اپراتورها

تلفن همراه

August 17, 2016
10:39 چهارشنبه، 27ام مردادماه 1395
کد خبر: 79079

مشترکان دائمی موبایل در دو راهی گیج کننده ترابردپذیری

اجرای طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه از هفته آینده وارد فاز نهایی شده و امکان نقل و انتقال شماره بین اپراتوری را به مشترکان تلفن همراه می‌دهد اما ترابرد شماره، مشترکان دائمی را با مزایا و مضرات بسیاری مواجه می‌سازد.
 
طرح آزمایشی ترابردپذیری شماره‌های همراه هفته آینده از حفاظ پایلوت خارج شده و وارد عرصه تجاری – رقابتی می‌شود و اپراتورهای موبایل نیز امکان تبلیغات پیرامون این طرح ملی را خواهند یافت.
 
پیش‌تر در گزارشی با عنوان "مشترکان دائمی موبایل بیشتر ترابرد می‌کنند" بر محدودیت‌های دوره اجرای آزمایشی تا سقف روزانه 500، 700 و هزار شماره اشاره کردیم و گفتیم که براساس تجارب جهانی این معماری سیستمی تاکنون در بیش از 70 کشور دنیا پیاده‌سازی شده است.
 
همچنین میانگین کارایی سیستم ترابردپذیری شماره‌ها در دنیا نشان می‌دهد با توجه به اینکه تغییر اپراتور برای مشترکان اعتباری گران نیست و هزینه‌ای در بر نخواهد داشت، اغلب مشترکان دائمی اپراتورها به فکر ترابرد شماره می‌افتند و اعتباری‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند سیم‌کارت اپراتورهای مختلف را داشته باشند.
 
ترابردپذیری شماره این امکان را به مشترکان می‌دهد تا شماره موبایل‌شان را از اپراتور A به B انتقال دهند و از خدمات اپراتوری بهره‌مند شوند که جذابیت بیشتری از لحاظ تعرفه و کیفیت سرویس دارد.
 
در آن گزارش گفته شد که مشترکان دائمی به واسطه ودایع و ارقام تضامین پرداختی که در اپراتورها دارند، حتی مواقعی که با مشکل در خدمات‌دهی اپراتورشان مواجه می‌شوند کمتر تمایل به ترک اپراتور و خرید سیم‌کارت اپراتوری دیگر دارند اما در این شرایط ترابردپذیری می‌تواند برای آنها حکم یک انتخاب حیاتی و استراتژیک را داشته باشد.
 
در این راستا به ذکر شش دلیل که اکثرا موجب رد تقاضای ترابرد شماره‌های دائمی می‌شود نیز به قرار زیر اشاره شد:
 
• عدم احراز هویت مانند عدم تطابق مشخصات اعلام شده با مشخصات دارنده شماره.
 
• عدم رعایت ترابرد نظیر به نظیر مثل درخواست ترابرد از سیم‌کارت دایمی به اعتباری و بالعکس.
 
• فعال نبودن سیم‌کارت.
 
• احکام صادره از سوی مراجع ذی‌صلاح.
 
• فعال بودن کمتر از 3 ماه سیم‌کارت شماره مورد درخواست برای ترابرد (این 3 ماه به فعال بودن شماره مربوطه با مالکیت یک شخص حقوقی/ حقیقی و تنها برای اولین ترابرد لحاظ می‌شود).
 
• در صورت دایمی بودن سیم‌کارت و عدم پرداخت به موقع صورتحساب اولیه صادره از اپراتور فرستنده توسط مشترک.
 
حال رویکرد این گزارش از زاویه‌ای دیگر به چالش جدی مشترکان دائمی در زمان ترابردپذیری شماره می‌پردازد.
 
چالش اصلی برای ترابرد مشترکان دائمی را می‌توان در قالب یک سوال و جواب بررسی کرد.
 
"آیا بعد از ترابرد شماره دائمی، ودیعه هم به اپراتور جدید منتقل می‌شود؟"
 
در پاسخ به این سوال باید گفت "خیر".
 
طبق قانون، ودیعه نزد اپراتور اصلی باقی می‌ماند.
 
معمولا ودایع سقف هزینه مکالمات مشترکان دائمی را افزایش می‌دهد اما با ترابرد شماره و عدم انتقال ودایع، طبیعتا مشخص نیست اپراتور جدیدی که مشترک به آن ترابرد می‌شود به چه میزان سقف هزینه مکالمه برای او در نظر گرفته می‌شود.
 
بنابراین علی‌رغم تمامی مزایای طرح ملی ترابردپذیری برای مشترکان دائمی که امکان انتقال شماره‌شان به اپراتور دیگر جهت دریافت خدمات بهتر را می‌دهد اما عدم جابجایی ودایع می‌تواند به عنوان ضعفی بزرگ، میل نسبت به انجام ترابرد را از بین برده و استقبال از آن را کاهش دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.