تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 8, 2016
6:48 دوشنبه، 18ام مردادماه 1395
کد خبر: 78836

سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیاردی برای کدهای پستی

مدیرکل جغرافیایی و کدگذاری پستی از سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد تومانی برای به روز رسانی کدهای پستی خبر داد و گفت: در ایران ۴۸ میلیون کدپستی برای ساختمان‌ها و برخی تجهیزات مانند کافوهای برق و BTSهای موبایل تعریف شده است.
 
کاظم میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کدهای پستی اظهار کرد: بحث الزام دسترسی کدهای پستی موضوع جدیدی در کشور به‌شمار نرفته و طبق قوانین موجود لازم است هر نقطه محصوری یک کد پستی اختصاصی داشته باشد.
 
وی با بیان این‌که شرکت پست با طراحی سامانه‌ای تلاش کرده‌ دسترسی مردم به کد پستی را تسهیل کند گفت: با مراجعه به این سامانه شهروندان می‌توانند برای دریافت کد پستی محل سکونت خود با وارد کردن آدرس محل سکونت، کد پستی مربوطه را دریافت کنند. این در حالی است که در گذشته مردم ملزم بودند برای دریافت کد پستی به دفاتر پستی مراجعه کنند.
 
این مدیر پستی با اشاره به طرح ژئوکد کردن آدرس‌های پستی عنوان کرد: از سال گذشته بحث ژئوکد کردن آغاز شده و تاکنون اقدامات اجرای این طرح در حدود ۸۵ درصد از نقاط شهری کشور پیاده‌سازی شده‌ و در آینده نزدیک سایر مناطق نیز به این مرحله خواهند رسید.
 
وی همچنین متذکر شد: در کل کشور کدهای پستی به شکل دو سال یکبار در نقاط شهری و چهار سال یکبار در نقاط روستایی به‌روزرسانی می‌شوند که سال گذشته با توجه به شروع پروژه GNAF کل نقاط شهری و روستایی در دستور کار قرار گرفت و بدین ترتیب ۹۵ درصد نقاط شهری و ۵۰ درصد نقاط روستایی مورد به‌روزرسانی قرار گرفت و آدرس‌های باقی‌مانده نیز ظرف ماه‌های آتی به‌روزرسانی خواهند شد.
 
او در ادامه با تاکید بر اهمیت درج اشتباه کد پستی در تاخیر یا ناموفقیت مرسوله‌های پستی برای رسیدن به مقصد، عنوان کرد: برای حل این مشکل در سامانه تحت وبی که به تازگی طراحی شده، مردم می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی gavahi.post.ir به راحتی کد پستی خود را دریافت کنند.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث دریافت گواهی کد پستی اشاره کرد و گفت: در موارد متعدد سازمان‌ها از شهروندان گواهی کد پستی را می‌خواهند که با راه‌اندازی این سامانه افراد می‌توانند این گواهی را به شکل اینترنتی دریافت کنند.
 
مدیرکل جغرافیایی و کدگذاری پستی همچنین یادآور شد: برای این بخش هزینه‌هایی نیز وجود دارد که حتی در دفاتر پستی نیز لازم است این هزینه‌ها پرداخت شوند.
 
میرزایی این هزینه را کمی بیش از ۲۰۰۰ تومان دانست و افزود: برای دریافت گواهی کد پستی افراد می‌توانند پرینتی از صفحه مربوطه تهیه کنند و سازمان‌های مختلف نیز برای اطلاع از واقعی بودن این اسناد به جای آن‌که مانند سابق مهر دفاتر پستی را مد نظر داشته باشد، می‌توانند از طریق کدهایی که بر روی صفحات وب درج می‌شود صحت آن را استعلام کنند، چرا که سازمان‌هایی که به این خدمات نیاز دارند اکنون در ارتباط وب سرویسی با شرکت پست دارند.
 
او در پاسخ به این سوال که اگر برای فردی کد پستی تعریف نشده باشد او چه اقدامی باید انجام دهد؟ گفت: به‌طور معمول به شکل دو سال یکبار در مناطق شهری و چهار سال یکبار در مناطق روستایی کدهای پستی به‌روزرسانی می‌شوند، اما در موارد متعدد هنگامی که بنایی تخریب و مجدد ساخته می‌شود برای ثبت سند آن نیاز به دریافت کد پستی وجود دارد و برهمین اساس لازم است افراد برای دریافت این کد اقدام کنند. در گذشته این روند از سوی دفاتر پستی و با صرف هزینه‌ای ۱۱ هزار تومانی انجام می‌شد که اکنون از طریق این سامانه می‌توان این مساله را پیگیری کرد.
 
میرزایی همچنین به آدرس‌هایی که برای رسیدن به کد پستی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به کد پستی از طریق آدرس بهترین راه آن است که آدرس‌ها حالت یگانه داشته باشند تا راحت‌تر ترجمه شده و تحت وب امکان دسترسی به آنها بیشتر باشد. اکنون نیز کشورهای مختلف در این زمینه اقدام کرده‌اند، اما در ایران شرایط به گونه‌ای است که به عنوان مثال در یک منطقه پستی ممکن است چندین بن‌بست یکم وجود داشته باشد که همین موضوع مشکلاتی ایجاد می‌کند.
 
وی با تاکید بر این‌که در سال گذشته از سوی شرکت پست حدود ۲۷ میلیارد تومان برای فرآیند کدگذاری هزینه شده است، گفت: درآمدی که این شرکت از این حوزه داشته کمتر از پنج تا شش میلیارد تومان بوده و همان‌طور که بررسی این آمار نشان می‌دهد، در این حوزه شرکت پست بیشتر سرمایه‌گذاری کرده تا درآمدزایی.
 
این مدیر پستی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند درصد املاک تهران و شهرستان‌ها دارای کد پستی به‌شمار می‌روند؟ توضیح داد: براساس قوانین هر ساختمانی که یک در ورودی داشته باشد نیاز به یک کد پستی دارد. در حال حاضر  ۴۸ میلیون کد پستی در ایران تعریف شده که البته از این میان بخشی از کدها هم به کافوهای برق، BTS‌های موبایل و غیره اختصاص دارد، چرا که برای این تجهیزات هم کدهای پستی تعریف می‌شود تا مکان آنها کاملا مشخص باشد.
 
میرزایی همچنین متذکر شد: طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مدتی است ۱۸  وب‌سرویس در سازمان‌های مختلفی مانند بانک‌ها تعریف شده که برای ارائه‌ی آنها دسترسی به کد پستی ضروری است و اکنون در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی درحال انعقاد است.
 
وی در پایان از مذاکراتی با اپراتورهای تلفن همراه برای انعقاد قراردادهای همکاری خبر داد و افزود: برای انجام برخی طرح‌ها نیز تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌های کشور از جمله دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران منعقد کرده‌ایم که براساس آن قرار است استانداردسازی آدرس‌ها در تمام کشور انجام شود. با اجرای این طرح امکانی ایجاد می‌شود که مانند کشورهای مختلف ما هم در تمام خیابان‌های خود اسامی یونیک و یگانه داشته باشیم تا برای رسیدن از آدرس به کد پستی مشکلات کمتری وجود داشته باشد. البته برای انجام این کار لازم است سازمان‌ها یا ارگان‌های مختلف نیز همکاری داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.