اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 15, 2016
11:39 دوشنبه، 25ام مردادماه 1395
کد خبر: 79036

وزیر ارتباطات در همایش آیین افتتاح پروژه‌های هوشمند: ارائه خدمات ((مسترکارت)) در کشور امکان پذیر شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آیین افتتاح طرح‌های هوشمند‌سازی پست و رونمایی از تمبر فاخر فردوسی، که روز شنبه 23 مرداد در تالار شهید قندی برگزار شد با تبریک ملی شدن شرکت پست به همکاران این شرکت در سراسر کشور، از تلاش جهت صدور پروانه برای دو اپراتور خصوصی پستی خبر داد و گفت با‌ تصویب اساسنامه شرکت ملی پست در مجلس، فضای جدیدی برای رقابت سالم گشوده شد.
 
«مستر کارت»در ایران
محمود واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این مراسم به توافق‌هایی که میان شرکت پست و یک کشور خارجی برای ارائه مسترکارت ایجاد شده، اشاره کرد و گفت: پس از برجام در حوزه‌های مختلف از جمله پست، مخابرات، زیرساخت و سازمان فناوری فضایی برای همکاری‌های بین‌المللی ایجاد شده و اکنون بر این اساس اقدام هایی در زمینه ارائه مسترکارت‌های بین‌المللی خرید کالا صورت خواهد گرفت.
 
وزیر در ادامه افزود: در همین زمینه کارت اعتباری 10 هزار دلاری در سه سطح طلایی،نقره‌ای و برنزی تهیه شده است که ظرف دو ماه آینده سایت تجارت الکترونیکی شرکت پست به زبان انگلیسی رونمایی خواهد شد و از این طریق تجارت بین‌الملل رونق گرفته و به عنوان نمونه جمهوری آذربایجان و روسیه که در سفر اخیر رئیس جمهوری مذاکرات خوبی در این زمینه صورت گرفته بود با ایران روابط خود را آغاز خواهند کرد.
 
به گفته واعظی این خدمت تاکنون در دو واحد پستی راه‌اندازی شده است که همزمان با هفته دولت در اول شهریورماه در 155 شعبه مجهز به پست مالی و پست بانک قابل ارائه به مردم است.همچنین وی از آمادگی شرکت پست جهت انعقاد قرارداد با شرکت‌هایی که مجوزاز بانک مرکزی داشته باشند جهت ارائه کارت اعتباری ارزی خبر داد و گفت: با شرکت‌های مختلف در این زمینه صحبت شده و در این خصوص هیچ گونه محدودیتی نداریم و تنها یک شرکت با اخذ مجوز بانک مرکزی موفق به ارائه کارت
اعتباری شد.
 
ضرورتی به نام هوشمند‌سازی پست
واعظی در مراسم افتتاح طرح‌های پستی، به بحث برجام و تأثیرات آن بر فضای سیاسی و اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: شاید بهتر آن باشد که کمی بداخلاقی‌های سیاسی را کنار بگذاریم.
 
وی در عین حال متذکر شد: زمانی فروش نفت ما تنها ۱۷۰ هزار بشکه در روز بود که پول آن را هم نمی‌توانستیم جابه‌جا کنیم، اما ماه گذشته فروش نفت ما به بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده و در حوزه‌های مختلفی مانند مسائل بانکی، فروش نفت، بیمه و… مشکلات ما برطرف شده است. در وزارت ارتباطات نیز اگرچه ما در گذشته در برقراری تعامل با کشورهای دیگر مشکل داشتیم اما حالا تمام شرکت‌های بزرگ دنیا به دنبال همکاری با ایران هستند.
 
وزیر ارتباطات گفت: در وزارت ارتباطات نیز ما از ابتدا تلاش داشتیم پست ما شرایط متفاوتی پیدا کند، اما طی سال‌های گذشته با توجه به شرایط این شرکت که قرار بود خصوصی‌سازی شود سرگردانی‌هایی وجود داشت، اما از ابتدا دلم روشن بود که چنین روزی فرا خواهد رسید که پست کاملاً مستقل شده و تکلیف آن معلوم باشد. بر همین اساس لازم است در این شرکت درآمدزایی نیز به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.
 
واعظی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این همایش با قدردانی از زحمات نمایندگان مجلس شورای اسلامی بویژه کمیسیون صنایع و کمیته ارتباطات در جهت تصویب اساسنامه پست اظهار داشت: با این اقدام ساماندهی تمام بازیگران این عرصه به صورت نظام مند در کشور رقم خواهد خورد.وی به تشکیل معاونت امور پستی در رگولاتوری اشاره کرد و گفت: با ایجاد این معاونت نظارت کاملی روی عملکرد این بخش خواهیم داشت.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه پس از حضور اپراتورهای خصوصی شرکت ملی پست با رقبای قدرتمندی مواجه خواهد شد، افزود: همه باید خود را برای بهره‌گیری از این فرصت آماده کنند از این‌رو لازم است با برنامه‌ریزی و ابتکارات جدید به استقبال این شرایط رفت.
 
واعظی در ادامه این همایش افزود: با خود عهد کردم تا زمانی که هستم پست متحول شود و امروز فصل نوینی در این شرکت ایجاد شده و معتقدم هر چه بتوانیم باید در جهت چابک‌سازی و افزایش کارآیی و درآمدزایی‌آن انجام دهیم.وزیر ارتباطات، استفاده از فناوری اطلاعات در پست را موجب افزایش سرعت و دقت برشمرد و افزود: باید پست را متحول کرد و هوشمند‌سازی پست سبب می‌شود با همین امکانات فعلی سرعت ارائه خدمات را افزایش داد.وی با اشاره به سیر صعودی منحنی رشد پست ادامه داد: پست در دنیا عهده‌دار خدماتی همچون تجارت الکترونیک و پست لجستیک است و ضروری است در این زمینه نیزگام‌های بلندی برداریم.
 
وزیر ارتباطات همچنین از آمادگی شرکت پست جهت انعقاد قرارداد با شرکت‌هایی که در زمینه تجارت الکترونیک در کشور فعالیت می‌کنند، خبر داد و گفت: می‌توان با راه‌اندازی تجارت الکترونیک محصولات تولید داخل را به بازارهای جهانی عرضه کرد.
 
وی بهره‌برداری از نرم افزار طرح جامع مبادله پستی در 650 شهرستان را موجب افزایش سرعت سیر مرسولات و فراهم شدن امکان تبادل اطلاعات بعد از رسیدن مرسوله عنوان کرد و گفت: سیستم رهیاب موزعان در10 استان راه‌اندازی شده است که تا روز جهانی پست در 17 مهرماه در باقی استان ها نیز راه‌اندازی خواهد شد.
 
تحول در پست
در بخش دیگر مراسم آیین افتتاح طرح‌های هوشمند‌سازی پست،غلامحسین مهری مدیر عامل شرکت ملی پست نیز ضمن تشکر از نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان و قدردانی فراوان از پیگیری ها و تلاش وزیر ارتباطات در تصویب اساسنامه شرکت ملی پست در مجلس از به سرانجام رسیدن و تصویب اساسنامه شرکت ملی پست پس از10سال انتظار مدیران و کارکنان این شرکت خبر داد و گفت: در این مدت خدمات شرکت پست را از 7 سرویس به 24 سرویس فعال رساندیم و همزمان کیفیت این خدمات و سرویس ها به 96 درصد ارتقا یافت. وی از افزایش ترافیک خدمات پستی از محل سرویس های نوین خبر داد و خاطرنشان کرد: در این مدت حدود 91 درصد رشد درآمد داشتیم در حالی که افزایش تعرفه پستی در سال 1394 تنها 5/5 درصد بوده و در سال‌جاری نیز هیچ گونه افزایش تعرفه نداشتیم.
 
مدیر عامل شرکت ملی پست با انتقاد از طرح‌های بلاتکلیف و برخی اقدام های ناهماهنگ در این شرکت در سال های گذشته گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید و زمانی که مدیریت این شرکت را بر عهده گرفتیم وضعیت به گونه‌ای بود که حتی در پرداخت حقوق ماهانه کارکنان شرکت پست دچار مشکل بودیم اما در این مدت با تلاش و یاری همه همکاران پستی در کشور توانستیم بر این گونه مشکلات فایق آییم.
 
وی در توضیح این دستاورد ادامه داد: زیان انباشته سه هزار و550 میلیارد ریالی و بدهی هزار و 480 میلیارد ریالی در حال حاضر به طلب هزار و 480میلیارد ریالی از شرکت‌های همکار و طرف قراردادهای کاری تبدیل شده است.
 
مهری از تکمیل و بهره‌برداری حدود 15 طرح بلاتکلیف سال‌های گذشته خبر داد و گفت: تلاش کردیم در کنار انواع فعالیت های مذکور، به اصلاح ساختاری و سازمانی شرکت پست بپردازیم که به حذف حدود 341 پست سازمانی و 3 درصد کاهش نیرو بدون اخراج همکاران و کارکنان این شرکت انجامید.
 
مدیر عامل شرکت ملی پست در ادامه این سخنرانی در خصوص بهنگام‌سازی اماکن نیز گفت: صد درصد اماکن شهری و 55 درصد اماکن روستایی شرکت پست در این مدت بهنگام‌سازی شد و 12 میلیون و 974 هزار نقطه داده‌های مکانی به نقشه رقومی متصل شده اند.مهری در پایان این دستاوردها را نتیجه زحمات و پیگیری و توجه وزیر ارتباطات به شرکت پست دانست و گفت: ضمن تشکر فراوان از مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی، باید به پیگیری‌ها و حساسیت و توجه خاص دکتر واعظی وزیر ارتباطات اشاره کنم که این نگاه حمایتی و تأکید فراوان ایشان بر ساماندهی فعالیت های شرکت ملی پست ثمربخش بوده و نتایج آن به پیشرفت این شرکت کمک شایان توجهی کرد.
 
در ادامه این مراسم با تشکر و سپاس از فعالیت ها و حمایت های همه مدیران و کارکنان شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران از برخی چهره‌هایی که در تصویب اساسنامه پست در مجلس شورای اسلامی نقشی تأثیر‌گذار داشته‌اند، قدردانی شد.
 
گفتنی است رحمانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و مشاور فعلی وزیر صنایع، سید هادی حسینی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و قنبری معاون برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله تجلیل شدگان در این برنامه بودند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.