تلفن همراه

فناوری

September 2, 2016
16:20 جمعه، 12ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79521

خلق آنتنی دیجیتال برای انقلاب در آینده گوشی‌های هوشمند

ابداع یک آنتن مبدل دیجیتالی توسط فنلاندی‌ها مخصوص اسمارت‌فون‌های موجود در دنیا از میزان دغدغه مشترکان تلفن همراه مبنی بر سرطان‌زا بودن این ابزار دیجیتال می‌کاهد یا همچنان درگیر این پدیده شوم در عرصه دنیا خواهیم بود؟
 
توسعه ارتباطات سیار به موازات گسترش ظرفیت پهن‌باند بی‌سیم، سال‌هاست که بسیاری مردم در گوشه و کنار دنیا را نگران تشعشعات آنتن‌های مخابراتی کرده است.
 
همچین دغدغه‌ای باعث فعالیت و تلاش بسیاری از بازیگران عرصه ارتباطات برای کاستن از موج نگرانی‌های موجود شده و همواره ابداعاتی در این زمینه رونمایی شده یا در مرحله آزمایشگاهی تست شده است.
 
در راستای این فعالیت‌ها، محققان علوم رادیویی و مهندسی دانشگاه آلتو روشی را کشف کرده‌اند که به آنتن‌های موبایل اجازه می‌دهد از حالت آنالوگ به دیجیتال تغییر حالت دهند.
 
آنتن‌هایی که اکنون در اغلب گجت‌ها به کار گرفته می‌شود بر پایه تکنولوژی نیم قرن پیش است. در این متد قدیمی آنتن‌ها قابلیت کار با یک یا تعدادی از فرکانس‌های مختلف را داشتند.
 
اما با ابداع این دانشگاه که برگرفته از روش‌های پیشرفته دیجیتالیزه کردن و ترکیب چند اِلمان آنتن‌های کوچک برای ایجاد آنتنی قدرتمند بر مبنای فرکانس‌های دیجیتال است، در نهایت شاهد ایجاد نوعی آنتن یکپارچه خواهیم بود که بر روی هر فرکانسی قابل تعریف و کار است.
 
در این آنتن‌ها تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند نظیر GPS، بلوتوث و وای‌فای دیگر نیاز به آنتن‌های جداگانه مربوط به خود ندارند. علاوه بر این، تمامی نقل‌و‌انتقال دیتای گوشی نیز می‌تواند از طریق همین یک آنتن دیجیتال باشد.
 
جاری ماتی –دانشجوی دکترای این دانشگاه- گفته است که همین کشف موجب می‌شود تا با حذف فضای زیاد اشغال شده توسط آنتن‌های موجود در موبایل، سایز نمایشگرهای گوشی بزرگتر و طراحی آنها ساده‌‌تر شود.
 
آنتن توسعه یافته توسط محققان این دانشگاه قابلیت رسیدن به سقف نرخ تبادل دیتا که چیزی حدود 100 تا 1000 بار سریع‌تر از نرخ کنونی است را پدید می‌آورد.
 
طراحی و تولید این آنتن یکپارچه تأثیر شگرفی در عمر باتری گوشی‌های موبایل خواهد داشت و بر کارایی آنها می‌افزاید.
 
این آنتن‌ها می‌توانند با سرعت بالایی نقل‌و‌انتقال دیتا را انجام و بهره‌وری در این زمینه را ارتقا دهد. طبق گزارش ارائه شده از سوی این دانشگاه، تمامی استانداردهای ارائه شده از سوی نهادهای بین‌المللی در امر توسعه این آنتن لحاظ شده است.
 
میزان تشعشعات آنتن‌های ارتباطی اخیرا به دلیل افزایش رنج فرکانسی که مورد استفاده گوشی‌های موبایل است، کاهش یافته و همین موضوع موجب می‌شود تا اپراتوها با توجه به کاهش تشعشعات، تعداد ایستگاه‌های پایه خود را در شبکه افزایش دهند تا برقراری ارتباط بدون اختلال ممکن شود.
 
پروفسور ویل ویکاری معتقد است که روش جدید ابداع شده انقلابی در نسل پنجم موبایل ایجاد خواهد کرد و فنلاند را به عنوان کشوری پیشرو در این عرصه و توسعه آنتن‌های موبایل معرفی خواهد کرد. لذا با در نظر گرفتن این موضوع، وجود یک آنتن یکپارچه با توان پایین رد گوشی‌های موبایل موجب آسیب کمتر به کاربر می‌شود.
 
از آن حیث که نوع کنونی آنتن‌های موبایل در اوایل قرن بیست و یکم توسعه یافته‌اند قطعا برای مهاجرت به سمت نسل پنجم تلفن همراه نیازمند بازنگری در ساختار و قالب آنها هستیم.
 
وی همچنین گفته است برای تست این ابداع، همکاری را با کمپانی هواوی روی گوشی‌های نسل پنجم این شرکت خواهیم داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.