امنیت

فناوری اطلاعات

June 20, 2016
23:24 دوشنبه، 31ام خردادماه 1395
کد خبر: 78013

هکر تعدادی از سایت های دولتی دستگیر شد

وی که با نام «مافیا هکینگ تیم» فعالیت می کرد، هکر سایت های معروف ایرانی مانند سایت سازمان ثبت اسناد کشور، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از دانشگاه های کشور است.
مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری اعلام کرد هکر تعدادی از سایت های دولتی را دستگیر کرده است.
 
چندی پیش هک تعدادی از سایت های دولتی، جنجال رسانه ای زیادی را ایجاد کرد. مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری سپاه، براساس وظایف ذاتی و مأموریت های محوله، در راستای پاسداری از امنیت فضای مجازی، با ورود به موضوع و انجام اقدامات فنی، موفق به شناسایی و دستگیری هکر تعدادی از این سایت ها شد.
 
این هکر که با نام «مافیا هکینگ تیم» فعالیت می کرد، تاکنون تعداد زیادی از سایت های داخلی از جمله سایت سازمان ثبت اسناد کشور، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از دانشگاه های کشور را هدف فعالیت های مجرمانه خویش (هک، نفوذ و …) قرار داده است.
 
نکته مهم آنکه تهاجمات سایبری اخیر، بار دیگر ضعف و خلأ امنیتی سایت های رسمی و حاکمیتی کشور را نشان داد. مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری، پیرو مأموریت ذاتی خویش و حفاظت و صیانت از حاکمیت ملی و امنیت عمومی مردم در بستر فضای مجازی، مکرراً این موضوع را به نهادهای متولی امر تذکر داده است.
 
نکته دیگر آنکه در حالیکه برخی مقامات و منابع خبری مدعی شده بودند که این هکر تنها توانسته مدیریت بخش اطلاع رسانی سایت های هک شده را در اختیار بگیرد، اما بررسی کارشناسان فنی این مرکز، نشان دهنده این است که وی به دلیل ضعف امنیتی، به اطلاعات زیادی دسترسی داشته ولی به دلیل انگیزه های خاص، از پیاده سازی و سرقت این اطلاعات خودداری نموده است.
 
لازم به ذکر است، فرد مزبور  ضمن تشکیل پرونده، به مرجع قضایی معرفی گردیده و تحقیقات مقدماتی از وی کماکان در دستور کار کارشناسان فنی مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.