امنیت

فناوری اطلاعات

August 28, 2016
12:50 یکشنبه، 7ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79397

واعظی خبر داد: رفع شبهات درز حریم خصوصی در شبکه ملی/ اطلاعات مردم امن است

وزیر ارتباطات در مورد شبهات موجود در خصوص درز حریم خصوصی کاربران در شبکه ملی اطلاعات توضیح داد و گفت: مردم مطمئن باشند که اطلاعاتشان محفوظ است.
 
محمود واعظی در حاشیه راه اندازی فاز نخست شبکه ملی اطلاعات در جمع خبرنگاران در مورد دغدغه کاربران برای ذخیره سازی اطلاعات شان در صورت استفاده از شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت:کسانی که با شبکه ملی اطلاعات موافق نیستند همواره اینگونه شبهات را مطرح کرده اند و معتقد بودند که اگر این شبکه دایر شود دسترسی مردم به اینترنت جهانی قطع خواهد شد اما ما بارها این موضوع را تکذیب کرده ایم.
 
وی گفت: آنچه در داخل کشور به عنوان ارتباطات مدنظر است از لحاظ حریم خصوصی محفوظ بوده و هیچ تفاوتی میان ارتباط خارجی با شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد.
 
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه اطلاعات تنها در صورت حکم قضایی و طبق قانون در اختیار مراجع قضایی قرار می گیرد، گفت: هویت تمامی مصرف کنندگان در فضای مجازی مشخص است که این موضوع ارتباطی به شبکه ملی ارتباطات ندارد و از قبل نیز وجود داشته است اما دولت تاکید دارد حریم خصوصی که از این شبکه استفاده می کنند را صیانت کند.
 
واعظی با بیان اینکه کاربران باید بدانند که اطلاعات شان در داخل کشور باشد امن تر از زمانی است که به خارج از کشور برود و هیچ کس مسئولیت آن را قبول نکند.
 
وزیر ارتطابات با بیان اینکه حفظ حریم خصوصی و حقوق شهروندی جزو اولویت های ماست، اضافه کرد: از کاربران می خواهیم به صورت ملی فکر کنند و بدانند شبکه های که در داخل کشور است به مراتب قابل اعتماد تر از شبکه هایی خواهد بود که در خارح از کشور وجود دارد.
 
وی با اشاره به اینکه در زمان خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران هجمه های زیادی علیه مخابرات و درز اطلاعات در خصوص آن صورت گرفت، افزود: اما هم اکنون شاهد هستید که به دلیل نظارت و مقررات موجود در کشور حریم خصوصی تمامی مشترکان مخابرات و نیز سایر اپراتورها حفظ شده است و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.
 
شرکت های مهم فناوری به ایران می آیند
 
وزیر ارتباطات با اشاره به فضای پس از تحریم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خاطرنشان کرد: رویکرد شرکت های بزرگ فناوری برای همکاری با ما کاملا فرق کرده است و هفته آینده نیز همایشی با حضور بزرگان فناوری دنیا در ایران برگزار خواهد شد. این در حالی است که تا پیش از این سالانه دو بار مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در این همایش شرکت می کرد اما این بار اپراتورهای بزرگ دنیا برای تعامل و ارائه دستاوردهای خود به ایران می آیند.
 
وی همچنین از تغییر نوع نگاه شرکت های فناوری دنیا برای همکاری با ایران خبر داد و گفت: این موضوع باعث شده ترانزیت ارتباطی از ایران ۵ برابر شود و تا سال آینده نیز در این حوزه شاهد تحولات عظیمی خواهیم بود.
 
واعظی با بیان اینکه برخی شرکت ها نیز علاقه مند به انتقال سرور خود به ایران هستند گفت: به زودی در منطقه چابهار هاب تبادل ترافیک (IXP) را راه اندازی خواهیم کرد و یک گام به سمت انتقال محتوا در داخل کشور برخواهیم داشت.
 
وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات محتوای امن را با کیفیت بالا و سرعت بالا برای کاربران فراهم می کند اضافه کرد: تلاش این است که بتوانیم در این حوزه اشتغال ایجاد کنیم و تولیدکنندگان محتوا و شرکت های دانش بنیان داخلی را به کار گیریم.
 
وزیر ارتباطات در مورد درآمدزایی از شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: تا پیش از این به دلیل استفاده از پهنای باند بین الملل و مسیر ترافیک ارتباطی که به خارج کشور منتقل می شد هزینه زیادی پرداخت می کردیم که هم اکنون با عدم نیاز به انتقال ترافیک به خارج از کشور صرفه جویی بسیاری در این راستا خواهیم داشت.
 
واعظی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲۰ هزار اپلیکیشن در کشور تولید شده است، گفت: تا پیش از این دسترسی به یک فیلم با سرعت پایین حدود ۱۰ هزار تومان برای یک کاربر هزینه بر می داشت که امروز با راه اندازی شبکه ملی ارتباطات مردم به راحتی می توانند یک فیلم را با ۱۵۰۰ تومان دانلود کنند.
 
وی گفت: در استفاده از شبکه ملی اطلاعات و نیز شبکه اینترنت محدودیتی برای کاربران وجود ندارد و درست مثل یک خط تلفن می ماند که شخص می تواند از ارتباط برای مکالمات بین المللی استفاده کند یا تماس شهری بگیرد.
 
تشکر واعظی از تمامی کسانی که در راه اندازی شبکه ملی نقش داشتند
 
واعظی با بیان اینکه آنچه از ابتدای دولت در حوزه زیرساخت های ارتباطی دیده می شد در شان مردم نبود و در مقایسه با کشورهای همطراز خود خیلی عقب بودیم گفت: نگاه این دولت به موضوع فناوری اطلاعات و اتباطات کاملا متفاوت با قبل بود و به همین دلیل فناوری اطلاعات به عنوان پیشران توسعه کشور مدنظر قرار گرفت.
 
وی با بیان اینکه از ابتدای دولت طبق قول و قراری که با تمام مسئولان داشتیم یک کار جدی را آغاز کردیم، ادامه داد: ۵ معاونت در وزارت ارتباطات در سه سال اخیر درگیر راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بودند و از اواخر سال گذشته نیز اپراتورهای موبایل، شرکت مخابرات ایران، شرکت های اینترنتی و تولیدکنندگان محتوا به این عرصه اضافه شدند تا شبکه ملی اطلاعات رونمایی شود.
 
واعظی گفت: شبکه ملی اطلاعات پروژه من به عنوان وزیر نبود بلکه تمامی شرکت ها با عشق و انگیزه نقش موثری در راه اندازی آن داشتند.
 
وی همچنین با تشکر از دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: در صورتی که تحول ایجاد شده در مرکز ملی فضای مجازی با حضور دکتر فیروزآبادی صورت نمی گرفت توفیق این بهره برداری میسر نمی شد.
 
ولی همچنین از اعضای شورای عالی فضای مجازی تشکر کرد و گفت: این شورا با تصمیم خود در دی ماه سال ۹۲ تکلیف ما را برای راه اندازی شبکه ملی مشخص کرد.
 
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات بحث این دولت به تنهایی نبود، خاطرنشان کرد: این طرح در برنامه چهارم و پنجم مطرح شده بود و کسانی که از این شبکه انتقاد کردند خودشان زمانی که در مسئولیت بودند کوچکترین قدمی برایش برنداشتند.
 
واعظی همچنین از رسانه ها تشکر کرد که طی هفته اهی اخیر با نگاه خوبی به شبکه ملی اطلاعات پرداختند و تاکید کرد: کاربران باید بدانند این شبکه هیچ محدودیتی برای آنها به وجود نمی آورد بلکه دست شان باز است که با تعرفه کمتر خدمات را با سرعت و کیفیت بهتری دریافت کنند.
 
وی با اشاره به اینکه شبکه ملی ارتباطات از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است، تاکید کرد: ما از همان روز اول این موضوع را در دستور کار داشتیم و در مورد آن تبلیغ نکردیم و می خواستیم در عمل نشان دهیم که مطالبات رهبری را عملیاتی خواهیم کرد.
 
به گفته وزیر ارتباطات شرکت ارتباطات زیرساخت در راه راه اندازی شبکه ملی ارتباطات با کاهش تعرفه پهنای باند اینترنت ۶۲۳ میلیارد تومان کاهش درآمد داشت تا مردم با تعرفه کمتری از این شبکه استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.