اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 25, 2016
7:51 پنجشنبه، 4ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79301

طرح کنترل حساب‌های شبکه‌های مجازی هنگام ورود به آمریکا

فعالان آزادی اینترنت نسبت به تبعات طرح اخیر دولت آمریکا هشدار می‌دهند؛ طرحی که مسافران ورودی به ایالات متحده را ملزم می‌کند اطلاعات آن‌لاین خود را ارائه کنند.
 
این طرح هم‌اکنون برای دریافت نظر عموم ارایه شده است. مسافران ورودی به آمریکا باید پرسش‌نامه‌های گمرک این کشور را تکمیل و آن را امضا کنند؛ صرف‌نظر از اینکه برای ورود به آمریکا ویزا دریافت کرده باشند یا شهروند کشورهایی باشند که می‌توانند بدون ویزا به آمریکا سفر کنند.
 
غیر از مشخصات فردی و شماره پرواز، مسافران مثلا باید بنویسند چه کالایی با خود وارد خاک آمریکا می‌کنند یا مدت اقامت‌شان در این کشور چقدر است؟ بر اساس طرح کنونی دولت آمریکا، (در صورت تصویب) از مسافران خواسته می‌شود اطلاعات مرتبط با حضور خود در دنیای مجازی را داوطلبانه در اختیار دولت قرار دهند. این اطلاعات شامل عضویت در شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات عضویت نظیر نام کاربری خواهد بود؛ این طرح به مدت ۶۰ روز برای دریافت نظرات عمومی در یکی از وب‌سایت‌های دولت آمریکا در دسترس همگان قرار گرفت. اکنون یک هفته به پایان نظرسنجی عمومی باقی مانده است.
 
تنظیم‌کنندگان طرح می‌گویند که جمع‌آوری داده‌های اینترنتی افراد به رهگیری تروریست‌ها و جلوگیری از ورود آن‌ها به ایالات متحده و پیشگیری از عملیات تروریستی یاری خواهد رساند.
 
فعالان آزادی اینترنت اما از زمان انتشار خبر تنظیم طرح، نسبت به کنترل هر چه بیشتر شهروندان جهان در فضای سایبر تحت عنوان مبارزه با تروریسم هشدار می‌دهند.
 
پیامدها و اثرات طرح
 
مرکز دموکراسی و تکنولوژی (CDT) که به صورت بین‌المللی در راستای حفظ حقوق بشر در جهان آن‌لاین فعالیت کرده و چندین دفتر در اروپا و آمریکا دارد، یکی از سازمان‌هایی است که نگرانی خود نسبت به طرح را اعلام کرده است.
 
در یادداشتی در وب‌سایت این مرکز از مخاطبان خواسته شده در مدت‌زمان باقی‌مانده مخالفت خود با این طرح اعلام کنند. مرکز دموکراسی و تکنولوژی همچنین “پیامدهای طرح” را هم تشریح کرده است.
 
این سازمان علاوه بر شبکه‌های اجتماعی به اپلیکیشن‌های پیام‌رسان نظیر واتس‌اپ یا  سایر اپلیکیشن‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید بر اساس این طرح افراد ملزم خواهند شد حتی اسامی کاربری خود در چنین اپلیکیشن‌هایی را نیز با دولت آمریکا به اشتراک بگذارند. این سازمان به خصوص به مسلمانان، فعالان اجتماعی سیاسی و روزنامه‌نگاران هشدار می‌دهد که احتمال دارد در رابطه با فعالیت‌ها یا ابراز عقیده در شبکه‌های اجتماعی سؤال‌پیچ شوند.
 
در یادداشت مندرج در وب‌سایت این سازمان مدافع حریم شخصی و اطلاعات آمده است که تبعات این طرح تنها شامل خارجی‌هایی که قصد ورود به خاک آمریکا دارند نمی‌شود، بلکه آن دسته از شهروندان آمریکا هم که دوست یا خانواده خارج از آمریکا دارند را هدف قرار می‌دهد. این سازمان می‌گوید از طریق بررسی اطلاعات آن‌لاین افراد خارج از آمریکا آن دسته از شهروندان آمریکا که با این افراد در ارتباطند نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و اطلاعاتشان بررسی خواهد شد.
 
فعالان آزادی اینترنت معتقدند که سفر به آمریکا نباید به معنای بررسی اعتقادات و سلایق افراد از طریق جستجو در فعالیت‌های آن‌لاین آن‌ها باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.