اپراتورها

تلفن همراه

August 30, 2016
10:39 سه شنبه، 9ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79434

مدیر ترابردپذیری اپراتور اول خبر داد: بازگشت شمار زیادی از مشترکان ترابرد شده/همراه اول سامانه اعتبارسنجی زد

مدیر ترابردپذیری اپراتور اول با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها از میزان ترابرد مشترکان فعلا غلط از آب در آمده است، گفت: در حال حاضر عده بسیاری از مشترکان اندکی که به شبکه اپراتورهای دیگر پورت شدند، در حال برگشتن هستند.
 
محسن بهداری در گفت‌وگو با تسنیم، در ارتباط با میزان پیشرفت پروژه ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه از دیدگاه اولین اپراتور موبایل کشور گفت: ترابردپذیری پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و برای پیاده‌سازی آن، تمامی اپراتورهای تلفن همراه از سوی رگولاتوری مکلف شده‌اند تا با پیمانکار این پروژه همکاری داشته باشند.
 
وی عنوان کرد: پیچیدگی‌های این طرح ملی موجب شد تا مرحله تست طولانی گردد؛ ابتدا قرار بود بهمن ماه سال گذشته اجرایی شود که به اردیبهشت سال جاری موکول شد و نهایتا هم آخر مرداد ماه شاهد پیاده‌سازی عملیاتی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه بودیم.
 
مدیر پروژه ترابردپذیری اپراتور اول موبایل با بیان اینکه در زمان پایلوت این پروژه مشخص شد که برخی مشترکان در زمان پورت کردن به شبکه اپراتورهای دیگر با مشکلاتی نظیر قطعی سیم‌کارت مواجه می‌شوند، درباره ترافیک درخواست ترابرد و مشکلات ناشی از آن عنوان کرد: تاکنون که در مرحله اجرای تجاری هستیم مشکلی از منظر بار سیستمی به وجود نیامده و هر تعداد تقاضا برای پورت شماره به اپراتورها رسیده، قابلیت پاسخگویی وجود داشته است.
 
او همچنین درباره رغبت مشترکان همراه اول برای رفتن به شبکه دیگر اپراتورها نیز خاطر نشان کرد: برخلاف نظرسنجی‌های جهانی و برخی پیش‌بینی‌های داخلی که انتظار می‌رفت با شروع تبلیغات اپراتورها، تعداد زیادی از مشترکان به شبکه اپراتورهای دیگر بروند، این اتفاق نیفتاد و کسانی هم که درخواست ترابرد شماره داشتند، اغلب برای تست این کار را کردند و سیم‌کارت اصلی‌شان را پورت نکردند.
 
بهداری با تأکید بر اینکه خیلی‌ها امیدوار بودند ترابردپذیری در اذهان عمومی تأثیرگذار بوده و همین موضوع منجر به پورت بسیاری از مشترکان در هفته اول رونمایی تجاری ‌شود، گفت: تمام پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمد. در حال حاضر حتی عده بسیاری از اندک مشترکان همراه اول که به شبکه اپراتورهای دیگر پورت شدند، در حال برگشتن هستند.
 
این مدیر حوزه ارتباطات درباره دلایل اصلی برگشت مشترکان پورت شده همراه اول گفت: دلیل اصلی به کیفیت و پوشش شبکه باز می‌گردد؛ اندک مشترکانی که از همراه اول رفتند گمان می‌کردند با خدمات خوب و پوشش مناسب دیگر اپراتورها مواجه می‌شوند اما در همان چند روز ابتدایی متوجه گستردگی پوشش ارتباطی ما شدند و لذا درخواست بازگشت به شبکه دادند.
 
او ابراز کرد: برخی مشترکان شبکه ما که به اپراتورهای دیگر رفتند اما سریعا درخواست بازگشت دادند، در پاسخ به ما راجع به دلیل این بازگشت عنوان کردند که مشکلات پوشش‌دهی و قطع و وصلی منجر به این تصمیم‌گیری شده است. مستندات تمامی اظهارات و چت‌های آنها در پاسخ به مرکز تماس ما موجود است.
 
وی درباره دیگر دلایل بازگشت مشترکان پورت شده نیز گفت: طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتورها موظف هستند برای مشترکانی که پورت می‌شوند پیغام IVR فعال کنند تا زمانیکه فردی با آنها تماس می‌گیرد متوجه ترابرد مشترک مورد نظر شود. اهمیت پخش پیغام از این جهت است که مخاطب تماس گیرنده متوجه شود احتمال پرداخت هزینه بیشتر به نسبت قبل جهت تماس برون شبکه هست.
 
بهداری اضافه کرد: در نظر بگیرید که مشترکی از همراه اول به اپراتور دیگری پورت کرده است؛ در چنین شرایطی ناخواسته هزینه‌ای به شخص تماس گیرنده با وی که از قضا او هم مشترک همراه اول است تحمیل می‌شود.
 
مدیر ترابردپذیری MCI گفت: این موضوع برای تجار و دارندگان کسب‌وکار بسیار مهم است زیرا ممکن است بخشی از تماس‌هایشان را از دست بدهند. از سوی دیگر چون این پیام به زبان فارسی پخش می‌شود ممکن است برای خارجی‌ها نگران کننده باشد و سریعا تماس را قطع کنند زیرا گمان می‌کنند مخاطب‌شان به کشور دیگری رفته و قرار است هزینه رومینگ بین‌الملل (هزینه بیشتر) از آنها دریافت شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که چطور می‌شود مشترکی از شبکه شما خارج شود و سریعا درخواست بازگشت دهد؟! این موضوع در تضاد با قوانین مصوب در این بخش که می‌گوید مشترک باید حداقل سه ماه در اپراتور جدید بماند تا بتواند دوباره بازگردد نیست؟!، گفت: تا حال حاضر چند صد مشترکی که از همراه اول ترابرد کرده‌اند، حدود 130 مشترک تقاضای برگشت دارند.
 
او ادامه داد: در ارتباط با سوال شما باید بگویم که برداشت اشتباهی از قوانین تجاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت گرفته است. طبق مصوبه‌ای که اشاره کردید، قانون می‌گوید مشترکان جدید قابلیت پورت تا حداقل سه ماه را ندارند اما اگر مشترکی که بیش از این زمان در یک اپراتور بوده و اکنون به اپراتور دیگری پورت کرده است، می‌تواند هر زمان خواست درخواست بازگشت دهد.
 
وی گفت: بازگشت به اپراتور اولیه پورت حساب نمی‌شود و با در نظر گرفتن این موضوع، تنها دو بار در سال قابلیت ترابرد برای مشترکان وجود دارد.
 
بهداری بار دیگر با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از مشترکان پورت شده همراه اول در حال بازگشت هستند، درباره برآوردش از آینده این طرح گفت: تاکنون استقبال زیادی از این طرح نشده زیرا از مجموع حدود  75 میلیون مشترک فعال موبایل در کشور تنها حدود سه چهار هزار نفر تقاضای پورت شماره به سه اپراتور داشتند که از این تعداد هم رقم قابل توجهی در حال بازگشت هستند.
 
وی افزود: طی یک هفته اخیر که دست اپراتورها برای تبلیغات ترابردپذیری باز شده است هم شاهد اتفاق خاصی نبودیم که البته هنوز زود است که عدم استقبال را به نداشتن دل خوشی به ترابردپذیری نسبت دهیم.
 
او خاطر نشان کرد: با این حال ما در اپراتور اول ترابردپذیری را یک فرصت می‌دانیم زیرا در حال حاضر حدود یک میلیون مشترک اپراتورهای دیگر از طریق رومینگ ملی وارد شبکه ما می‌شوند و ما به آنها خدمات می‌دهیم. بیشتر میزان ترابرد به همراه اول هم همین افراد بوده‌اند.
 
مدیر ترابردپذیری همراه اول گفت: در حال حاضر حدود 1100 مشترک از اپراتورهای دیگر به همراه اول ترابرد کرده‌اند. از طرفی مجموع مشترکان دائمی دو اپراتور دیگر روی هم 700 هزار است اما اپراتور اول ارتباطی 17 میلیون مشترک دائمی دارد و اکثر دائمی‌ها ترجیح می‌دهند وارد این شبکه با پوشش گسترده شوند.
 
وی در ارتباط با ودیعه‌های موجود در شبکه ارتباطی همراه اول که می‌تواند یک چالش برای مشترکان متقاضی ترابرد این اپراتور باشد هم گفت: اتفاقا کاملا بالعکس است. همراه اول با توجه به ودایعی که از مشترکان دائمی دارد سقف قطع میاندوره (85 درصد ودیعه) را بالا برده تا جاییکه اغلب مشترکان بعد از دو ماه صورتحساب خود را پرداخت می‌کنند اما در اپراتورهای دیگر وضعیت این گونه نیست و بعد از یک میزان مکالمه، سریعا ارتباط مشترک یکطرفه می‌گردد.
 
او تصریح کرد: علاوه بر این سامانه اعتبارسنجی برای اولین بار در همراه اول راه افتاده که حداکثر سقف مکالمات میان دوره را تا میزان قابل قبول و جذابی ارتقا داده است.
 
بهداری درباره این سامانه گفت: طبق این سامانه 750 میلیارد تومان ظرف یک ماه اخیر به اعتبار مشترکان دائمی افزوده شده است.
 
وی افزود: به عنوان مثال اگر سقف میزان مکالمات برای یک مشترک تاکنون در موعد میان دوره 250 هزار تومان بوده، با محاسباتی که روی پرداختی‌ها و سنوات او صورت گرفته، میزان سقف مکالمات میان دوره او ممکن است تا یک میلیون و 500 هزار تومان هم ارتقا یافته باشد که البته بسته به میزان ودایع و محاسباتی که گفتم، این رقم برای هر مشترک دائمی متغیر است.
 
مدیر ترابردپذیری همراه اول خاطر نشان کرد: در نتیجه مشترکان دائمی دیرتر قطع می‌شوند این موضوع رغبت آنها برای حضور در شبکه را می‌افزاید و از اپراتورهای دیگر نیز جذب همراه اول می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.