رگولاتوری

August 22, 2016
7:25 دوشنبه، 1ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79203

مروری بر فعالیت‌های تمام و ناتمام یک وزیر

از شبکه ملی اطلاعات به عنوان مهم‌ترین وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا افزایش ظرفیت پهن‌باند به منظور افزایش سرعت و کاربران اینترنتی و دیگر اقدامات زیرساختی صورت‌گرفته، رهاوردهای محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با گذشت سه سال از به دست گرفتن این منصب است.
 
محمود واعظی به سرپرستی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اعضای کابینه دولت یازدهم است و اگرچه ممکن است اقداماتی که توسط این وزارتخانه انجام شده همه نیازهای این حوزه را برطرف نکرده باشد، اما افزایش ظرفیت پهن‌باند، توسعه شبکه ملی اطلاعات و گسترش دولت الکترونیک، سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و توجه به بخش محروم کشور در جهت کاهش شکاف دیجیتالی از دستاوردهای تاثیرگذار محمود واعظی و همکارانش در طول مدت سه ساله ریاست حسن روحانی محسوب می‌شود.
 
افزایش سرمایه‌گذاری
از جمله اقداماتی که دولت یازدهم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه سرمایه‌گذاری انجام داد، افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان بود. به این صورت که نگاه فرصت‌محور به توسعه شبکه‌های ارتباطی به عنوان بستر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، با افزایش سهم سرمایه‌گذاری دولتی طی دوره سه ساله به چهار هزارمیلیارد تومان افزایش یافت که ثمره آن افزایش شش برابری ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی کشور بود.
 
شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک
در دولت یازدهم، پس از گذشت سال‌ها از مطرح شدن شبکه ملی اطلاعات و ناکام ماندن در توسعه و تکمیل این شبکه، بالاخره با استفاده از ظرفیت‌های اپراتورهای موجود و ساماندهی فضای فرکانسی کشور، توسعه شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از منابع مهم کشور میسر شد.
 
همچنین ساماندهی و صدور پروانه‌های فعالیت اپراتورهای شبکه خدمات ارتباطی ثابت و ارتقای پروانه فعالیت شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات تلفن همراه برای ارائه خدمات نسل‌های جدید و پیشرفته خدمات تلفن همراه و افزایش کاربران اینترنت پهن باند از 3.5 میلیون مشترک به 34 میلیون مشترک در این راستا صورت پذیرفت.
 
افتتاح درگاه خدمات هوشمند دولت و گسترش دولت الکترونیک به عنوان یکی از سرویس‌های مهم بر بستر شبکه ارتباطی برای افزایش شفافیت نظام اداری، کاهش هزینه‌های کشور، آلودگی‌های زیست‌محیطی و تسهیل ارائه خدمات دولت به مردم نیز از دیگر اقداماتی بود که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کلید خورد و البته گسترش هرچه بیشتر دولت الکترونیک به منظور الکترونیکی کردن غالب فعالیت‌های دولت، انتظاری است که در حال حاضر وجود دارد. زیرا دولت الکترونیکی نیز مانند شبکه ملی اطلاعات طرحی پیشروست که به مرور زمان تکمیل می‌شود.
 
کاهش شکاف دیجیتالی و ایجاد اشتغال
به منظور رفع تبعیض بین مناطق شهری و روستایی و کاهش شکاف در استفاده از خدمات پایه ارتباطی و فناوری اطلاعات، با توجه ویژه به روستاها، توسعه دسترسی خدمات الکترونیکی با سرمایه‌گذاری و استفاده از توان بخش خصوصی و عقد قرارداد برای بیش از 20 هزار روستا به عنوان یکی از ارکان تحقق عدالت اجتماعی محقق شد.
 
همچنین در راستای وعده‌های داده‌شده در جهت ایجاد اشتغال و با توجه به توانمندی‌های موجود در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیش از 100 میلیارد تومان تسهیلات به بیش از 200 شرکت دانش‌بنیان فعال در این حوزه اعطا شد تا زمینه کسب و کار و ایجاد اشتغال در این بخش فراهم شود.
 
تلاش برای صیانت از فضای مجازی کشور
به منظور تولید ماهواره مخابراتی بومی و بهره برداری از آن در جهت حفظ نقاط مداری که در اختیار کشور است، برنامه‌ریزی‌هایی در جهت ارتقای سطح فناوری فضایی کشور از سطح تحقیقاتی به کاربردی و تجاری صورت گرفت که بهره‌برداری آن در قالب ماهواره دوستی و مصباح در سال جاری وعده داده شده است.
 
افزایش پایداری، قابلیت اطمینان و امنیت شبکه‌­های ارتباطات و فناوری اطلاعات و صیانت از فضای مجازی کشور از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید بود و اقداماتی برای مقابله با تهدیدات فضای سایبری کشور صورت گرفت که راه‌اندازی مراکز آپا و ماهر با توسعه زیر ساخت‌های فیزیکی از آن جمله است. همچنین به منظور استقلال کشور در بهره‌برداری از سرویس­های رادیویی و تلویزیونی از ماهواره‌های مخابراتی خارجی، پروژه سیگنال‌رسانی زمینی به ایستگاه­‌های صدا و سیما اجرا شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.