رسانه‌های اجتماعی

درآمد ٥/٣ دلاری فیس‌بوک به ازای هر کاربر

منبع: روزنامه شرق
مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای به بررسی چرایی اهمیت اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی پرداخته و در گزارش خود نسبت به درآمدزایی شبکه‌های اجتماعی مشهور دنیا از اطلاعات کاربران، هشدار می‌دهد.
 
براساس گزارش این مرکز، شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک (Facebook) با ١,٢ ‌میلیارد کاربر، شبکه گوگل پلاس (Google+) با ۵۴۰‌ میلیون کاربر، شبکه لینکدین (Linkedin) با ۴۰۰‌ میلیون کاربر و شبکه توییتر (Twitter) با بیش از ۳۰۰‌ میلیون کاربر، شلوغ‌ترین شبکه‌های اجتماعی موجود در دنیا هستند. حال با وجود این حجم کاربر، این سؤال به وجود می‌آید که درآمد شبکه‌های اجتماعی از کجاست؟ گزارش k-١٠ شرکت فیس‌بوک که گزارش جامع سالانه‌ای است، به مباحث مختلفی مانند کارایی مالی، ساختار سازمانی و درآمد به ازای هر سهم می‌پردازد، این گزارش از درآمد حدود ٥.٣ دلاری این شرکت به ازای هر کاربر این شبکه اجتماعی خبر داده است.
 
این میزان درآمد در حالی است که این شبکه تقریبا به ازای هیچ‌کدام از سرویس‌های مختلفی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، پولی درخواست نمی‌کند. شبکه‌های اجتماعی درواقع با داده‌های کاربران و کاوش آنها (Mining) درآمد دارند؛ داده‌هایی مانند اطلاعات شخصی کاربران، روابط میان دوستان، موضوعات مورد علاقه، تعداد و محتوای نوشته‌ها، زمان حضور افراد در شبکه‌ اجتماعی و ... که با کاوش آنها می‌توان دانش سطح بالا از کاربران شبکه‌های اجتماعی کسب کرده و الگوهای رفتاری کاربران را استخراج کرد. این دانش دقیقا همان چیزی است که مبنای قراردادهای کسب‌وکار به کسب‌وکار (B٢B) شبکه‌های اجتماعی مشهور قرار می‌گیرد.
 
اکثر این قراردادها با محوریت بازاریابی (Marketing) و تبلیغات (Advertisement) صورت می‌گیرد. رویکرد کلی در این حالات یافتن فرد یا افرادی است که دارای قابلیت خاصی هستند، رفتار و علایق خاصی دارند. با استفاده از تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی، امکان سنجش علاقه‌مندی نسبت به محصولات و شرکت‌های تجاری مختلف وجود دارد. افرادی که دسترسی به این اطلاعات دارند، می‌توانند با سوء‌استفاده از این دانش به بررسی رشد محبوبیت این شرکت‌ها پرداخته و روی شرکت‌ها و محصولات سودآورتر سرمایه‌گذاری کنند.

​​