بازی

فناوری اطلاعات

July 18, 2016
9:32 دوشنبه، 28ام تیرماه 1395
کد خبر: 78332

ورود سناتورهای آمریکایی به «پوکمون گو»

یک هفته‌ای از عرضه بازی جدید واقعیت افزوده به نام پوکمون گو/ POkemon Go نمی‌گذرد که بعد از استقبال از این بازی ساخت نینتندو، خبرهای متعددی در رسانه‌ها درباره تصادف کاربران این بازی با خودروها، سرقت از آنها از سوی دزدان حرفه‌ای و دیگر سوانح منتشر شده است که به نظر می‌رسد با افزایش تعداد کاربران این بازی در نقاط مختلف دنیا، شاهد انتشار اخبار بیشتری از این‌دست باشیم. البته عرضه این بازی از نظر اقتصادی به نفع نینتندو بوده و باعث رشد ٢۵درصدی ارزش سهام این شرکت در بورس شده است.
 
صاحبان رستوران‌ها و بارها و کافی‌شاپ‌ها هم، از جمله افرادی هستند که از عرضه این بازی نفع برده‌اند، زیرا تعداد افرادی که در کوچه و خیابان‌ها به دنبال پوکمون می‌گردند و به علت خستگی ترجیح می‌دهند قهوه یا نوشیدنی خنکی بخورند، افزایش یافته است. در برخی موارد تعدادی از این کافی‌شاپ‌ها قیمت فروش نوشیدنی و غذا را در آخر هفته‌ها به علت افزایش حضور پوکمون‌بازها تا ٣٠ درصد افزایش داده‌اند.
 
البته خود نینتندو هم با فروش اقلامی برای تسهیل اجرای این بازی سود فراوانی به جیب زده. یکی از این اقلام محبوب Lure Module ١٠دلاری است که با خرید آن می‌توان پوکمون‌ها را برای حضور در محیط‌های خاص جذب و تحریک کرد. به نظر می‌رسد صاحبان رستوران‌ها و بارها هم به چنین خریدهایی علاقه نشان دهند تا پوکمون‌ها را به محل کسب‌وکار خود بکشانند. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این بازی ترافیک افراد پیاده را در برخی شهرها به‌وضوح افزایش داده، اما باید برای قضاوت دقیق‌تر در این زمینه مدتی صبر کرد.  در ابتدا با موبایل خود از طریق اپ نصب‌شده، یک آواتار برای خود با مشخصات دلخواه تعریف می‌کنید. سپس به بیرون از خانه آمده و برای شکار پوکمون از طریق گوشی موبایل و فناوری واقعیت افزوده/ Augmented eality وارد کوچه و خیابان می‌شوید.
 
برای ‌مثال، پوکمون آبی را نزدیک ساحل دریا و رودخانه پیدا خواهید کرد و گوشی شما که آنلاین است، بلافاصله با پیداکردن پوکمون جدید برای شکار، می‌لرزد. البته قرار است وسیله‌ای  به‌نام پوکمون گو پلاس به‌زودی همراه کاربر به مکان‌های مختلف سفر کرده و پوکمون‌ها را بیابد و نیازی نیست تا گوشی را روی صورت خود از طریق هدست واقعیت مجازی Virtual Reality هم نگه‌ دارید.
 
نکته تجاری این بازی این است که پوکمون‌های شکارشده قابل‌خریدوفروش هستند و کاربران می‌توانند با هم معامله کنند. این بازی رایگان بوده و برخی آیتم‌های جانبی آن قابل‌خرید از طریق سایت رسمی است. از سوی دیگر، از دنیای زیرزمینی هکرها خبر می‌رسد با آلوده‌کردن فایل APK پوکمون گو به RAT یا Remote access tool از طریق بدافزار DroidJack و SandroRAT، کنترل گوشی به‌دست هکر می‌افتد.
 
موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود، زیرا محبوبیت سریع و گسترده بازی پوکمون گو در سراسر دنیا منجر به پدیدآمدن نگرانی‌هایی از سوی برخی کاربران و متخصصان شده است؛ ازجمله آنکه در ایالات متحده به رانندگان هشدار داده شده است از انجام این بازی حین رانندگی به شکلی جدی پرهیز کنند. به گزارش «تابناک»، درهمین‌باره یکی از سناتورهای آمریکا به نام «آی فرانکن» که تأکید زیادی بر امنیت و حریم خصوصی دارد، از یک سوی دیگر به ماجرای پوکمون گو ورود کرده است و درباره موضوع جمع‌آوری داده‌ها از طریق این نرم‌افزار پرسش‌هایی را مطرح کرده است. این سناتور در نامه‌ای که به «جان هنک»، مدیرعامل شرکت Niantic (همکار نینتندو در طراحی بازی و از زیرمجموعه‌های گوگل) ارسال کرده خواهان توضیح این شرکت درباره جمع‌آوری گسترده اطلاعات کاربران در این بازی و به اشتراک‌گذاری آنها بدون اطلاع کاربر شده است.
 
به گفته فرانکن، این بازی اقدام به جمع‌آوری بسیاری از اطلاعات حتی اطلاعات غیرضروری در حجم گسترده از کاربران می‌کند که دامنه‌ای از اطلاعات عمومی پروفایل آنها تا محل دقیق جغرافیایی و همچنین نوع گوشی هوشمند آنها را دربر می‌گیرد. این در حالی است که بسیاری از کاربران این بازی را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. فرانکن در پی آن است آیا همه اطلاعاتی که توسط این بازی جمع‌آوری می‌شوند برای بهبود بازی و خدمات آن لازم است و چنانچه اهداف دیگری از این جمع‌آوری اطلاعات وجود دارد، این اهداف چیست. وی همچنین درخواست فهرستی از خدمات و نرم‌افزارهای ثانویه‌ای که این بازی اطلاعات کاربر را با آنها در اشتراک می‌گذارد، کرده است.
 
اقدامات این سناتور آمریکایی برای طرح سؤال از طراحان بازی پوکمون گو در حالی است که موضوع دسترسی کامل این بازی به اطلاعات گوگل کاربران، از هفته قبل و در پی انتشار این بازی مطرح شده بود؛ موضوعی که بعد از چند روز سروصدای زیادی برپا کرد تا آنکه شرکت Niantic مجبور شد در همکاری با گوگل موضوع دسترسی‌های بازی را بررسی و موارد غیرضروری را حذف کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.