رسانه‌های اجتماعی

September 2, 2016
15:57 جمعه، 12ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79513

رؤیای اینترنتی فیس بوک بر باد رفت

با انفجار راکت شرکت اسپیس ایکس، رؤیای فیس بوک در پوشش دهی اینترنت در سراسر جهان در همان گام نخست ناکام ماند.
فیس بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی از مدتها پیش قصد داشت که دسترسی مردم در دورافتاده ترین نقاط جهان به اینترنت را از طریق فضا و استقرار ماهواره در مدار زمین عملیاتی کند.
 
به همین منظور فیس بوک شرکت اسپیس ایکس و راکت فالکون ۹ آن را برای پرتاب این ماهواره انتخاب کرد و با توجه به موفقیتهای مستمر این شرکت در مأموریتهای اخیر، همگان تصور می کردند که پرتاب این ماهواره به مانع جدی برنخورد.
 
اما مارک زاکربرگ مؤسس فیس بوک همزمان با الون ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس شاهد شعله ور شدن راکت فالکون ۹ در مرکز فضایی کیپ کاناورال فلوریدا بودند. این اتفاق همزمان با آزمایش سیستمهای راکت در آستانه پرتاب آن روی داد.
 
فیس بوک در نظر دارد پهنای باند در سراسر دنیا را از طریق خدمات ماهواره ای توسعه دهد و به همین منظور ماهوراه Amos ۶ را برای پرتاب به مدار زمین آماده کرده بود. قرار بود این ماهواره پس از استقرار در مدار زمین، پوشش اینترنت در مناطق وسیعی از آفریقا را توسعه دهد.
 
البته پرتاب ماهواره تنها بخشی از تلاشهای فیس بوک جهت افزایش دسترسی مردم به اینترنت در سراسر جهان محسوب می شود. این شرکت در نظر دارد که در مراحل بعدی از پهپادهای خورشیدی برای توسعه این هدف استفاده کند.
 
این برای نخستین بار بود که فیس بوک برای توسعه شبکه اینترنت در سراسر زمین به استفاده از ماهواره روی آورده بود.
 
زاکربرگ پس از این اتفاق گفت: من در آفریقا هستم و عمیقا به دلیل این انفجار و از دست دادن ماهواره ناامید هستم.
 
البته این تنها اتفاق مهم مربوط به فیس بوک در روزهای اخیر نبوده است. این شرکت در هفته گذشته تمامی اعضای تیم خبری Trending خود را از کار برکنار کرده تا به جای آنها از نوعی الگوریتم استفاده کند.
 
پیشتر زاکربرگ اعلام کرده که فیس بوک یک شرکت رسانه ای نیست، هر چند ۱.۷ میلیارد کاربر آن از این شبکه اجتماعی برای دریافت اخبار مورد نیازشان استفاده می کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.