اپراتورها

امینت

تلفن همراه

July 4, 2016
12:03 دوشنبه، 14ام تیرماه 1395
کد خبر: 78196

وزیر ارتباطات در صحن علنی مجلس اعلام کرد: کارمند یک نهاد اطلاعات بخشی از مشترکین ایرانسل را دو سال و نیم پیش فروخت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس جزییات جدیدی از ماجرای افشای اطلاعات کابران ایرانسل را اعلام کرد.
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به نمایندگان مجلس در این خصوص گفت: دو سال و نیم پیش ایرانسل اطلاعات خود را در اختیار یکی از نهادها قرار داده و افشای اطلاعات امروز ناشی از تخلف کارمند آن نهاد است که همان زمان نهاد مذکور با آن کارمند برخورد کرد.
 
وی گفت: اما اخیرا همان اطلاعات با روش دیگری در یکی از کانال های اجتماعی ارایه شد که پیگیری کردیم و با آن سایت هم برخورد شد.وزیر ارتباطات افزود: این اپراتور درحال شکایت از این موضوع است؛ اما اعلام می کنند که این ماجرا همان جریان دو سال و نیم پیش است و چیز جدیدی اتفاق نیفتاده است.
 
 آمار و ارقام 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در گزارش به مجلس با تاکید بر اینکه حجم بازار در حوزه ICT تا پایان برنامه ششم باید به ۸۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند، گفت: سهم درآمدی اپراتورهای بخش خصوصی تا پایان برنامه ششم باید به ۶۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه دولت یازدهم ICT را به عنوان پیشران توسعه انتخاب کرد، گفت: بر این اساس سرمایه گذاری دولتی برای افزایش زیرساخت ها صورت گرفت و در اواخر سال 92 لایحه ای تصویب شد تا در کنار بخش دولتی، بخش خصوصی نیز در بخش فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کند.
واعظی با اعلام اینکه تا سال 91، به میزان 500 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات صورت می گرفت، گفت: این میزان در سال 94 به 6 هزار و 400 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. همچنین سهم درآمدی اپراتورهای بخش خصوصی بیش از 20 هزار میلیارد تومان است که تا پایان برنامه ششم باید به بیش از 67 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.
 
وی با بیان اینکه حجم بازار در حوزه ICT در حال حاضر 42 هزار میلیارد تومان است، گفت: تا پایان برنامه ششم این میزان باید به حدود 86 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.
 
 رتبه 96 ایران در IT دنیا
واعظی با بیان اینکه ایران در منطقه باید جزو 3 کشور اصلی در فناوری اطلاعات باشد، افزود: طبق آمارهای اعلام شده رتبه ایران در سال گذشته در حوزه فناوری اطلاعات 104 بود که امسال به 96 ارتقا پیدا کرده است.
 
 تلاش برای توسعه شبکه ملی اطلاعات
موضوع تکراری سرنوشت شبکه ملی اطلاعات نیز از دیگر موارد مورد پرسش نمایندگان مجلس بود.
واعظی گفت: 7 خدمت از دولت الکترونیکی به 15 خدمت افزایش یافت. همچنین بحث توسعه زیرساخت خدمات پستی نیز دستمایه تحولات خوبی شد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: خوشبختانه بعد از به نتیجه رسیدن برجام تحولات خوبی ایجاد شد به گونه ای که ما هم از نظر تکنولوژی توانستیم با کشورهای دیگر تاحدودی ارتباط نزدیک داشته باشیم و همچنین در بحث ارتباط با خریدها به پیشرفت هایی برسیم.
 
این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: در این راستا تلاش کردیم شبکه توانا را تعریف کنیم تا همه محصولات آن در داخل کشور ایجاد شود. همچنین دو موتور جست وجو را ایجاد کردیم تا در خدمت محتوای داخلی و خط زبان داخلی باشد. از سوی دیگر اعطای تسهیلات وام به وجوه اداره شده جهت حمایت از بخش غیردولتی در صنعت از دیگر اقدامات مهم این وزارتخانه است. همچنین به دنبال آن هستیم تا از نوآوران نیز حمایت کنیم.
 
وزیر ارتباطات گفت: در 27 اردیبهشت 95 از مرکز تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات رونمایی شد و امید است تا یک ماه آینده این مهم در تبریز، شیراز و مشهد رونمایی شود.
 
وی گفت: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات باعث می شود استفاده مردم از محتوای داخلی افزایش یافته و برای کسانی که از محتوای داخلی استفاده می کنند، کاهش هزینه محاسبه شود. همچنین به دنبال آن هستیم تا مراکز داده ای استانی را با کمک بخش خصوصی ایجاد کنیم. همچنین بحث اجرای نظام داخلی امنیت شبکه ملی اطلاعات را دنبال کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بحث صیانت فرهنگی و اجتماعی از شبکه ملی اطلاعات نیز باید توسعه یابد، زیرا ما به دنبال استفاده از اینترنت مناسب هستیم؛ چراکه این موضوع هم برای ما تهدید است و هم فرصت.
 
 کاهش مراجعه به صفحات مستهجن 
واعظی البته از دستاورد دیگری نیز رونمایی کرد و مدعی شد: فیلترینگ هوشمند یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت ارتباطات بود که باعث شد تعداد مواجهه کاربران با فیلترینگ از 5 درصد در سال 92 به نیم درصد در حال حاضر و استفاده از فیلترشکن از 15 درصد به 5 درصد و همچنین مراجعه به صفحات مستهجن از 5 درصد به یک درصد کاهش یابد. همچنین برای تقویت این نوع فیلترینگ با شرکت های دانش بنیان همکاری داریم و حدود 200 میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص داده ایم.
 
 علت تاخیر در شبکه ملی اطلاعات
وی درخصوص علت تاخیر راه اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: پروژه شبکه ملی اطلاعات از 13 سال پیش تاکنون در دستور کار است، اما در دولت فعلی این موضوع را در اولویت قرار داده ایم که زیرساخت های آن فراهم شده است. همچنین مرکز تبادل اطلاعات در بسیاری از شهرها به بهره برداری رسیده و سایر شهرها نیز در دستور کار قرار دارند.وزیر ارتباطات درخصوص عملکرد شرکت مخابرات توضیح داد: این شرکت براساس اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده است و درخصوص مصوبه های مجلس تمام تلاش خود را جهت اجرای آن صورت داده، اما برخی انتظارات مطرح شده خارج از توان شرکت مخابرات بوده و جدیدا مطرح می شود.
 
واعظی درباره استفاده اپراتورها از فناوری های خارجی به جای تولیدات ملی بیان کرد: یکی از برنامه های ما برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی استفاده از خدمات داخلی است که در این خصوص کمیته ای در وزارتخانه با همکاری وزارت صنایع فعالیت می کند تا کم کم خدمات خارجی را از لیست فعالیت های خود حذف کنیم و نمونه های داخلی را جایگزین کنیم. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.