اپراتورها

تلفن همراه

July 19, 2016
12:20 سه شنبه، 29ام تیرماه 1395
کد خبر: 78380

نخستین نتایج اجرای «ترابردپذیری موبایل»/۲۵۰۰ مشترک مهاجرت کردند

با گذشت ۹ روز از اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های موبایل که امکان مهاجرت مشترکان را به اپراتوری دیگر بدون تغییر شماره فراهم می‌کند، معاون رگولاتوری، نتایج اجرای این طرح را تشریح کرد.
 
اجرای طرح ترابردپذیری شماره های موبایل (نامبر پرتابیلیتی) اوایل هفته گذشته (۲۱ تیرماه جاری) کلید خورد و براساس آن به مشترکان تلفن همراه در کشور، اجازه داده شد تا در صورت تمایل، با حفظ شماره های فعلی و بدون تغییر آن، اپراتور خود را تعویض کنند تا بتوانند کیفیت و سرویس اپراتورهای دیگر را نیز آزمایش کرده و اپراتور خود را انتخاب کنند.
 
این تکنولوژی که براساس استاندارد جهانی با نام «Mobile Number Portability» شناخته می شود قدمتی بیش از ۱۵ سال دارد و هم اکنون در بیش از ۷۰ کشور دنیا انجام می‌شود و بیش از ۳۲۰ اپراتور دنیا به اجرای آن روی آورده اند.
 
صادق عباسی شاهکوه، معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با مهر، درباره نتایج اجرای این طرح که حدود ۱۰ روز از آن می گذرد و مشکلاتی که تاکنون بر سر راه متقاضیان ترابردپذیری قرار داشته است، توضیح داد.
 
تقاضای ۲۵۰۰ نفر برای تعویض اپراتور موبایلشان
 
وی با بیان اینکه هم اکنون ترابردپذیری از سوی اپراتورهای موبایل در حال اجرا است و متقاضیان در این زمینه باید از طریق سایت اپراتورها و یا مراجعه به دفاتر امور مشترکان اقدام کنند، اظهار داشت: تا روز ۵ شنبه هفته گذشته که حدود ۴ روز از اجرای طرح گذشته بود، در مجموع بالغ بر ۲۵۰۰ تقاضای تعویض اپراتور موبایل به ثبت رسید.
 
وی با اشاره به اینکه تقاضای درخواست انجام طرح ترابردپذیری باید در روزهای کاری انجام شود، اضافه کرد: این فرآیند از زمان ثبت تقاضای مشترک، ظرف ۳ تا ۵ روز کاری انجام می شود و تا پایان روز ۵ شنبه ۲۴ تیرماه، ۲۰۰ مشترک موفق به مهاجرت به اپراتورهای دیگر شدند.
 
عباسی شاهکوه با بیان اینکه فرآیند مالی و حقوقی انتقال سیم کارت باید انجام شود، گفت: مشترکان سیم کارتهای دائمی برای مهاجرت به اپراتور دیگر، باید ابتدا بدهی کارکرد خود را پرداخت کنند و پس از آن اپراتور فرآیند انتقال را انجام خواهد داد.
 
مشکلاتی که سر راه ترابردپذیری بود
 
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید براینکه طرح ترابردپذیری هم اکنون به صورت آزمایشی در جریان است و روزانه تنها برای ۵۰۰ نفر قابل انجام است، ادامه داد: با رفع مشکلات احتمالی، از این پس امکان فعالسازی این طرح، برای ۷۵۰ متقاضی در طول روز فراهم است.
 
وی با اشاره به مشکلاتی که در ابتدای اجرای این طرح، برخی متقاضیان با آن روبه رو شدند، تاکید کرد: ما به صورت مرتب در حال بررسی انجام فرآیندهای مرتبط هستیم و در صورتی که اشکالی وجود داشته باشد، آن را رفع خواهیم کرد تا در نهایت، طرح را برای اجرای فاز تجاری آماده کنیم.
 
عباسی شاهکوه یکی از مشکلاتی که متقاضیان ترابردپذیری با آن مواجه شدند را مربوط به طی زمان درخواست اولیه عنوان کرد و گفت: در دستورالعمل طرح ترابردپذیری زمان ۴۸ ساعته برای مرحله تایید اولیه درنظرگرفته شد تا چنانچه مشکلات حقوقی و مالی برای انجام طرح، وجود دارد توسط مشترک، طی شود اما شاهد آن بودیم که در برخی مواقع، اپراتورها بدون توجه به این زمان و برای مثال با گذشت ۲ ساعت، درخواست مشترک را رد کرده بودند که به تدریج این مشکل رفع شد.
 
وی ادامه داد: پس از اعلام بدهی به مشترک متقاضی ترابردپذیری، مشترک ۴۸ ساعت زمان خواهد داشت تا بدهی خود تسویه کند و پس از آن فرآیند تعویض سیم کارت انجام شود. در همین حال برخی مشکلات نیز مربوط به تایید هویت دارنده سیم کارت بود که در برخی مواقع به دلیل اطلاعاتی که از مشترک به اشتباه وارد شده بود، تطابق با مدارک شناسایی فرد صورت نگرفت و این موضوع باعث اتلاف وقت و رد درخواست متقاضی شد.
 
عباسی شاهکوه با بیان اینکه این مدل اشکالات اگرچه قابل توجه بود اما به سرعت رفع شد، اضافه کرد: در این فرآیند یکی دیگر از اشکالات جدی که دیده شد و هم اکنون برای آن راه حلی پیدا کردیم مربوط به تاخیر در زمان قطع سیم کارت تا زمان اتصال مجدد آن در شبکه اپراتور دیگر بود.
 
وی توضیح داد: در فرآیند ترابرد، نهایتا باید سیم کارت اپراتور جدید به مشترک تحویل داده شود و بعد از آنکه سیم کارت قبلی مشترک، غیرفعال شد این سیم کارت جدید فعال شود. در اجرای ترابردپذیری شاهد آن بودیم که برخی مواقع این فرآیند اگرچه از نظر سیستم، کامل شده است هنوز سیم کارت به دست کاربر نرسیده اما ارتباط وی قطع شده است. این وقفه مشکلاتی را در برقراری ارتباط کاربر ایجاد کرد.
 
معاون رگولاتوری با تاکید براینکه این مشکل، جدی بود و در این فرآیند چندین بار با آن مواجه شدیم، خاطرنشان کرد: به همین دلیل از اپراتورها خواستیم که تدبیر ویژه ای برای آن بیاندیشند تا مشترکان تا زمان اتصال سیم کارت جدید، با قطع ارتباط مواجه نشوند.
 
وی با توضیح اینکه در فرآیند تحویل سیم کارت خام به مشترک، دو مدل فرآیند طی می شود، اضافه کرد: مشترک می تواند به دفاتر امور مشترکان مراجعه کند و بعد از ثبت درخواست خود و طی کردن مراحل احراز هویت، سیم کارت جدید را فعال کند که در این وضعیت، مشکلی به وجود نمی آید. بلکه مشکل زمانی اتفاق می افتد که فرآیند دریافت سیم کارت از طریق شرکت پست انجام می شود و تا زمانی که سیم کارت جدید به دست متقاضی برسد، ارتباط سیم کارت قبلی ممکن است قطع شود و برای مشترک مشکل ایجاد شود.
 
عباسی شاهکوه تاکید کرد: البته هم اکنون این فرآیند اصلاح شده و برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که سیم کارت جدید در اختیار مشترک قرار گرفته است تا زمان تایید، سیم کارت قدیمی، غیرفعال نمی شود.
 
محدودیت تقاضای ترابردپذیری به زودی رفع می شود
 
وی با تاکید براینکه هم اکنون نیز نحوه سرویس دهی مانند اجرای تجاری این طرح است، گفت: تنها در این مرحله، محدودیت ثبت درخواست داریم که هم اکنون ۷۵۰ تقاضا را در یک روز پاسخ خواهیم داد و پس از اطمینان از اجرای موفق کل این طرح، محدودیت ثبت تقاضا را برای ترابردپذیری، برمی داریم.
 
معاون رگولاتوری با بیان اینکه محدودیت تعداد ثبت تقاضا، برای حل اشکالات احتمالی است تصریح کرد: رگولاتوری در انجام تمامی فرآیندها، نظارت مستقیم دارد و تا زمانی که مشکلات اجرای این طرح، به اتمام نرسد و به یک وضعیت پایدار نرسیم، اجازه تبلیغ به اپراتورهای موبایل داده نخواهد شد.
 
عباسی شاهکوه با وجود عدم اطلاع رسانی زیاد در مورد اجرای طرح ترابردپذیری، تعداد درخواستها را طی ۱۰ روز گذشته، قابل توجه برشمرد و ادامه داد: تعداد درخواستهای مشترکان موبایل برای مهاجرت به هر یک از ۳ اپراتور، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.
 
وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود بعد از ترابرد کردن شماره، دریافت پیامک برای سیم کارت جدید، با مشکل مواجه می شود، گفت: تاکنون به این مدل مشکل برخورد نکرده ایم و گزارشی نیز مبنی بر بروز این مشکل نداشته ایم. به طور کلی از نظر فنی شبکه اپراتورهای موبایل در ترابردپذیری مشکل خاصی نداشتند. با این حال در حال ایجاد سیستمی هستیم که از مشترکان به صورت اتوماتیک، نظرسنجی کند تا مشکلات اجرای این طرح از نظر ارتباط دهی و نیز رضایت سرویس به ما به صورت مستقیم اعلام شود.
 
شماره های ترابردشده اعلام می شود
 
معاون رگولاتوری با تاکید براینکه از اپراتورهای موبایل خواستیم قبل از اجرای ترابردپذیری، جزئیات این طرح و نحوه استفاده از سیم کارت جدید را برای متقاضیان، اطلاع رسانی کنند، ادامه داد: در این زمینه روی سایت یکی از اپراتورها و نیز در دفاتر خدمات ارتباطی در مورد طرح، توضیحاتی داده شده است. با این حال برای آنکه جریان ضدرقابتی صورت نگیرد در حال تهیه متن یکسان برای اطلاع رسانی در مورد این طرح هستیم تا متقاضی با دریافت یک فرم و امضای آن، بداند که از همان ابتدا چه چیزهایی را از دست می دهد و چه چیزهایی را به دست خواهد آورد.
 
عباسی شاهکوه گفت: با ترابرد شدن شماره موبایل، مشترک اطلاعاتی که از قبل روی سیم کارت داشته را نخواهد داشت و کل اطلاعات وی شامل دفترچه تلفن حذف می شود. چرا که تعویض سیم کارت مثل این است که سیم کارت شما بسوزد و بخواهید سیم کارت جدید بگیرید.
 
وی تصریح کرد: در این طرح، چنانچه مشترک از یک اپراتور به اپراتور دیگر مهاجرت کند، تعرفه سرویس اپراتور جدید برای وی اعمال خواهد شد. در صورتی که مشترک از انجام این طرح پشیمان شد نیز راه برگشت وجود دارد. به این معنی که تنها در بار نخست ترابردپذیری، باید ۳ ماه از فعالسازی در اپراتور جدید گذشته باشد تا بتواند باردیگر اپراتور خود را تعویض کند اما در دفعات بعدی، این محدودیت وجود ندارد. البته مشترک تنها ۲ بار در سال می تواند درخواست تعویض اپراتور خود را بدون تغییر شماره بدهد.
 
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: در همین حال لازم است که مشترک تماس گیرنده بداند که با شماره ای که تماس می گیرد، ترابردشده است. به همین دلیل حین تماس با شماره ترابردشده باید این موضوع اطلاع رسانی شود که در این زمینه اپراتورها در حال انجام تمهیدات لازم هستند. چرا که تماس گیرنده باید بداند هزینه درون شبکه را می پردازد و یا برعکس هزینه برون شبکه را. براین اساس از اپراتورها خواسته ایم شماره ترابرد شده را به تماس گیرنده اطلاع بدهند تا بداند شماره ای که با آن تماس می گیرد درون شبکه نبود و هزینه های آن بالاتر خواهد بود.
 
وی با اشاره به راهکارهای مدنظر گفت: در این راستا قصد داریم یکی از روشها را که اعلام آنونس قبل از برقراری تماس است امتحان کنیم. به این ترتیب که در ابتدای تماس، این آنونس برای تماس گیرنده پخش شود.
 
عباسی شاهکوه، عملکرد ۳ اپراتور موبایل را در مورد اجرای ترابردپذیری قابل قبول عنوان کرد و گفت: با این وجود هنوز شرایط ایده ال نیست اما رو به پیشرفت می رود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.