوآوری در خدمات را حمایت می‌کند. حمایت‌های بیشتر از اپراتورهای مجازی در بازار‌های تلفن همراه از طریق MTRها انجام می‌شود که تفاوت‌های تعرفه بین ترافیک صوتی خارج از بستر اینترنت و داخل بستر اینترنت را هماهنگ می‌کند و خدمات قابلیت انتقال شماره تلفن همراه را ارائه می‌کند. این امر به سهولت عبور از موانع برای ورود MVNOهای جدید به بازار کمک خواهد کرد.
 
با توجه به ساختارهای بازار انحصاری بسیاری از بازارهای تلفن همراه خاورمیانه، موانع برای ورود MVNOها نسبتاً بالا است. یک عامل کلیدی در مهار رقابت MVNOها در منطقه اعمال مقررات برای تعرفه‌ها است. در بسیاری از موارد، MVNOها تمایل دارند تا در قیمت‌های خدمات تلفن همراه تخفیف دهند، بااین‌حال، در خاورمیانه، حداقل قیمت پایه به شکست بسیاری از MVNOها در جذب یا نگهداری سهم بازار مشترکان منجر می‌شود. بااین‌حال، برخی از MVNOها در حال به‌کارگیری روش‌های خلاقانه برای ورود به بازار هستند، برای نمونه، استفاده ویرجین موبایل از رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال، MVNO را قادر ساخته است تا از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۱۴ تعداد قابل‌توجهی از مشترکین را در عربستان سعودی به دست آورد.
 
انتظار می‌رود پیشرفت‌های بیشتر در بازار MVNO های خاورمیانه با ورود قابل انتظار اپراتورهای مجازی به بازار ایران ایجاد شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.