تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 25, 2016
17:34 دوشنبه، 4ام مردادماه 1395
کد خبر: 78499

چراغ سبز شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی

سخنگوی شورای نگهبان آمادگی این نهاد را برای بررسی امکان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به صورت الکترونیکی اعلام کرد.
 
درحالی که دولت یازدهم به شدت پیگیر برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس در هشت کلان شهر بود، این موضوع با نظر مخالف شورای نگهبان روبه رو شد. این در حالی بود که گفته می شد وزارت ارتباطات تجهیزات برگزاری این انتخابات را نیز خریداری کرده است.
 
با پایان انتخابات مجلس، این بحث مطرح شد که پروژه برگزاری الکترونیکی انتخابات برای انتخاب رییس جمهور پیگیری خواهد شد یا خیر؟
سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در این باره گفت: در صورت درخواست وزارت کشور برگزاری الکترونیکی انتخابات ریاست جمهوری را بررسی می کنیم.
 
عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت کشور در نامه ارسالی خود درخواست برگزاری الکترونیکی انتخابات آینده ریاست جمهوری را ارایه کرده است یا خیر، گفت: ظاهرا در آن نامه فقط درباره تعیین تاریخ انتخابات آینده ریاست جمهوری مطالبی مطرح شده است.
وی اضافه کرد: اگر وزارت کشور چنین درخواستی بدهد، آن را بررسی می کنیم.
 
علیرضا براتی، معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور نیز چند روز پیش در این باره گفته بود: انتخابات 25 فرآیند دارد که 24 فرآیند آن چندین دوره است که به صورت الکترونیکی برگزار شده و بنابراین می توانیم ادعا کنیم انتخابات در کشور به صورت الکترونیکی برگزار می شود.
 
براتی گفت: برای مثال در همین انتخابات اخیر در نزدیک به 50 هزار شعبه اخذ رای، از ابتدای شروع انتخابات تا پایان رای گیری، شماره ملی افراد به صورت آنلاین استعلام و سپس اجازه رای دادن به افراد داده شد که اتصال آنلاین 50 هزار نقطه به هم در نوع خود کار بزرگی بود.
 
وی افزود: تنها فرآیندی که هنوز الکترونیکی نشده، بحث رای گیری الکترونیکی است که سال گذشته و برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تعامل خوبی با شورای نگهبان داشته و تجهیزات آن را آماده کردیم. معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور گفت: اکنون زیرساخت ها و توانمندی انجام رای گیری الکترونیکی آماده است و امیدواریم در انتخابات آتی در اردیبهشت ماه این موضوع محقق شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.