اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 4, 2016
13:02 دوشنبه، 14ام تیرماه 1395
کد خبر: 78199

استاندارد جدید وای فای سه برابر سرعت دارد

اتحادیه وای‌فای (Wi-Fi Alliance) قابلیت‌های جدیدی را به استاندارد 802.11ac اضافه کرده که افزایش سرعت ارتباطات تا سه‌برابر مقادیر فعلی را امکان‌پذیر ساخته و حتی این پتانسیل را داراست که انتقال اطلاعات را با سرعتی بالاتر از شبکه‌های کابلی (با اتصال کابل شبکه) برای دستگاه‌های مختلف امکان‌پذیر سازد.
 
این استاندارد جدید که Wi-Fi Certified ac نام دارد، از تکنولوژی رادیویی هوایی چندکاربره، چند ورودی-چندخروجی (MU- MIMO) بهره‌مند شده که امکان اتصال تعداد بیشتری از دستگاه‌های الکترونیکی را به اکسس پوینت‌های وای‌فای امکان‌پذیر ساخته و ارسال و دریافت اطلاعات به‌طور همزمان و به‌منظور افزایش بازده و پاسخگویی را فراهم می‌آورد. قابلیتهای جدید این استاندارد،  به‌ویژه در استفاده‌های تجاری و بهره‌گیری از ارتباطات وای‌فای در رویدادهای مختلف، قابل توجه خواهند بود.
 
این در حالی است که اکسس‌پوینت‌های قدیمی وای‌فای، مدیریت ارتباطات را به روش سنتی صفی انجام می‌دهند که در آن تنها یک دستگاه در هر لحظه امکان برقراری ارتباط با اینترنت را خواهد داشت.
 
Wi-Fi Certified ac با بهره‌گیری از پهنای باندی تا 160 مگاهرتز، کانال‌های عریض‌تری را نیز به همراه خواهد داشت. مقدار یادشده، دو برابر طیفی است که در حال حاضر توسط دستگاه‌های مجهز به استاندارد 802.11.ac پشتیبانی می‌شود. این به‌روزرسانی نیز پتانسیل افزایش سرعت انتقال تا دو برابر مقادیر فعلی را امکان‌پذیر خواهد ساخت.
 
علاوه بر این، در طیف 5 گیگاهرتزی که تراکم و تداخل کمتری در مقایسه با باند 2.4 گیگاهرتزی وجود دارد نیز کانال‌های بیشتری به استاندارد Wi-Fi Certified ac افزوده شده است.
 
این استاندارد جدید، جریان فضایی چهارمی را به مجموع سه جریان موجود در استاندارد پیشین اضافه کرده که به‌کارگیری باندهای 2.4 و یا 5 گیگاهرتزی را برای اکسس پوینت‌ها بهبود خواهد بخشید.
 
در حال حاضر نام‌های مطرح در حوزه تولید تراشه‌های وای‌فای نظیر براودکم، مارول، مدیاتک، کوالکام و کوانتنا، مولفه‌های سخت‌افزاری مورد نیاز استاندارد جدید را عرضه کرده‌اند و انتظار می‌رود محصولات جدید تولید شده برپایه این استاندارد نیز از ماه آتی به بازار عرضه شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.