امینت

تلفن همراه

August 3, 2016
14:52 چهارشنبه، 13ام مردادماه 1395
کد خبر: 78730

چطور امنیت تلگرام‌تان را تقویت کنید

طی روزهای اخیر گزارش‌هایی حاکی از هک‌شدن حساب تعداد انبوهی از کاربران ایرانی در تلگرام منتشر شد، در صورتی که این خبر موضوع جدیدی نیست، اما ظاهرا و بر اساس اظهارات تلگرام با تقویت امنیت حساب‌ها توسط افراد می‌توان از آن جلوگیری کرد.
 
رویترز اعلام کرده که هکرهای ایرانی توانسته‌اند به برخی از حساب‌های تلگرامی دسترسی پیدا کرده و ۱۵ میلیون شماره کاربران را شناسایی کنند که این بیشترین نفوذ در یک سیستم ارتباطی کدگذاری شده است. این موضوع البته خبر جدیدی نیست و در طول سال جاری اتفاق افتاده است.
 
بر این اساس محققان امنیتی اینترنت بر روی کاربران تلگرامی که مورد هجوم قرار گرفته‌اند، تحقیق انجام داده است ؛ ظاهراتلگرام امنیت سیستم پیام‌رسان خود را ارتقاء داده، زیرا داده‌ها در حال حاضر کدگذاری شده هستند که در صنعت به آن کدگذاری دو طرفه (end-to-end encryption) می‌گویند و سایر پیام‌رسان‌ها مانند مسنجر فیس‌بوک و واتس‌اپ نیز چنین قابلیت‌هایی را اضافه کردند.
 
هرچند از آنجایی که تلگرام مبتنی بر مخاطبان تلفنی و شماره‌های آنهاست، هر بخشی می‌تواند به صورت بالقوه بررسی کند که آیا یک شماره تلفن در سیستم تلگرام ثبت شده است یا نه. این موضوع برای سایر پیام‌رسان‌ها مانند واتس‌آپ، مسنجر و غیره هم صادق است.
 
از آنجایی که گزارش‌هایی در طول سال جاری مبنی بر دسترسی به چندین حساب از طریق کدهای تاییدیه اس ام اسی منتشر شده بود، تلگرام هشدار خود را به کاربران درباره‌ی این موضوع افزایش داده است. همچنین تلگرام سال گذشته تاییدیه دومرحله (two-step verification) را معرفی کرده بود برای این‌که به صورت خاص در چنین موقعیت‌هایی ازکاربران محافظت کند.
 
محققان می‌گویند: تلگرام به استفاده از پیام‌های اس‌ام‌اسی برای فعال کردن دستگاه وابسته است و وقتی کاربران می‌خواهند با دستگاه دیگری به تلگرام متصل شوند، این شرکت پیام‌های تاییدیه‌ را اس‌ام‌اس می‌کند که می‌تواند برای هکرها به اشتراک گذاشته شود. با استفاده از این‌ کدها، هکرها می‌توانند دستگاه‌های جدیدی را به تلگرام افراد متصل کرده که آنها را قادر می‌سازد تاریخچه گفت‌وگوها و پیام‌های جدید را بخوانند. اتکای تلگرام به تاییدیه اس‌ام‌اسی، در شرایطی که شرکت‌های تلفن همراه تحت نفوذ دولت‌ها هستند، این پیام‌رسان را در هر کشوری آسیب‌پذیر می‌سازد.
 
یکی از کاربران عضو تلگرام می‌گوید کاربران می‌توانند علیه چنین حملاتی دفاع کنند بدین صورت که تنها به تاییدیه اس‌ام‌اسی تکیه نداشته باشند، به همین دلیل تلگرام به کاربران اجازه داده تا پسوردهایی را خلق کنند که می‌توانند با ایمیل‌های ریکاوری بازسازی شوند. اگر کاربران پسورد تلگرامی قوی داشته و ایمیل‌شان امن باشد مهاجمین نمی‌توانند اقدامی انجام دهند.
 
شما نیز اگر دلایلی دارید که فکر می‌کنید کدهای اس‌ام‌اس شما می‌تواند مورد نفوذ قرار گیرد، از تاییدیه دو مرحله‌ای استفاده کنید تا حساب شما با کلمه عبور محافظت شود و در این صورت طبق ادعای تلگرام، مهاجمین اقدام دیگری نمی‌توانند صورت دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.