اپراتورها

تلفن همراه

August 14, 2016
12:26 یکشنبه، 24ام مردادماه 1395
کد خبر: 79012

مدیرعامل یک شرکت خصوصی خبر داد: همراه اول و مخابرات مشتری اولین دیتاسنتر ابری/ استعلام ‏تلگرام از شرکت‌های ایرانی

مدیر عامل افرانت با بیان این که همراه اول و مخابرات مشتری اولین دیتاسنتر ابری ایران شدند‏ گفت: تلگرام از ظرفیت شرکتهای اینترنتی ایران استعلام کرد.
 
فریدون قاسم زاده در نشست خبری افتتاح اولین دیتاسنتر ابری بخش خصوصی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه شیوه همکاری شما با اپراتورهای ارتباطی کشور در این حوزه به چه شکل است؟ گفت: زمینه همکاری با همراه اول و مخابرات برای ارائه خدمات در نقاط پرترافیک داریم و ظرفیتی را برای اپراتور اول موبایل به میزان 100 و 200 رک در نظر گرفتیم که احتمالا تا مهر بهره برداری می شود.‏
 
وی عنوان کرد: در این دیتاسنتر ماژولار ظرفیتی را هم برای مخابرات در 9 مرکز پر ترافیک در نظر گرفتیم.
 
مدیر عامل افرانت افزود: خدمات ابری بیشتر مورد نیاز همکاران مخابراتی است تا خود اپراتورها لذا استارت آپهای همکار اپراتورها که جوان هستند و ممکن است استفاده از تجهیزات خودشان ضربه به برند بزرگتر بزند، مشتری ما می شوند.
 
قاسم زاده گفت: بنابراین اپراتور بزرگ ریسک نمی کند و استارت آپها و همکاران را به سمت استفاده از زیرساخت های متمرکز سوق می دهد.
 
مدیر عامل افرانت  ابراز کرد: اپراتورهای دیگر فعلا وارد مذاکره با ما برای دریافت سرویس نشدند.
 
وی درباره نوع سرویس‌ارائه شده به اپراتورهای مذکور به تسنیم گفت: مذاکرتمان در حد اعطای مالکیت دیتاسنتر به اپراتورها می تواند باشد.
 
فریدون قاسم‌زاده با اشاره به اینکه ایجاد و راه‌اندازی دیتاسنترها داخل کشور منجر به ارتقاء کیفیت خدمات شبکه‌ای و کاهش هزینه‌ها می‌شود به اشتغالزایی این مقوله اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بحث توسعه اشتغال دستور کار دولت است اما خود مسئولان دولتی نیز واقفند که تاثیر فناوری اطلاعات تا چه میزان بر  اشتغالزایی است به نوعی که نرخ ایجاد شغل در این حوزه بسیار پایین‌تر از اشتغال در دیگر حوزه‌هاست.
 
وی افزود: با ایجاد دیتاسنتر در کشور هم تامین کنندگان سرویسهای داخلی و هم خارجی راغب به ارائه سرویسهای خود روی این بستر خواهند بود تا کیفیت خدمات‌دهی آنها به مشترکان نهایی ارتقاء و هزینه‌شان کاهش یابد.
 
قاسم‌زاده افزود: به عنوان مثال با توجه به اینکه تلگرام موظف شده تا پایان سال سرورهایش را به داخل ایران بیاورد، یکی از شرکتهایی که از آن برای موجودی ظرفیت استعلام می‌شد، ما بودیم.
 
این مدیر عامل بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه توزیع محتوای گسترده‌ای در کل دنیا داریم، گفت: این شبکه در صدها نقطه واقع شده و در حال حاضر خبرگزاری دولت از آن برای سرویس‌دهی استفاده می‌کند به نحوی که سرعت بارگذاری این خبرگزاری در سایر نقاط جهان همچون خبرگزاریهای رسمی دنیاست.
 
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تلگرام فقط قرار است از سرورهای افرانت استفاده کند، گفت: همانطور که گفتم با تلگرام هیچ مذاکره‌ای نداشته‌ایم اما با توجه به اینکه موظف شده تا پایان سال سرورهایش را به داخل کشور جهت ارائه خدمات منتقل کند یکی از شرکتهایی که در ارتباط با ظرفیتهای فنی از آن استعلام شده، ما بودیم.
 
قاسم‌زاده افزود: ما ظرفیت خود را به مسئولان تلگرام اطلاع داده اما علاوه بر این با آمازون نیز صحبتهایی را در ارتباط با همکاری بدون واسطه داشته‌ایم که سرانجام آن به وضعیت لغو تحریمها بستگی دارد.
 
این مدیر عامل بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برآورد شما برای میزان استفاده از این دیتاسنتر ابری که امروز افتتاح شد چه میزان است، گفت: قطعا اندازه بازار تعیین‌کننده میزان استفاده خواهد بود اما در نظر داشته باشید که سهم بازار ایران طبق تحلیلهایی که برای درآمدهای این حوزه در سال 2019 در نظر گرفته شده حدود 4 میلیارد دلار خواهد بود زیرا سهم درآمدهای ICT برای دنیا در این بازه زمانی 400 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.
 
وی افزود: با توجه به افشاگریهای ادوارد اسنودن در ارتباط با شنود اطلاعات کاربران توسط سازمان جاسوسی آمریکا،‌ اغلب کشورها به سمت استفاده از زیرساختها و تجهیزات در اختیار خودشان رفته‌اند و به عنوان مثال اگر دیتاسنتری ابری مانند آمازون در دنیا فعالیت می‌کند، هنگام بارگذاری اطلاعات مشتریانش از آنها می‌پرسد که اطلاعات در کدام کشور و بر روی چه نودی از شبکه توزیع محتوا قرار داده شود.
 
قاسم‌زاده تصریح کرد: قطعا اگر دیتاسنتر محلی نداشته باشیم در سال 2020 که اتومبیلها بدون راننده حرکت می‌کنند با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد کما اینکه تا آن زمان تکنولوژی 5 جی باید توسعه یافته باشد زیرا برای حرکت اتومبیل سنسورها باید در تعامل مستقیم با دیتاسنتر و دیتاسنترها نیز آماده پردازش اطلاعات و ایجاد فرمان برای اتومبیل باشند. حال در نظر بگیرید فردی به فاصله دو متری خود را جلوی اتومبیلی که بدون سرنشین است پرتاب کند، در چنین شرایطی قطعا باید زیرساختها و پهنای باند جوابگوی تقاضای شبکه برای بررسی دستورات لازم باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.