اپراتورها

تلفن همراه

September 4, 2016
9:44 یکشنبه، 14ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79564

VoLTE برگ برنده اپراتورها دربرابر OTT VoIPها

نگاهی مختصر بر جداول آماری درآمد اپراتورهای تلفن همراه نشان می دهد که چگونه مهم ترین منبع درآمدی آن‌ها یعنی خدمات صوتی در سال های اخیر دچار تزلزل شده است. تغییر ذائقه کاربران و ورود خدمات OTT از عواملی است که درآمد خدمات صوتی اپراتورهای تلفن همراه را نشانه گرفتند. حال اپراتورها به دنبال راه چاره هستند، به دنبال گزینه ای که همچنان قدرتمند باشد که توان رقابت با خدمات ارزان OTT ها را داشته باشد و هم مقبول مشترکان باشد. آن‌ها امیدوارند که VoLTE همان گزینه مورد نظر باشد تا بتوانند همانند سال های گذشته یکه تاز بازار خدمات موبایل باشند.
 
OTT یا Over the Top Content به تحویل محتوای صوتی، تصویری یا انواع دیگر محتوا از طریق اینترنت (نظیر وایبر، تلگرام ، واتس اپ و…) بدون دخالت اپراتورها به کاربر نهایی گفته می‌شود.
 
به گزارش نشریه الکترونیک ترند به نقل از گروه علمی Teyf، در بین خدمات اپراتورهای موبایل، خدمات صوتی علی رقم ارزش بسیار بالای آن سال‌هاست که نادیده گرفته‌شده‌اند. نوآوری در این حوزه مدت‌هاست که از بین رفته و تنها بازیگران اینترنتی و تولیدکنندگان برنامه‌های کاربردی در این حوزه فعالیت کرده‌اند.
در حقیقت اپراتورهای موبایل می‌خواهند پیش از آنکه بازار خدمات صوتی را از دست بدهند، با ارائه یک سرویس کامل روند بازار را معکوس کرده و یا حداقل ثابت نگه‌دارند؛ پس اپراتورها انگیزه کافی برای راه‌اندازی یک سرویس صوتی کامل رادارند. برای رسیدن به این هدف، آن‌ها نیاز دارند که یک سرویس صوتی جدید متفاوت ازآنچه تاکنون ارائه‌شده است، عرضه کنند؛ حال سرویس VoLTE یکی از جدیدترین نوآوری‌ها و یکی از برگ‌های برنده اپراتورهای موبایل است.
 
به‌واقع از زمان ظهور اسمارت‌فون‌ها یا همان گوشی‌های هوشمند دنیای تلفن‌های همراه دستخوش تغییراتی شگفت‌انگیز شده است؛ اما چیزی که در طول این مدت همواره ثابت مانده و تغییری اساسی نکرده، کیفیت صدا در مکالمات تلفنی است، یعنی اصلی‌ترین وظیفه یک گوشی تلفن!
گوشی‌های هوشمند آن‌قدر کارایی‌های متفاوتی دارند که شاید بتوان گفت وظیفه اصلی تلفن که برقراری مکالمات صوتی است، تا حد زیادی در آن‌ها به حاشیه رانده‌شده است. VoLTE فرصتی برای ارتقاء کیفیت مکالمات به سطح اچ‌دی.
 
 
فنّاوری HD Voice که با عنوان صدای پهن‌باند هم شناخته می‌شود، با کاهش صداهای اضافی و افزایش چشمگیر کیفیت صدای دو طرف مکالمه، شرایطی فراهم کند که بیشترین نزدیکی را به مکالمات حضوری دارد، تا دیگر مکالمات تلفنی با دیگران حس دوری را به کاربر القا نکند؛ تا کاربران احساس کنند که طرف دیگر مکالمه در برابرشان نشسته است.
 
افزایش کیفیت مکالمات صوتی تنها با انتقال صدا روی نسل جدید شبکه‌های موبایل نظیر ۴G LTE میسر خواهد بود.
 
بازه فرکانسی صدای انسان به‌طور عمومی از ۸۰ Hz تا ۱۴ kHz بوده و عملاً صدای مکالمات تلفنی، تفاوت‌های فاحشی با صدای طبیعی انسان دارد. ظرفیت شبکه‌های سنتی مخابرات جهت انتقال فرکانس صدای انسان به ۳۰۰ Hz to 3.4 kHz محدودشده است؛ به عبارت ساده‌تر، فرکانس صدای انسان از ظرفیت انتقال فرکانس در اتصالات تلفنی سنتی بالاتر است، به همین خاطر صداها فشرده می‌شوند و همین تغییر، صدایی را پدید می‌آورد که به‌عنوان صدای مرسوم مکالمات تلفنی می‌شناسیم.
 
صدای HD، ظرفیت بالاتری برای انتقال صدا دارد (۵۰ Hz  تا ۷ kHz) و به خاطر همین توانایی در انتقال فرکانس‌های بالاتر، آنچه درنهایت به گوش می‌رسد بیشترین نزدیکی را به صدای طبیعی انسان خواهد داشت. البته برای این‌که از این قابلیت استفاده کنید، باید گوشی هوشمند شما هم می‌بایست از این قابلیت پشتیبانی کند.
 
۱۰ نکته مفید در خصوص برتری‌های فنی فناوری VoLTE در بستر شبکه ۴G LTE:
 
مکالمه هم‌زمان صدا و انتقال اطلاعات: مشترکان می‌توانند در هنگام مکالمه صوتی بر بستر VoLTE، از خدمات شبکه نسل چهارم اینترنت همراه (۴G/LTE) نیز استفاده کنند.
 
پهنای باند (۷KHz) دو برابری برای سیگنال صوتی وکیفیت صدای HD:  به این نکته دقت کنید که برای دسترسی به سطح کیفیتHD، اسمارت فون شما و طرف مقابل می‌بایست از قابلیت VoLTE پشتیبانی کند.
 
بهبود عملکرد واسط هوایی(Air Interface): تبادل ترافیک voice در VoLTE با استفاده از OFDMA فقط زمانی انجام می‌شود که بسته صدا حاوی یک مکالمه واقعی باشد.
 
ارتقاء بهره‌وری طیف فرکانسی و تخصیص پهنای باند بیشتر به سرویس‌های دیتا
 
کاهش زمان آغاز تماس: در VoLTE زمان راه‌اندازی تماس نسبت به نسل قبل کاهش ۲۰ برابری دارد یعنی ظرف ۰٫۲۵ ثانیه؛ در ۳G این مقدار ۵ ثانیه است!
 
افزایش کیفیت بدون افزایش هزینه: وقتی صحبت از برقراری تماس با کیفیت بالا از طریق انتقال دیتا می‌شود، ممکن است به اولین چیزی که فکر کنید افزایش هزینه مکالمات سیم‌کارت شما باشد. اما باید بدانید این فناوری می‌تواند به‌راحتی بسته‌های انتقالی صدا را تشخیص داده و بدون اینکه ذره‌ای از اعتبار شما کم کند، به فعالیت خود ادامه دهد.
 
کاهش مصرف ۴۰% شارژ باطری در مقایسه با اپلیکیشن های OTT VoIP: حدود ۴۰% مصرف کمتر باطری گوشی‌های هوشمند در حین مکالمه با کیفیت مشابه OTTها، میزان کمی نیست!
 
کاهش محسوس دیتای مصرفی: دیتای مصرفی اپلیکیشن های OTT صوتی در حین مکالمه، به‌صورت پیش‌فرض ۱۰ برابر بیشتر از VoLTE است.
 
کیفیت بالای مکالمه نسبت به اپلیکیشن های صوتی: کیفیت خدمات OTT VoIPها به‌شدت به شرایط شبکه وابسته است، به‌طور مثال هنگامی‌که کاربر در حال حرکت است، کیفیت اتصال به شبکه متغیر بوده و منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر وقفه در حین مکالمه، اختلال و قطع تماس خواهد شد، در مقایسه با تماس بر بستر VoLTE چنین مشکلاتی پدید نمی‌آید.
 
افزایش بهره‌وری عملیاتی و رضایت مشتری از خدمات شبکه: به گفته کارشناسان استفاده از VoLTE، موجب افزایش بهره‌وری عملیاتی و رضایت مشتری از خدمات شبکه شده و از طریق ساده کردن شبکه، موجب کاهش هزینه‌های اپراتورها می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.