تلفن همراه

گوشی

June 29, 2016
15:28 چهارشنبه، 9ام تیرماه 1395
کد خبر: 78159

نکاتی درباره شیائومی قبل از ورود به بورس

بسیاری از سرمایه‌گذاران به این فکر می‌کنند چه زمانی شیائومی که حالا به یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تلفن همراه در جهان تبدیل شده قدم به بورس خواهد گذاشت. در ماه مارس امسال Lei Jun مدیرعامل این شرکت در مراسم افتتاحیه کنگره مردم در پکن به خبرنگاران گفت این شرکت در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای حضور در بورس ندارد. در اواخر همان ماه Hugo Barra معاون بین‌الملل شیائومی هم به رویترز گفت که این شرکت متکی به خود است و فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از طریق گرفتن سرمایه‌گذار یا ورود به بورس ندارد. با این حال مشخص است که این اظهارنظرها به این معنی نیست که شیائومی برای همیشه خصوصی باقی خواهد ماند. به همین دلیل خوب است به ۹ نکته کلیدی درباره این شرکت اشاره کنیم که به خصوص از نظر سرمایه‌گذاری روی این شرکت بسیار مهم است.
 
 
۱- ساختار شیائومی بر اساس فروش گوشی‌های رنج متوسط و بالا با قیمت پایین شکل گرفته است. کانال فروش در این شرکت صرفا آنلاین بوده و مدل تبلیغات آن هم به‌صورت دهان به دهان یا از طریق شبکه‌های اجتماعی بودکه همین باعث کاهش قابل توجه هزینه‌های مارکتینگ آن شده است.
 
۲ – این استراتژی شیائومی را به پنجمین تولیدکننده برتر تلفن همراه در جهان در سال ۲۰۱۵ تبدیل کرد. بخش قابل توجه فروش این شرکت همچنان به چین اختصاص دارد، اما این شرکت در حال گسترش بازارهای خود به بازارهای تازه‌ای مثل برزیل و هند (و حتی ایران) است.
 
۳- درآمد شیائومی در سال ۲۰۱۵ به مقدار ۷۸ میلیارد یوآن معادل 5/ 12 میلیارد دلار رسید. طی این سال این شرکت ۷۰ میلیون تلفن همراه به فروش رساند، اما هدف‌گذاری آن ۸۰ میلیون گوشی بود. یک دلیل اصلی آن وجود رقبای قدرتمندی مانند هواوی و لنوو و همچنین Oppo است.
 
۴- رقبای شیائومی یعنی هواوی، لنوو و Oppo با کپی کردن مدل تجاری این شرکت، کاهش قیمت محصولات و فروش آنلاین و ارائه پروموشن‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی عملا به تقلید از شیوه شیائومی پرداختند. آنها حتی تلاش کردند قیمت محصولات خود را با قیمت شیائومی هماهنگ کنند. این کار فشار قابل توجهی را به سازندگان محصولات اندرویدی با قیمت بالاتر مانند سامسونگ و HTC وارد کرده است و رقابت آنها را در این بازار بسیار دشوار کرده است.
 
۵- شیائومی در همین حال با تنوع بخشیدن به محصولات به سمت تولید محصولات مصرفی مانند هدفون، دستبند هوشمند، وزنه هوشمند، تلویزیون هوشمند، هواساز و حتی پهپاد رفت و در تمامی این محصولات مدل تولید یک محصول با کیفیت با قیمت پایین را حفظ کرد. در همین حال شیائومی اکوسیستم نرم‌افزار خود را با ایجاد فروشگاه‌ نرم‌افزاری اختصاصی، فروشگاه بازی‌های موبایلی، سرویس‌های O2O (آنلاین به آفلاین)، دوربین‌های ورزشی و پخش مستقیم ویدئو گسترش داد.(اخیرا شیائومی از عرضه دوچرخه هوشمند خود خبر داده است)
 
۶- در ‌آمد فروش اینترنتی شیائومی در سال گذشته ۵۶۴ میلیون دلار بود در حالی که هدف‌گذاری این شرکت یک میلیارد دلار بود. مدیرعامل این شرکت در سال ۲۰۱۳ به رویترز گفته بود شیائومی مدلی شبیه به آمازون دارد تا شبیه به اپل. Lei Jun گفته بود که فروش موبایل توسط شیائومی مشابه کاری است که آمازون در فروش کیندل انجام می‌دهد و با فروش محصولاتی با قیمت پایین آنها را به اکوسیستم دیجیتالی خود اضافه می‌کند.
 
۷- در سال ۲۰۱۴ شیائومی بعد از یک راند سرمایه‌گذاری، ارزشی بالغ بر ۴۶ میلیارد دلار پیدا کرد که در آن زمان با ارزش‌ترین استارت‌آپ لقب گرفت. در سال ۲۰۱۵ حالا این ارزش سه برابر شده است. برای مقایسه خوب است بدانید ارزش شرکت سونی ۳۵ میلیارد دلار است.
 
۸- سرمایه‌گذاران شیائومی شامل Morningside Group، Qiming Venture Partners و همچنین تولیدکننده چیپ‌های موبایلی کوآلکام هستند که در سری B با ۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ در این شرکت سرمایه‌گذاری کردند.
 
۹- شیائومی رابطه خوبی با مایکروسافت دارد. در دسامبر گذشته این شرکت نسخه ویندوزی موبایل Mi4 را در کنار نسخه اندرویدی آن تولید کرد. در ماه مه محصولات کاربردی مایکروسافت را روی دستگاه‌های خود نصب کرد و با خرید ۱۵۰۰ حق انحصاری از این شرکت موافقت کرد. این حق‌های انحصاری به شیائومی کمک می‌کند که وارد بازارهایی شبیه آمریکا شود که قبلا با حقوق انحصاری خریداری شده تحت حاکمیت اپل، سامسونگ یا سایر رقبا بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.