امنیت

فناوری اطلاعات

August 3, 2016
7:52 چهارشنبه، 13ام مردادماه 1395
کد خبر: 78722

توصیه به کاربران شبکه‌های اجتماعی/ قبل از بازنشر مطالب تامل کنید

تبادل اطلاعات درشبکه های اجتماعی، تاثیر زیادی بر زندگی آنلاین ما دارد اما بسیاری از کاربران بدون توجه به اهمیت انتشار اطلاعات در این فضا، مطالبی را بازنشر می کنند که شاید به ضررشان تمام شود.
شبکه های اجتماعی، با روند و قوانین خود، دنیای واقعی را گسترش می دهند که تاثیر زیادی بر زندگی آنلاین ما دارد.
 
جمعیت کل جهان حدود ۷.۴ میلیارد است. در اواخر سال ۲۰۱۵ فیس بوک حدود ۱.۵۹ میلیارد کاربر داشت. با افزایش سالانه ۱۷ درصدی شبکه های اجتماعی این درصد همچنان در حال افزایش است و این رشد برای تمامی شبکه های اجتماعی صدق می کند.
 
 ۳۱۰ میلیون نفر از کاربران فعال توییتر به طور متوسط در دقیقه  ۳۴۷,۲۲۲ بار پست می گذارند. بسیاری از آن ها در روز بیش از صد بار توییتر خود را چک می کنند و بعضی از آن ها هم کمتر از یکبار در روز چک نمی کنند. بالای ۴۰ میلیارد عکس در روز  در اینستاگرام منتشر می شود و در روز بیش از ۸۰ میلیون عکس منتشر شده وجود دارد.
 
شاید مقدار زیادی از این اطلاعات پر اهمیت باشد، اما برخی از آنها فقط جالب بوده و برخی بی فایده اند. موسسه تحقیقاتی کسپرسکی با بررسی وضعیت رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی، ۵ قانون ساده را به کاربران توصیه کرده است تا ناخواسته گرفتار تهدیدات سایبری نشوند.
 
ترول ها را پرورش ندهید
 
ترول های اینترنتی که بسیار تحریک کننده هستند عموما  به بحث هایی که افراد را تحریک کرده و سرگرمی محسوب می شوند، می پیوندند . شما ترول ها را در همه جا می بینید: در فروم ها، چت ها و پلتفرم های دیگر برای ارتباطات آنلاین. نظرات رسانه های خبری به علت داشتن مشارکت بالا با ترول ها خوب شناخته می شوند. می دانیم که مجموعه ای از آن ها در شبکه های اجتماعی هم حضور دارند.
 
بهتر است خودتان را درگیر آن ها نکنید و آن ها را نادیده بگیرید. بسیاری از مردم طعمه آنان می شوند و در بحث های گرم آنان به منظور شرح نقطه نظرهای خود شرکت می کنند و مقدار زیادی از زمان و انرژی خود را بیهوده صرف می کنند.
 
اگر شما بدشانس باشید ممکن است ترولی که به دنبال انتقام است را ملاقات کنید، ایمیلتان را اسپم کند و یا حتی تلاش برای نابودی زندگی شما کند. برای مثال نتیجه مزاحمت سایبری که باعث درگیری و تهاجم به دنیای آنلاین شد زمان، پول، شغل و زندگی زناشویی یک زوج آمریکایی را از بین برد.
 
مطالب مجرمان را بازنشر نکنید
 
کلاهبرداران اغلب قربانیان را با داستان های تکان دهنده در مورد نوزادان در حال مرگ، غرق شدن توله سگ یا تقلای سربازان فریب می دهند. چنین پست هایی در شبکه های اجتماعی درخواست کمک می کنند. در واقع آن ها برای سرقت مالی، حملات فیشینگ و انتشار بدافزار از این روش استفاده می کنند.
 
مخاطب پیام های اینچنینی اغلب کلاهبرداران هستند. درخواست های واقعی برای کمک معمولا از جانب خانواده، دوستان و یا دوست دوستان خواهد بود و اگر واقعی باشند از صفحات رسمی و نه صفحات شخصی فرستاده می شوند.
 
بهتر است هنگامی که قصد لایک کردن و یا اشتراک گذاری پست را داشته باشید کاملا هوشیار باشید. نمی خواهید پست های این مدلی را چک کنید؟ پس آنها را لایک نکنید و خود و دوستانتان را به خطر نیندازید و محکم کاری لازم را انجام دهید.
 
به عکس العمل خوانندگان فکر کنید
 
شما احتمالا همکار، رئیس، دوستانی دارید که جزء اعضای فیس بوک و اینستاگرام شما باشند. زمانی که شما برای یک موقعیت کاری جدید اقدام می کنید، به احتمال زیاد پروفایل شخصی شبکه های اجتماعی شما مورد بررسی قرار می گیرد. این را حتما لحاظ کنید که آن ها چه چیزهایی از شما را خواهند دید و به این نکته توجه کنید که شما چه چیزهایی را نمی خواهید آن ها ببینند.
 
همچنین دقت کنید که پست های شما بر روی صفحات افراد دیگر و صفحات عمومی مثل شرکت ها و دانشگاه ها نمایش داده می شود. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳، یک مرد اهل پنسیلوانیا به خاطر تعریف کردن از یک دختر در یک شبکه اجتماعی از کار اخراج شد. نظری که او داده بود نامناسب نبود، اما گویا مادر آن دختر چنین نظری را دوست نداشته بود. یک سال قبل از این ماجرا، یک معلم از واشنگتن از کار اخراج شد زیرا زنی که هیچ وقت وی را ملاقات نکرده بود از معلم بابت پستش شکایت کرده بود. این ها تنها چند نمونه بودند که ثابت می کنند باید عکس ها و پست های نامفهوم خود را تنها بین دوستان واقعی خود به اشتراک بگذارید.
 
اگر نیاز دارید که پست های شما برای افراد غریبه پنهان باشند، به قسمت privacy settings در فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین و تامبلر بروید.
 
اطلاعات شخصی خود را در معرض عموم قرار ندهید
 
بسیاری از شبکه های اجتماعی برای عکسی که می گذارید و پستی که قرار می دهید یا مکانی که شما آنجا را بازدید کرده اید، پیشنهاد می کند موقعیت خود را مشخص کنید. اگر شما به رویداد علاقمندید، شبکه های اجتماعی می توانند دوستان شما را برای شرکت در این رویداد از طریق تگ کردن آگاه کنند.
 
به طور پیش فرض هر کسی می تواند به اطلاعات دست یابد و جنایتکاران هزار و یک روش برای استفاده از این اطلاعات، از بهم ریختن خانه شما گرفته تا دزدیدن هویت دیجیتالی، دارند. به همین دلیل ما به شدت توصیه می کنیم که اطلاعات خود را در اختیار همه قرار ندهید و تنظیمات امنیتی خود را در شبکه های اجتماعی ایمن کنید.
 
هر کسی از جمله رباتها، ترول ها و حتی مجرمان می تواند برای شما پیغام دوستی بفرستند و حتی اگر یک شبکه اجتماعی به شما پیغام داد و دوستان مشترک را به شما معرفی کرد دوستی با آنها را تا زمانی که مطمئن نشدید دوستان واقعیتان هستند، نپذیرید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.