تلفن همراه

گوشی

July 25, 2016
20:30 دوشنبه، 4ام مردادماه 1395
کد خبر: 78508

گوشی های مسافری باید در گمرک اظهار شود

طرح رجیستری گوشی های موبایل که این روزها بحث آن داغ است، با حرف و حدیث های بسیاری همراه است و هر روز اطلاعات و خبرهای جدیدی درباره آن منتشر می شود که با ابهاماتی همراه است. از یک سو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرای نهایی طرح را از روز جمعه اعلام کرد و بعد گفته شد که اجرای طرح در مرحله آزمایشی است و سپس یکی از مسوولان اعلام کرد که هنوز مقدمه های لازم برای اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری ) آماده نشده است و به طور قطع قبل از اجرای طرح، اطلاع‎رسانی لازم انجام می شود.
 
با این حال دیروز گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه مرحله آزمایشی اجرای طرح رجیستری از یکشنبه سوم، مردادماه اجرا شده است.
 
سرپرست معاونت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اجرای فنی طرح رجیستری گوشی های موبایل به صورت آزمایشی از یکشنبه، سوم مردادماه آغاز شده است و این موضوع با هماهنگی کمیته ای متشکل از وزارت ارتباطات و وزارت صنعت و معدن در بخش های مختلف اجرایی می شود.
 
حسین فلاح جوشقانی گفت: بخشی از این طرح مربوط به ثبت گوشی ها در سامانه گمرک قبل از ورود به کشور است. در همین حال این گوشی ها باید توسط واردکننده در سامانه وزارت صنعت و معدن نیز به ثبت برسد تا زمانی که به مصرف کننده نهایی می رسد، قابل رهگیری براساس کد فعالسازی در بازار باشد.
 
حسین فلاح جوشقانی با بیان اینکه این موارد در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و سازمان گمرک و وزارت صنعت و معدن در آن دخیل هستند، اضافه کرد: این سازمان ها تاکنون رسما اعلام نکرده اند که طرح رجیستری را اجرایی کرده اند و مردم با چه شرایطی گوشی بخرند.
 
سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری  اعلام کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این طرح، در بخشی که به شبکه اپراتورهای تلفن همراه مربوط می شود، حضور دارد تا شرایطی را مهیا کند که زمانی که سیم کارت در گوشی موبایل قرار می گیرد، مشخص شود این گوشی در سامانه وزارت صنعت و معدن به ثبت رسیده است یا خیر.
 
وی گفت: در این راستا رگولاتوری سامانه ای را ایجاد کرده است که در صورت قرار دادن سیم کارت در گوشی جدید، گوشی را شناسایی کرده و اعلام می کند که آیا این گوشی قبلا مراحل ثبت برای ورود به بازار را انجام داده است یا خیر. در صورتی که پاسخ منفی باشد، امکان استفاده از گوشی با سیم کارت اپراتورهای کشور ممکن نخواهد بود.
 
فلاح جوشقانی با بیان اینکه این طرح از یکشنبه به صورت آزمایشی اجرایی شده، افزود: هفته قبل قرار بود فاز آزمایشی این پروژه را آغاز کنیم اما به دلیل عدم تامین تجهیزات برای شبکه اپراتورهای موبایل، این موضوع از یکشنبه سوم مرداد آغاز شد.وی با بیان اینکه اجرای این مدل رجیستری در راستای انتخاب یکی از دو روشی که مدنظر وزارت صنعت بود، انجام می شود و مربوط به وزارت ارتباطات نیست، گفت: این روش کمترین تاثیر را در ارتباطات مشترکان موبایل دارد و کسانی که تاکنون در شبکه موبایل کشور فعال هستند، به هیچ وجه اجرای رجیستری را احساس نخواهند کرد.
 
این مقام مسوول در رگولاتوری ادامه داد: از آنجا که ممکن است پیاده سازی رجیستری به صورت فنی با مشکلاتی همراه باشد، آن را فعلا به صورت آزمایشی اجرایی می کنیم و در صورتی که ابهامات آن برطرف شد، وارد فاز عملیاتی نهایی می شود.
 
وی گفت: استعلام از گوشی های موبایل تنها مربوط به گوشی هایی است که می خواهند برای نخستین بار وارد شبکه اپراتورهای موبایل شوند و هیچ ارتباطی با گوشی های قدیمی ندارد. به این معنی که به هیچ عنوان گوشی های قدیمی شامل طرح رجیستری نمی شود و ارتباط آنها قطع نخواهد شد.
 
فلاح جوشقانی با بیان اینکه گوشی هایی که تاکنون در شبکه ارتباطی کشور فعال بودند، مانند سابق در شبکه فعال باقی خواهند ماند، گفت: به طور قطع اجرای این طرح هیچ اختلالی در ارایه خدمات به مشترکان به همراه نخواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه حتی به گوشی هایی که در شبکه شناسایی نشوند هم فرصت داده می شود که نسبت به ثبت و رجیستری اقدام کنند، درباره عدم رجیستری گوشی های آیفون که پیش از این از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح شد، گفت: بخش فنی این طرح مربوط به ماست و درباره برخورد با یک گوشی یک برند خاص، ستاد مبارزه با قاچاق کالا پاسخگو خواهد بود. ما در وزارت ارتباطات، بستر فنی تطابق گوشی و سیم کارت را فراهم کرده ایم.
 
سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری با بیان اینکه گوشی هایی که یک بار در این سامانه استعلام شوند، دیگر نیازی نیست برای هر بار استفاده از سیم کارت، رجیستر شوند، گفت: اطلاع رسانی درباره چگونگی ثبت گوشی برای خریداران باید از سوی وزارت صنعت انجام گیرد.
 
این اظهارات حاکی از آن است که طرح رجیستری تنها برای گوشی های جدیدی است که قرار است وارد شبکه ارتباطی کشور شوند و دارندگان آیفون نباید نگران قطع شدن ارتباط خود باشند.  ابهام دیگری که در این طرح وجود دارد، مربوط به گوشی های مسافری است.
 
بر این اساس رییس اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران اعلام کرد: مسافران ایرانی که اقدام به خرید گوشی تلفن همراه در خارج از کشور می کنند، هنگام ورود باید نسبت به ثبت آن در گمرک اقدام کنند تا مشمول طرح کددار کردن گوشی های همراه شوند.
 
غلامحسین کریمی خراسانی گفت: شهروندانی که در مسافرت های خارجی خود اقدام به خرید تلفن همراه برای استفاده شخصی یا به عنوان هدیه می کنند، وظیفه دارند نسبت به اظهار آن در مبادی گمرکی کشور اقدام کنند.
 
وی با بیان اینکه براساس قانون ژنو گوشی های تلفن همراه دارای کد 15 رقمی IMEI هستند، گفت: شهروندان با اظهار خرید خود در مبادی گمرکی، نسبت به ثبت این کد در سامانه گمرک اقدام خواهد شد و علاوه برآن در سامانه ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ثبت می شود.
 
کریمی خراسانی ادامه داد: ثبت این کد در سامانه های مذکور سبب خواهد شد گوشی های ذکرشده مشمول کالای قاچاق نباشند و خدمات موردنیاز را از هرکدام از اپراتورهای تلفن همراه کشور دریافت کنند.
 
این فعال صنفی اضافه کرد: شهروندانی که از اظهار خرید گوشی های تلفن همراه خود به گمرک خوداری کنند، به دلیل اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه نخواهند توانست از خدمات اپراتوری کشور بهره مند شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.