اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 3, 2016
16:10 شنبه، 13ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79544

گوگل از طریق Waze سرویس اشتراک گذاری خودرو راه اندازی می کند

وال استریت ژورنال گزارش می دهد گوگل در حال راه اندازی یک سرویس اشتراک گذاری وسیله ی نقلیه با تمرکز بر هم سفری (ride-sharing) است. شرکت گوگل در ماه می از طریق یکی از محصولات خود به نام Waze ارائه ی این خدمات را امتحان کرده بود اما این موضوع برای یک مدت محدود و صرفاً در دسترس منتخبی از کارمندان محدوده ی خلیج سانفرانسیسکو قرار گرفته بود.
 
بر اساس گزارش ها حال این شرکت قصد دارد برنامه ی مذکور را در سانفرانسیسکو به روی تمام کاربران Waze باز کند و در صورت موفقیت آمیز بودن، آن را گسترش دهد. در برنامه ی یاد شده از اتومبیل های خودران گوگل استفاده نخواهد شد اما در عوض راهی برای ارتباط دادن مسافرانی خواهد بود که مسیرشان با هم یکی است. از همه مهم تر نیز این است که در سرویس یاد شده قرار است از راننده های غیر حرفه ای بهره گرفته شود؛ در واقع حالت ایده آل آن است که راننده های طرح مذکور از همکاران مسافران خود باشند.
 
این طرح با اینکه رقیب بالقوه ای برای خدمات هم سفری Uber Pool و Lyft Line محسوب می شود از این جهت کاملاً با آنها متفاوت خواهد بود که رانندگان گوگل، آماده ی سرویس دهی به محض تقاضای مسافر نخواهند بود. در عوض گوگل سعی دارد راننده ها را با مسافرانی در ارتباط قرار دهد که مسیرشان در هر صورت یکی است. وال استریت ژورنال خاطرنشان می کند برنامه ی آزمایشی حاضر، حداکثر ۵۴ سنت به ازای هر مایل (معادل ۱.۶۰ کیلومتر) برای مسافر هزینه در بر خواهد داشت که با هزینه های اوبر و لیفت به شدت تفاوت دارد. در ثانی خود گوگل نیز فعلاً سهمی بر نمی دارد.
 
هر یک از کاربران Waze در سانفرانسیسکو قادر خواهد بود به عنوان راننده ثبت نام کنند، اما مسافران احتمالی به کارمندان تعدادی از شرکت های بزرگ فناوری محدود خواهند بود. به علاوه، مسافران با محدودیت ۲ سفر در روز نیز مواجه هستند؛ چرا که ایده ی اصلی آن است که از این خدمات برای رفتن به محل کار و بازگشت به منزل استفاده کنند. به این ترتیب سرویس Waze را باید بیشتر «هماهنگ کننده ی هم سفری» در نظر گرفت تا یک سرویس جابجایی مبتنی بر تقاضای لحظه ای.
 
بر خلاف اوبر و لیفت، گوگل برنامه ای برای بررسی پیش زمینه و سابقه ی رانندگان ندارد. در عوض برای خارج کردن رانندگان مشکل ساز از سیستم به امتیازی که مسافران به راننده ها می دهند متکی خواهد بود که این هم احتمالاً چندان مهم نیست، چون هم راننده ها و هم مسافران از میان کارمندان یک شرکت هستند و یا حداقل در یک محدوده کار می کنند.
 
گفتنی است اوبر ظرف مدت گذشته تلاش زیادی برای پیش بردن خدمات هم سفری خود به ویژه در محدوده ی منهتن داشته است؛ یعنی جایی که سرویس هم سفری ۵ دلاری خود را به راه انداخت. لیفت نیز اوایل سال جاری میلادی خدمات هم سفری خود را به چند شهر جدید گسترش داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.