امنیت

فناوری اطلاعات

June 7, 2016
10:23 سه شنبه، 18ام خردادماه 1395
کد خبر: 77884

بعد از حملات سنگین سایبری علیه سایت‌های ایرانی، بالاخره مرکز ماهر اطلاعیه داد

مرکز ماهر به عنوان تنها مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای بعد از حملات اخیر سایبری به سایت‌های ایرانی بالاخره با تأخیری چشم‌گیر، اطلاعیه صادر کرد.
 
بعد از حملات سایبری گسترده به پایگاه‌های دولتی و رسمی کشور طی هفته‌های اخیر و سکوت کامل مرکز "ماهر" متعلق وزارت ارتباطات، خبرگزاری تسنیم گزارشی با عنوان "بی‌مهارتی "ماهر" در برابر حملات سایبری به ایران" منتشر کرد.
 
در گزارش دو روز گذشته تسنیم آمد که علی‌رغم تمامی اظهارنظرات کارشناسان و مسئولان ذی‌ربط در این حوزه و با تمامی تأکیدات سازمان فناوری اطلاعات بر ایجاد، بروزرسانی و نگهداری پورتال مرکز امداد و هماهنگی رایانه‌ای در جهت اطلاع‌رسانی و هماهنگی، هیچ خبر و گزارشی پیرامون حملات سایبری اخیر روی پورتال ماهر وجود ندارد.
 
حال با فروکش کرن جریان حملات سایبری و تحلیل‌های ارائه شده از سوی متخصصان ذی‌ربط این حوزه، مرکز ماهر هم بالاخره اطلاعیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:
 
"با توجه به حملات چند روز اخیر به بعضی از وب سایت‌های عمومی که بیشتر آنها از نسخه‌های بروز نشده و آسیب‌پذیر سامانه‌های مدیریت محتوا استفاده نموده‌‌اند، اعمال بعضی از رویه‌های اولیه و پایه امنیتی می‌توانست از حوادث رخ داده جلوگیری نماید. 
 
مرکز ماهر به عنوان یک نهاد تخصصی و مرجع در کشور، به دور از اطلاع‌رسانی‌های شتابزده، ضمن تماس با مراکز و سایت‌های موردحمله واقع شده و اعلام آمادگی برای ارائه مشورت‌های فنی، هماهنگی‌های لازم را در سطح ملی و حوزه بین‌المللی بخصوص مراکز CERT کشورهای عربی که محتمل است منابع آنها مورد سوء استفاده هکرها واقع شده باشد، بعمل آورده و کماکان در حال پیگیری موضوع در ابعاد مختلف است.
 
از این رو با توجه به تحلیل‌ها و جمع‌بندی‌های صورت گرفته اعلام می‌دارد:
 
1-    کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های متصل به سامانه تعاملی امن مرکز ماهر جهت دریافت بسته اجرایی فوری برای امن‌سازی پایه که براساس تجربیات و تحلیل‌های حملات صورت گرفته تهیه شده است، به سامانه تعاملی مراجعه نمایند.
 
2-    در این زمینه کلیه مراکز و سازمان‌ها که علی‌رغم اطلاع‌رسانی های قبلی، هنوز به سامانه تعاملی متصل نشده‌اند، اعلان می‌گردد هرچه سریعتر نسبت به عضویت اقدام نمایند.
 
3-    به زودی گزارشی از نحوه همکاری دستگاه‌ها با مرکز ماهر درزمینه استفاده از راهنمایی‌ها و هشدارهای ارائه شده و میزان تعامل آنها در هنگام حوادث و رخدادهای امنیتی، به نهادهای مرجع ارائه خواهد شد."
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.