لبه تکنولوژی

August 28, 2016
7:40 یکشنبه، 7ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79372

برگزاری اولین المپیک ربات های انسان نما در ایران

شاید بتوان 2016 را المپیکی ترین سال در تاریخ رقابت های ورزشی نامید، چراکه علاوه بر مسابقات المپیک و پارالمپیک ریو در تابستان، تجربه اولین المپیک ربات های انسان نمای جهان نیز در پاییز امسال به میزبانی ایران رقم خواهد خورد.
 
 
ربات های انسان نما چندسالی است که پا به توپ شده اند و طبق برنامه ریزی های فدراسیون بین المللی ربوکاپ ( RoboCup)، این ربات ها باید تا سال 2050 به اندازه ای از چابکی، استقامت و ادراک دست پیدا کنند که بتوانند برترین تیم فوتبال دنیا و قهرمانان فیفا را شکست بدهند. 
 
تکنولوژی رباتیک و هوش مصنوعی در چند سال اخیر به مرحله ای از پیشرفت رسیده است که رقابت تیم های فوتبال انسان ها و ربات ها در هفتمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران (ایران اوپن 2012) به تساوی کشید.
 
در این مسابقات، ابتدا تیم روبات فوتبالیست سایز متوسط MRL از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، گل اول بازی را به ثمر رساند و در ادامه، 'عادل فردوسی پور' کارشناس ورزش و مجری برنامه نود صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در تیم انسان ها بازی می کرد، با به ثمر رساندن یک گل رقابت را به تساوی کشاند.
 
بنابراین، دور از ذهن نیست که با تداوم پیشرفت دانش رباتیک، تیم انسان ها بسیار زودتر از سال 2050 در مقابل ربات های فوتبالیست تن به شکست بدهد. 
ربوکاپ (RoboCup) عنوان مسابقاتی بین المللی در زمینه دانش رباتیک و هوش مصنوعی است که سالانه توسط فدراسیون بین المللی RoboCup برگزار می شود و عنوان آن برگرفته از کلمات «Robot Soccer» (مسابقه فوتبال) و «World Cup» (جام جهانی) است.
 
دانش رباتیک و هوش مصنوعی در ایران نیز طرفداران و مشتاقان زیادی در محافل دانشگاهی و حتی در سطح دبیرستان دارد که سالانه ابداعات و نوآوری های خود را در مسابقات مختلف ملی و بین المللی عرضه می کنند.
 
مسابقه بین المللی ربوکاپ آزاد ایران یکی از این عرصه های رقابتی رباتیک است که همه ساله به همت دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود و علاوه بر این، جشنواره بین المللی رباتیک و هوش مصنوعی نیز سالانه به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با همکاری فدراسیون جهانی رباتیک (FIRA) شاهد رقابت ربات ها در لیگ های گوناگون است.
 
**المپیک ربات های انسان نما در جشنواره رباتیک امیر کبیر 
جشنواره رباتیک امیرکبیر که تاکنون پنج دوره را با موفقیت پشت سرگذاشته، امسال قرار است متفاوت تر و متنوع تر از سال های گذشته برگزار شود و المپیک ربات های انسان نما را برای اولین بار در تاریخ رقابت های رباتیک دنیا رقم بزند.
 
رئیس اداره انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، زمان برگزاری ششمین مسابقات بین المللی رباتیک و هوش مصنوعی این دانشگاه را از 10 تا 15 آذرماه اعلام کرد و گفت: مرحله پیش ثبت نام تیم ها در دو بخش دانشجویی و دانش آموزی از دهم شهریورماه به صورت اینترنتی آغاز می شود و تا پنجم مهرماه ادامه می یابد.
 
'سروش صادق نژاد' افزود: تیم ها از 20 شهریورماه تا 30 مهرماه فرصت دارند مدارک فنی مرتبط با فعالیت های خود در این مسابقات را از طریق سایت جشنواره به نشانی autcup.aut.ac.ir ارسال کنند و بررسی فنی تیم ها نیز از اول تا پانزدهم آبان ماه صورت خواهد گرفت.
 
وی خاطرنشان کرد: ثبت نام قطعی تیم ها در پنج لیگ دانشجویی و سه لیگ دانش آموزی در فاصله زمانی 10 آبان تا یکم آذرماه انجام خواهد شد.
 
صادق نژاد در معرفی لیگ های رقابتی جشنواره رباتیک امیرکبیر گفت: مسابقات دانشجویی در پنج لیگ ربات های انسان نما، ربات های مین یاب، ربات های کار، ربات های ریز پرنده و ربات های مسیریاب پیشرفته تدارک یافته است.
 
وی ادامه داد: برای اولین بار در نظر داریم در لیگ ربات های انسان نما، یک المپیک ترتیب دهیم و طبق برنامه ریزی صورت گرفته، ربات های انسان نما در جشنواره رباتیک امسال در مسابقات فوتبال، بسکتبال، تیراندازی، وزنه برداری، راگبی، ژیمناستیک، تکواندو و برخی مواد دومیدانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
 
صادق نژاد با بیان اینکه جشنواره رباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر با نظارت و همکاری فدراسیون جهانی رباتیک (فیرا) برگزار می شود، ابراز امیدواری کرد که برگزاری این المپیک رباتیک، مقدمه ای برای به رسمیت شناخته شدن آن در مسابقات آتی فیرا و گسترش آن در سطوح پیشرفته و به صورت جهانی باشد.
 
وی درباره تفاوت دیگر ششمین جشنواره بین المللی رباتیک امیرکبیر با دوره های قبل نیز گفت: سال گذشته با همکاری انجمن رباتیک افغانستان، مسابقات رباتیک دانشجویان غیرایرانی در حاشیه جشنواره ما برگزار شد که امسال بنا به درخواست دانشجویان غیرایرانی، رقابت های آنها در جشنواره اصلی تجمیع شده و در لیگ ربات های مسیریاب پیشرفته برگزار خواهد شد.
 
رئیس اداره انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: در بخش دانش آموزی نیز سه لیگ شامل ربات های انسان نما، ربات های ترابری و ربات های مسیریاب پیش بینی شده است که لیگ مقدماتی ربات های مسیریاب مختص تیم های غیرایرانی خواهد بود.
 
وی برگزاری نمایشگاهی از آخرین دستاوردها و نوآوری های حوزه رباتیک و هوش مصنوعی با حضور نمایندگان بخش های دانشگاهی، پژوهشگاهی و شرکت های خصوصی را از جمله برنامه های جانبی ششمین جشنواره بین المللی رباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر برشمرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.