اپراتورها

تلفن همراه

June 5, 2016
21:37 یکشنبه، 16ام خردادماه 1395
کد خبر: 77860

سه اپراتور مدعی ارائه نسل 3 و 4 موبایل؛ اینترنت رومینگ ملی نسل 2 است

در حالی که 2 سال از اجرای رومینگ ملی موبایل در کشور می گذرد و 3 اپراتور تلفن همراه داعیه ارائه نسل 3 و 4 موبایل دارند، اما هنوز دیتایی که در رومینگ ملی مبادله می شود، اینترنت کند نسل 2 است.
رومینگ ملی بین اپراتور رایتل با دو اپراتور همراه اول و اپراتور ایرانسل در خرداد ماه 93 برای نخستین بار در کشور برقرار ‌شد.
 
هدف از برقراری رومینگ ملی این بود که اگر در منطقه‌ای سیم‌کارت مشترک آنتن نداشت، مشترک بتواند از آنتن اپراتورهای دیگر که در آن منطقه پوشش دارند، استفاده کنند.
 
به این ترتیب اپراتور با پوشش بیش‌تر ملزم به سرویس‌دهی به اپراتورهای کوچک‌تر شد، تا مشکل آنتن ندادن موبایل حل شود.
 
مشتری اصلی رومینگ ملی رایتل است و این اپراتور به مدد رومینگ ملی پوشش سراسری از خزر تا خلیج فارس را در تبلیغات خود استفاده می‌کند.
 
از آن پس همراه اول و ایرانسل ملزم شدند، در نقاطی که رایتل پوشش ندارد، مشترکان این اپراتور را بپذیرند و رایتلی‌ها از آنتن شبکه همراه اول و ایرانسل استفاده کنند.
 
اهرم این الزام گرو نگه‌داشتن مجوز 3G و 4G بود، اما به دلیل اجباری بودن طرح همواره نقایص و گاهی کارشکنی تعمدی از سوی برخی اپراتورهای بزرگ تر در ارائه سرویس به اپراتور کوچک دیده می شود.
 
عدم سرویس دهی برخی اپراتورها به مشترکان دیگر اپراتورها از جمله این موارد بوده است؛ اما دردسر مشترکان رایتل هنوز تمام نشده است.
 
اکنون حدود 2 سال از اجرای این طرح می‌گذرد. در زمان آغاز این طرح همراه اول و ایرانسل نسل 2 و رایتل نسل 3 را ارائه می کرد. چندی بعد اپراتورهای اول و دوم نیز به نسل 3 ارتقا یافتند.
 
اما با این حال هنوز اینترنتی که در رومینگ ملی فعال می شود، اینترنت کند نسل 2 است. این موضوع نارضایتی مشترکان رایتل را در پی داشته است.
 
در رومینگ ملی بسته‌های اینترنت غیرفعال و هزینه ها براساس نرخ آزاد (کیلوبایتی نیم ریال) محاسبه می‌شود که نسبت به بسته ها گران تر است.
 
اینترنت نسل 2 روی سیم کارتی که قرار است نسل 3.75 باشد و هزینه های گران تر نسبت به بسته اعتراض مشترکان رایتل را دو چندان کرده است.
 
شرکت رایتل با واکنش نسبت به این موضوع اعلام کرده که درخواست اصلاح این روند را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه کرده و امیدوار به حل مشکل است.
 
اما با گذشت حدود 2 سال از اجرای طرح رومینگ ملی، گویا مسئولان فعلا به اجرای این طرح قناعت کرده اند و رفع نواقص اولویت چندانی ندارد. انتظار می رود برای کسب رضایت مشترکان اشکالات یک طرح پس از دو سال اجرا با سرعت بیشتری برطرف شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.