رسانه‌های اجتماعی

June 1, 2016
18:43 چهارشنبه، 12ام خردادماه 1395
کد خبر: 77801

درآمد ۵/٣ دلاری فیس‌بوک به ازای هر کاربر

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای به بررسی چرایی اهمیت اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی پرداخته و در گزارش خود نسبت به درآمدزایی شبکه‌های اجتماعی مشهور دنیا از اطلاعات کاربران، هشدار می‌دهد.
 
براساس گزارش این مرکز، شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک (Facebook) با ١,٢ ‌میلیارد کاربر، شبکه گوگل پلاس (Google+) با ۵۴۰‌ میلیون کاربر، شبکه لینکدین (Linkedin) با ۴۰۰‌ میلیون کاربر و شبکه توییتر (Twitter) با بیش از ۳۰۰‌ میلیون کاربر، شلوغ‌ترین شبکه‌های اجتماعی موجود در دنیا هستند. حال با وجود این حجم کاربر، این سؤال به وجود می‌آید که درآمد شبکه‌های اجتماعی از کجاست؟ گزارش k-١٠ شرکت فیس‌بوک که گزارش جامع سالانه‌ای است، به مباحث مختلفی مانند کارایی مالی، ساختار سازمانی و درآمد به ازای هر سهم می‌پردازد، این گزارش از درآمد حدود ۵.٣ دلاری این شرکت به ازای هر کاربر این شبکه اجتماعی خبر داده است.
 
این میزان درآمد در حالی است که این شبکه تقریبا به ازای هیچ‌کدام از سرویس‌های مختلفی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، پولی درخواست نمی‌کند. شبکه‌های اجتماعی درواقع با داده‌های کاربران و کاوش آنها (Mining) درآمد دارند؛ داده‌هایی مانند اطلاعات شخصی کاربران، روابط میان دوستان، موضوعات مورد علاقه، تعداد و محتوای نوشته‌ها، زمان حضور افراد در شبکه‌ اجتماعی و … که با کاوش آنها می‌توان دانش سطح بالا از کاربران شبکه‌های اجتماعی کسب کرده و الگوهای رفتاری کاربران را استخراج کرد. این دانش دقیقا همان چیزی است که مبنای قراردادهای کسب‌وکار به کسب‌وکار (B٢B) شبکه‌های اجتماعی مشهور قرار می‌گیرد.
 
اکثر این قراردادها با محوریت بازاریابی (Marketing) و تبلیغات (Advertisement) صورت می‌گیرد. رویکرد کلی در این حالات یافتن فرد یا افرادی است که دارای قابلیت خاصی هستند، رفتار و علایق خاصی دارند. با استفاده از تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی، امکان سنجش علاقه‌مندی نسبت به محصولات و شرکت‌های تجاری مختلف وجود دارد. افرادی که دسترسی به این اطلاعات دارند، می‌توانند با سوء‌استفاده از این دانش به بررسی رشد محبوبیت این شرکت‌ها پرداخته و روی شرکت‌ها و محصولات سودآورتر سرمایه‌گذاری کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.