اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 28, 2016
14:00 یکشنبه، 7ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79403

معاون اول رئیس جمهور: شبکه ملی اطلاعات سد راه دسترسی به اطلاعات نیست

معاون اول رئیس جمهور، با تاکید بر اینکه شبکه‌ ملی اطلاعات سد راه دسترسی به اطلاعات نیست، گفت:‌ دولت تدبیر و امید از ابتدای کار خود به دنبال آن بوده که مردم به طور آزاد به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
 
اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه فاز نخست شبکه‌ی ملی اطلاعات که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد با تاکید بر این که در اطلاعات بر عکس امروز موضوع اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود اظهارکرد:‌ هدف اصلی استقرار نظام‌های اطلاعاتی مانند شبکه‌ی ملی اطلاعات آن است که قدرت و ثروت و حتی منزلت امروز بر مدار کمیت و کیفیت و استفاده از فضای مجازی می‌چرخد.
 
وی خاطر نشان کرد: امروز چگونه به اطلاعات دست یابیم می‌تواند برای یافتن فرصت مناسب در همه جهات از جمله اقتصادی کمک کند.
 
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر این که در دنیای امروز هیچ پدیده‌ی فناوری و پیشرفتی وجودندارد که دارای فرصت باشد اما تهدیدی به همراه خود نداشته باشد، اظهار کرد:‌ آنچه که در این زمینه مهم  است آن است که ما در مقابل این تحولات منفعل و سردرگم نباشیم بلکه به موقع سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب برای استفاده از آنها را تبیین و در آن راستا حرکت کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه اطلاعات مهمترین عنصر عصر امروز است گفت:‌در مقطع فعلی تمام تحولات بزرگی که در حال اتفاق افتادن در دنیاست به دلیل دسترسی به اطلاعات است در همین زمینه ما مکلیفیم که شرایطی ایجاد کنیم تا کشور و نظام بتواند به بهترین روش به اطلاعات دسترسی یابد.
 
وی با اشاره به طراحی شبکه‌ی ملی اطلاعات در کشور با تاکید بر این که اقدامات بسیار بزرگی انجام گرفته تا امروز در عرصه‌ی فن آوری اطلاعات به نقطه  فعلی دست یابیم اظهار کرد: مهمترین گامی که با طراحی شبکه ملی اطلاعات در کشور برداشته شده آن است که راه دسترسی آسان، با کیفیت، سریع و ایمن برای مقامات و همچنین مردم نسبت به دسترسی و اطلاعات فراهم شده است.
 
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه طی سه سال گذشته بالغ بر 20 هزار میلیارد تومن سرمایه گذاری برای طراحی و ساخت شبکه‌ی ملی اطلاعات انجام گرفته است خاطر نشان کرد:‌ طی سه سال اخیر دولت آن هم نه به طور مستقیم بلکه با بهره گیری از روش‌های غیر مستقیمی که توسط مدیران اتخاذ شده 20 درصد از این اعتبار را تامین کرده است.
 
معاون اول رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود به مزایای استفاده از شبکه‌ی ملی اطلاعات اشاره و تاکید کرد:‌این شبکه سد راهی در دسترسی  مردم به اطلاعات نیست بلکه عاملی است که از طریق آن اطلاعات  آسان‌تر و ارزان‌تر و سریع‌تر و با کیفیت تر در دسترس مردم قرار می‌گیرند.
 
جهانگیری تصریح کرد:‌دولت از ابتدای کار خود در تلاش بوده که مردم به طور آزاد به اطلاعات دسترسی یابند.
 
معاون اول رئیس جمهور بااشاره به برنامه پنجم توسعه و لزوم دستیابی ایران به شبکه ملی اطلاعات، خاطر نشان کرد:‌ بر اساس برنامه پنجم توسعه، 60 درصد مردم باید تا پایان سال اجرای این برنامه، موفق به استفاده از پهنای باند بلند می‌شدند.
 
وی با تاکید بر این که دولت باید زودتر از امروز دولت الکترونیک را عملیاتی می‌کرد، گفت:  خوشبختانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون زیر ساخت‌های بهره گیری از این فرصت را فراهم کرده است و امیدواریم که با استقرار چنین مرکزی فرصت جدیدی برای کمک به سرعت توسعه فراهم شود.
 
وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های کشور از نظر نیروی انسانی مورد نیاز در توسعه فن آوری اطلاعات خاطر نشان کرد: بر اساس گزارش‌های جهانی ارائه شده، ایران پنجمین کشور دنیا از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی است.این موضوع ظرفیتی برای کشور ایجاد کرده که بتواند در زمینه‌های اشتغال و توسعه، فرصت‌های خوبی فراهم کند.
 
وی کسب موفقیت در بخش‌های آی سی تی و آی تی توسط مهندسان کشورمان را از جمله‌ی دستاوردهای مهم در حوزه مهندسی یاد کرد.
 
جهانگیری در پایان صحبت‌های خود با اشاره به دستاوردهای دولت در عرصه‌های مختلف خاطر نشان کرد: مدیریت شرایط کشور، در هنگام وقوع شوک نفتی از جمله دستاوردهای مهم اقتصادی دولت و همچنین انجام اقداماتی از جمله طراحی و بهره برداری از شبکه‌ی ملی اطلاعات که مطالبه‌ی رهبری و همچنین مردم بود، از جمله اقدامات دولت یازدهم  در بخش غیر اقتصادی محسوب می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.