تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 20, 2016
7:51 چهارشنبه، 30ام تیرماه 1395
کد خبر: 78387

66 درصد از کاربران فضای مجازی تمایل به خرید آنلاین دارند

نتایج به دست آمده از نظرسنجی آنلاین کالاگرد نشان داد که 66 درصد از کاربران آنلاین در ایران تمایل به خرید آنلاین دارند. 
 
1-report.jpg
از سال ۸۶ که بحث فروشگاه های اینترنتی و تحویل کالا از طریق پست مطرح شد تا پایان سال 94 نزدیک به ۱۳/۵ میلیون مرسوله در بخش خرید و فروش اینترنتی کشور توسط شرکت پست جابه جا شده است که ارزش مالی این کالاها حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است. 
 
درحالی که  تعداد واحدهای صنفی دارای نماد الکترونیکی به 17226  واحد رسیده، اما تعداد فروشگاه های اینترنتی به یک دهم این میزان هم نمیرسد. بر اساس گزارشات اعلام شده تعداد ،900 فروشگاه مجازی در حال فعالیت هستند که به گفته فعالان این حوزه، حدود نیمی از این فروشگاه‌ها فاقد نماد الکترونیک و پروانه کسب هستند. 
 
نکته حائز اهمیت در این بین عدم حضور تولید کنندگان داخلی در بین این فروشگاه های اینترنتی است. دقیقا برخلاف کشورهای دیگر که اغلب کالاهای فروشگاه های اینترنتیشان را کالاهای تولید داخلشان پوشش می دهند. 
 
شاید بتوان رقابتی نبودن قیمت‌ها، نبود راهنما و اطلاعات کافی، محدود بودن به برندهای خاص، نبود کالاهای تخصصی و خاص، ترس از سرمایه‌ گذاری در فروشگاه‌های آنلاین و عدم تدوین قانون مشخص برای فروشگاه‌های اینترنتی را موانع اصلی بر سر راه کسب و کارها برای ورود به دنیای فروشگاه های انلاین دانست. 
 
با این حال رشد 60 درصدی فروش آنلاین طی سال های اخیر نشان میدهد خرید آنلاین کاملا در بین مردم جا افتاده است . تنها کاری که فروشگاه های اینترنتی باید به درستی انجام دهند این است که کالای مورد نیاز خریداران را به بهترین شکل ممکن در دسترشان قراردهند. 
 
در نظر سنجی انجام شده تمایلات کاربران به خرید کالاها هم مورد بررسی قرار گرفته است که بر اساس آن، 24 درصد از کاربران فضای مجازی که تمایل به خرید آنلاین دارند ترجیح میدهند کالاهای دیجیتال مورد استفاده شان را از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنند. 14 درصد از آنها به خرید لوازم صوتی و تصویری از طریق اینترنت علاقه نشان داده اند و خرید لوازم خانگی با 12 درصد اقبال دیگر گروه کالایی است که کاربران فضای مجازی به خرید آنلاین آن تمایل نشان داده اند.
 
لوازم ورزشی، پوشاک، زیورآلات و لوازم آرایشی نیز در رتبه های بعدی تمایلات کاربران فضای مجازی قرار گرفته اند. 
 
2-report.jpg
اما بخش دیگر این نظرسنجی به محبوبیت فروشگاه های اینترنتی باز می گردد که در آن فروشگاه اینترنتی چاره نسبت به دیگر فروشگاه ها از محبوبیت بیشتر برخوردار است. لازم به توضیح است در این بخش فروشگاه هایی با هم مقایسه شده اند که به لحاظ برندینگ و بازاریابی در سطحی متعادل و یکسان با یکدیگر قرار دارند. برندهای معروف تر به لحاظ حجم بالای تبلیغات و اندازه کسب و کارشان نمیتوانستند در کنار این فروشگاه ها قرارگیرند.
 
2 فروشگاه اینترنتی بزرگ به دلیل میزان معروفیت از این فهرست حذف شدند تا توازن در بین فروشگاه های اینترنتی دیگر رعایت شود
 
رتبه محبوبترین فروشگاه بعد از چاره با 18 درصد آرا به فروشگاه اینترنتی زنبیل رسیده است. و پس از آن هم مقداد آی تی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. با نگاه به گروه کالایی های محبوب، به راحتی میتوان این جایگاه را برای فروشگاه های یاد شده متصور شد.
 
لازم به ذکر است آمار بدست آمده از نظرسنجی کالاگرد نشان می دهد فروشگاه هایی که به صورت سوپرمارکتی همهی محصولات گروههای کالایی را عرضه می کنند از محبوبیت بیشتری نسبت به فروشگاه های تخصصی که تمرکزشان بر روی یک یا 2 گروه کالایی است، برخوردار هستند. این در حالی است که تجربه خریداران نشان داده است که خرید یک کالای تخصصی از فروشگاه های تخصصی به لحاظ قیمت نهایی، خدمات پس از فروش و از همه مهمتر ارائه اطلاعات تخصصی در خصوص کالای مورد نظر، بسیار مفیدتر بوده است. کارشناسان معتقدند بازارهای اینترنتی می توانند به عنوان یک راه حل مناسب برای معرفی کالاها و فروشگاه های تخصصی مطرح شوند.
 
3-report.jpg
گفتنی است نظر سنجی سراسری کالاگرد به مدت 45 روز از یکم خرداد شروع شد و در عید فطر یعنی 15 تیرماه خاتمه یافت. لازم به ذکر است تیم تحقیقاتی کالاگرد در حال بررسی آمارهای بدست آمده از این نظر سنجی و تحلیل رفتار بازار های آنلاین و کاربران فضای مجازی است که گزارش های ان به زودی منتشر خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.