سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 3, 2016
8:08 چهارشنبه، 13ام مردادماه 1395
کد خبر: 78726

ژاپن در آستانه الپیک ۲۰۱۶ از پخش تلویزیونی با کیفیت 8K رونمایی کرد

روز دوشنبه، شبکه‌ی NHK ژاپن، پخش تلویزیونی با کیفیت 8K را به طور رسمی رونمایی کرد. این رونمایی دقیقا ۵ روز قبل از افتتاحیه‌ی المپیک ریو انجام شده است. امکانات دریافت تصاویر با این کیفیت هنوز برای کاربران میسر نیست و شبکه‌ی NHK برای پخض تصاویر، مکان‌هایی عمومی برای مشاهده‌ی مسابقات المپیک فراهم کرده است.
 
ژاپن به عنوان اولین کشور جهان، پخش تلویزونی با کیفیت 8K را رونمایی کرد. این رونمایی دقیقا ۵ روز قبل از شروع مراسم المپیک ریو انجام شده است. کیفیت 8K به معنای رزولوشن ۴۳۲۰ در  پیکسل۷۶۸۰ است. این رزولوشن ۱۶ برابر رزولوشن فول اچ‌دی و ۴ برابر استاندارد 4K است. استاندارد 4K تنها در چند کشور جهان به طور محدود در حال گسترش است.
 
 
فرمت این تصاویر معرفی شده که توسط شبکه‌ی NHK استفاده خواهند شد، از صدای فراگیر ۲۲.۲ کانال نیز پشتیبانی می‌کند. NHK به کمک آزمایشگاه تحقیق و توسعه‌ی خود، به منظور پخش این تصاویر، یک شبکه‌ی ماهواره‌ای راه‌اندازی کرده که ترکیبی از تصاویر 8K و 4K را پخش خواهد کرد. این شبکه تا زمان المپیک توکیو ۲۰۲۰ تکمیل خواهد شد و در آن زمان تنها تصاویر 8K پخش خواهد کرد. در حال حاضر این شبکه از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی تا ۵ بعدازظهر فعال خواهد بود و در زمان مسابقات المپیک ریو، این ساعات افزایش پیدا خواهند کرد.
 
در مراسم رونمایی از این پخش جدید، تمرکز برنامه‌های این شبکه مانند اکثر شبکه‌های اچ‌دی جهان، بر برنامه‌های هنری، ورزشی، موسیقی و مستند عنوان شده است.
 
چالش‌های مهندسی زیادی برای پخش تصاویر 8K وجود دارند. دوربین، وسایل ضبط و میکس، صفحات نمایش و دیگر وسایل استودیویی باید برای این پخش آماده شوند تا بتوان تصاویر فشرده نشده‌ی 8K را پخش کرد. پس از آن، تجهیزات فشرده‌سازی باید آماده شوند تا سیگنال فرستاده شده برای پخش عمومی بهینه شود. سیگنال‌های ماهواره‌ای فرستاده شده، ده‌ها برابر مقیاس مگابیت بر ثانیه حجم دارند و گیرنده‌های دیجیتال یا تلویزون‌ها برای کدگشایی آنها مورد نیاز است.
 
 
در حال حاضر، تجهیزات کاربری مورد نیاز برای پخش این تصاویر وجود ندارد و تلویزیون NHK مکان‌هایی عمومی برای پخش مسابقات المپیک در نظر گرفته است. این شرکت امیدوار است که این نوع از پخش تلویزونی تا سال ۲۰۱۸ فراگیر شده و برای مسابقات المپیک ۲۰۲۰ آماده شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.