فناوری اطلاعات

August 20, 2016
11:39 شنبه، 30ام مردادماه 1395
کد خبر: 79158

نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال ایران برگزار شد

نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال با ۶۰ چالش مورد نیاز جامعه در سه محور «کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان»، «سبک زندگی»، «فرهنگ و جامعه» برگزار شد.
امیر حسین اسدی، دبیر نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال ایران گفت: در کشور ما سرویس‌های الکترونیک وجود دارد، اما ضعف عمده این سرویس‌ها این است که سناریو ندارند، مخاطب شناسی نشده و الگوریتم مناسب را دارا نیستند.
 
وی بیان کرد: در چرخه تولید بازی‌های رایانه‌ای یا وب‌سایت فصل اول سناریونویسی است، فاز بعدی محتوا محسوب می‌شود و در آخر وارد مرحله تولید می‌شود.
 
اسدی ادامه داد: اما در کشور ما این روند به خوبی صورت نمی‌گیرد، به طوری که ابتدا یک بازی رایانه‌ای تولید می‌شود، بعد از آن تازه به بحث سناریو می‌پردازند.
 
وی توضیح داد: طبق بررسی‌های ما دو کشور تایلند و آمریکا در این حوزه یک شبه ماراتن برگزار کرده‌اند. در کشور نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال را ما برگزار کردیم.
 
دبیر نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال هدف از برگزاری این رویداد که با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی برگزار شده است را گسترش فرآیند تولید بازی‌ها و اپلیکیشن موبایل بر طبق محتوای دیجیتال عنوان کرد و افزود: ما در نظر داریم خلاق‌های کشور که می‌توانند سناریو خوب بنویسند و ایده‌های خوبی دارند را به تیم‌های فنی متصل کنیم.
 
وی بیان کرد: کشور ما از نظر فنی و نرم‌افزار رشد بسیار خوبی دارد، اما در حوزه محتوا و سناریو ضعف داشته‌ایم. ماراتن تولید محتوای دیجیتال ایران به دنبال کامل کردن این چرخه است. در نظر داریم در حوزه نرم‌افزار موبایل، تولید بازی‌های رایانه‌ای یا وب‌سایت، ایده پردازی در حوزه محتوای دیجیتال، سناریونویسی، الگوریتم نویسی از جنس محتوای دیجیتال استعدادیابی داشته باشیم.
 
اسدی تاکید کرد: تیم‌هایی که در این ماراتن شرکت کردند هیچ‌کدام کد نویس نیستند. این تیم‌ها را اساتید دانشگاه و دانشجویان دکتری تشکیل می‌دهند.
 
بررسی ۶۰ چالش مورد نیاز جامعه در سه محور اصلی
 
وی افزود: در این برنامه،  ۶۰ چالش مورد نیاز جامعه بررسی شد که نیاز جامعه محسوب می‌شدند، این چالش‌ها به‌صورت قرعه‌کشی به هر گروه شرکت‌کننده در ماراتن ارائه شد. هر تیم باید ایده پردازی داشته باشد و یک الگوریتم اپلیکیشن موبایل یا سناریو بازی رایانه‌ای و یا نقشه مبتنی بر محتوای ویژه وب‌سایت را طراحی کنند.
 
اسدی گفت: در پایان این رویداد ۳۳ الگوریتم موبایل، ۳۳ سناریو بازی رایانه‌ای و یا ۳۳ نقشه سایت اینترنتی که محتوا هم دارد خواهیم داشت.
 
وی فرآیند داوری را یک هفته عنوان کرد و افزود: مراسم اختتامیه این رویداد ۱۵ شهریورماه ۹۵ برگزار می‌شود و از این ۳۳ تیم ۱۰ تیم برگزیده تقدیر خواهند شد. با سرمایه‌گذار و گروه‌های فنی هماهنگ شده است و در نظر داریم تا فرآیند دانش‌بنیان شدن این تیم‌ها تسریع پیدا کند.
 
دبیر نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال ادامه داد: ۲۳ تیم باقی‌مانده همه به گروه‌های فنی متصل می‌شوند. اگر بتوانند نظر گروه‌های فنی را جلب کنند به آن‌ها نیز سرمایه‌گذار معرفی می‌شود.
اسدی برگزاری مرحله دوم ماراتن را آذرماه ۹۵ عنوان کرد که مرحله دوم تخصصی خواهد شد و ۲۰۰ تیم آموزش‌دیده همراه با گروه‌های جدید دوباره به مراحل غربالگری و داوری می‌رسند و ماراتن دوم برگزار می‌شود.
 
حمایت معاونت علمی در دانش‌بنیان شدن گروه‌های برگزیده ماراتن
 
پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی گفت: دغدغه امروز معاونت علمی فرهنگسازی و زیست‌بوم دانش‌بنیان است. افراد باید در کنار فعالیت‌های فردی و شخصی باید بتوانند به شکل تیمی کار جمعی انجام دهند. در این رویداد تولید محتوای دیجیتال در سه محور «کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان»، «سبک زندگی»، «فرهنگ و جامعه» برای تیم ها عرضه شده و این قابلیت جوانان شرکت کننده محک زده شد.
 
وی خاطرنشان کرد: کشور ما دارای افراد مستعد و خوبی در حوزه تولید محتوا است. چنین رویدادی می‌تواند کمک‌کننده باشد تا ایده‌ها در چرخه تجاری سازی از ایده تا محصول قرار گیرند.
 
کرمی با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ماراتن تولید محتوای دیجیتال ایران، گفت: معاونت مانند یک حامی در کنار شرکت‌کنندگان این رویداد است و در نظر داریم تا ۱۰ تیم برگزیده از ۳۳ تیم شرکت‌کننده در این ماراتن را در چرخه ثبت شرکت دانش‌بنیان قرار دهیم و اگر این تیم ها بتوانند شاخصه ها و صلاحیت لازم را کسب کنند به صورت شرکت دانش بنیان نوپا ادامه مسیر دهند و از سبد تسهیلات معاونت بهره مند شود. 
 
وی خاطرنشان کرد: البته این گروه‌ها باید در ابتدا شرایط امتیازهای لازم برای ثبت یک شرکت دانش‌بنیان را اخذ کنند، پس‌ازآن معاونت علمی در این مسیر حمایت‌های مورد نیاز را که به صورت مادی، معنوی، مشاوره‌ای است صورت خواهد داد.
 
برگزاری رویدادهای علمی دیجیتال با همکاری سه نهاد دولتی
 
مرتضی موسویان، رئیس رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد گفت:‌ مجوز کسب و کار دیجیتال به  جوانان علاقه‌مند و بااستعداد به‌صورت رایگان داده می‌شود و این نهاد مجوز کسب و کار دیجیتال را به افراد حقیقی و حقوقی شرکت کننده در این ماراتن را بدون مراحل تشریفاتی و مراحل قانونی اهدا می‌کند.
 
وی ادامه داد:‌متاسفانه در کشور ۵۰ هزار APP در کشور نوشته می‌شود و این در حالی است که در کشور ترکیه سالی ۷۰ هزار APP در جهت تولید محتوا نگاشته می‌شود.
 
موسویان عنوان کرد: با دستور وزیر فرهنگ  و ارشاد مقرراتی که در حوزه کسب و کار دیجیتال موانعی را  ایجاد  کرده خیلی سریع برطرف شده و افراد حقیقی می‌توانند با داشتن ۱۸ سال تمام و ارائه طرح‌های خلاقانه و کاربردی یک بازار کسب و کار دیجیتالی ایجاد کرده و از آموزش‌های رایگان مرتبط با کارشان برخوردار شوند.
 
وی ادامه داد:‌همه ۳۳ تیم شرکت کننده در این ماراتن فعالیت‌هایشان معاف از مالیات بوده و مجوز کسب و کار دیجیتال را دریافت می‌کنند.
 
رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد به همکاری وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: بیشتر برنامه‌هایی که صورت می‌گیرد با مشارکت این سه نهاد دولتی است.
 
نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال ایران، با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد ، ۲۹ مردادماه ۹۵، در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. اختتامیه این رویداد ۱۵ شهریورماه برگزار می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.