رسانه‌های اجتماعی

June 4, 2016
13:08 شنبه، 15ام خردادماه 1395
کد خبر: 77840

نقش شبکه‌های اجتماعی در تامین اخبار

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بسیاری از بزرگسالان آمریکایی اخبار خود را از رسانه‌های اجتماعی به دست می‌آورند.
 
طبق بررسی‌های انجام‌شده درباره معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی و کاربرانشان، بیشتر کاربران در آمریکا اخبار خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب می‌کنند.
 
مرکز تحقیقاتی پیو در واشنگتن دی‌سی، 9 شبکه اجتماعی را مورد تحقیق قرار داده است: فیس‌بوک، توئیتر، لینکداین، واین، یوتیوب، اینستاگرام، ردیت و تامبلر.
 
حدود 62 درصد از بزرگسالان آمریکایی اخبار خود را از سایت‌ این شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورند، 18 درصد هم به طور منظم نیوزفید رسانه‌های اجتماعی خود را برای آگاهی از اخبار در موضوعات مختلف چک می‌کنند. این تحقیق همان‌طور که انتظار می‌رفت نشان داد فیس بوک در صدر رسانه‌های اجتماعی برای اخبار روزانه قرار دارد.
 
همچنین آشکار شد که 66 درصد از کاربران فیس بوک اخبار خود را از این سایت می‌گیرند. حدود 59 درصد از کاربران توئیتر اخبار را از پلت‌فرم این سایت به دست می‌آورند، در حالی که 70 درصد از کاربران ردیت از طریق این سایت اخبار خود را به‌روز‌رسانی می‌کنند.
 
حدود 31 درصد از کاربران تامبلر، همین روش را دارند و درباره باقی شبکه‌های اجتماعی، باید گفت تنها 20 درصد از کاربران یا کمتر اخبار خود را از سایت می‌گیرند.
 
با در نظر گرفتن این موضوع که فیس‌بوک توسط 67 درصد از تمامی جمعیت بزرگسال آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد (در مقایسه با آمار 16 درصدی توئیتر)، تعداد زیادی از کاربران شرکت مارک زاکربرگ را بزرگترین منبع رسانه‌های اجتماعی برای اخبار روزانه قرار داده است.
 
نکته جالب این است که اگرچه درصد بیشتری از کاربران ردیت اخبار خود را از این سایت می‌گیرند، اما پایه کاربرانش در مقایسه با کاربران عظیم فیس‌بوک کوچکتر است.
 
سری اسرینیواسان، محقق شبکه‌های اجتماعی و مدیر دیجیتالی موزه متروپولیتان در این باره می‌گوید: تعجبی نیست که افراد اطلاعات خود را از پلت‌فرم‌هایی که در آنها حضور دارند و آنچه که در معرض آن قرار دارند، می‌گیرند. این یافته‌ها به رسانه‌ها یادآور می‌شود که حضور در پلت‌فرم‌ها تا چه اندازه حیاتی است، زیرا از این طریق آنها می‌توانند با خوانندگان در تماس باشند. این روند در سال‌های آینده نیز ادامه‌دار است و گسترش می‌یابد و خواهیم دید که این پلت‌فرم‌ها بر زندگی ما بیشتر غالب خواهند شد.
 
این تیم تحقیقاتی یافته‌های خود را بر اثر نتایج بررسی 4654 عضو مرکز تحقیقاتی پیو به دست آوردند و این تحقیقات از تاریخ 12 ژانویه (22 دی 1394) تا 8 فوریه (19 بهمن) انجام شده است.
 
اگرچه این نتایج حاصل از بررسی‌های انجام‌شده در کشور آمریکاست، اما حضور گسترده رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تاثیر این حضور بر زندگی افراد بر هیچ کس پوشیده نیست، چه بسا که همین حالا پیام‌رسان‌های اجتماعی مانند تلگرام، نقش پررنگی در تامین اخبار و خوراک فکری افراد دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.