اپلیکیشن

تلفن همراه

September 4, 2016
12:24 یکشنبه، 14ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79571

انتقال سرور تلگرام به ایران در کش‌وقوس شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات

در حالی که مسئولان تصمیم‌گیر و ارشد کشور در شورای عالی فضای مجازی مصوب کردند تا اطلاعات شهروندان ایرانی عضو پیام‌رسان‌های خارجی به داخل کشور منتقل شود اما معاون وزیر ارتباطات انتقال سرورهای تلگرام به ایران را بی‌فایده می‌داند.
 
شورای عالی فضای مجازی در خرداد ماه دستور جلسه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن "شرکت‌های خارجی پیام‌رسان که در داخل ایران فعالیت می‌کنند، ملزم شدند برای ادامه فعالیت خود همه اطلاعات و فعالیت مرتبط با شهروندان ایرانی را به داخل کشور منتقل کنند".
 
با این مصوبه زمزمه انتقال اطلاعات کاربران ایرانی تلگرام که در حال حاضر محبوب‌ترین پیام‌رسان نزد ایرانی‌هاست، مطرح شد.
 
بیش از 80 درصد کاربران تلگرام که حدود 12 درصد پهنای باند اینترنت کشور را اشغال می‌کند، ایرانی هستند.
 
بعد از مصوبه مذکور، محمود واعظی ــ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ــ در نشست خبری افتتاح مرکز NIX (مرکز تبادل ترافیک داده) مشهد، با اشاره به پروژه انتقال سرورهای شبکه اجتماعی تلگرام به داخل کشور گفت: سیاست دولت و شورای عالی فضای مجازی این است که اهتمام ویژه‌ای به این قائل شویم تا مردم اطمینان داشته باشند اطلاعات حریم شخصی آنها حفظ می‌شود.
 
وزیر ارتباطات اذعان کرد: این اطمینان در مورد آن شبکه‌های اجتماعی که سرورشان در خارج از کشور است، وجود ندارد و لذا در دولت تصمیم بر این گرفته شده که از شبکه‌های اجتماعی داخل کشور حمایت داشته باشیم.
 
وی بیان کرد: موضوع انتقال سرورهای شبکه اجتماعی تلگرام در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده  و معمولاً نوعی ارتباط بین‌المللی بین وزارت ارتباطات و افرادی که به‌نوعی در حوزه سایبر فعالیت دارند، هست.
 
علاوه بر این در زمان راه‌اندازی نخستین دیتاسنتر ابری بخش خصوصی کشور، فریدون قاسم‌زاده ــ مدیر دیتاسنتر مذکور ــ خبر از فراهم شدن مقدمات انتقال سرور شبکه پیام‌رسان تلگرام به ایران داد و گفت: هم‌اکنون که برای برخی شرکت‌ها از جمله تلگرام، انتقال سرور به ایران الزامی شده و تا پایان سال باید سرور خود را در ایران مستقر کنند، دولت ایران چند شرکت از جمله افرانت را به‌عنوان ارائه دهنده خدمات دیتاسنتری خصوصی ایرانی، برای میزبانی انتقال سرورهای تلگرام به ایران تعیین کرده است.
 
نکته قابل تأمل و البته عجیب این است که امیرحسین دوایی ــ معاون فناوری وزارت ارتباطات ــ در آیین گشایش نمایشگاه بین‌المللی کامپیوتر و ماشین‌های اداری مشهد گفته است که انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور مطرح نیست و با وجود شبکه‌های جهانی اطلاعات این کار فایده‌ای هم ندارد.
 
از آن حیث که شورای عالی فضای مجازی نهادی حاکمیتی در کشور است و علاوه بر رؤسای سه قوه، مسئولان ارشد و متخصصان زبده در آن عضویت حقوقی و حقیقی دارند، مصوبات آن مرّ قانون و اطاعت از آنها توسط مسئولان اجرایی کشور الزامی است.
 
حال چطور شده که با گذشت سه ماه از این تصمیم ویژه برای حفظ و حراست از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران ایرانی عضو پیام‌رسان‌های خارجی، چنین حرفی زده می‌شود، جای سؤال دارد.
 
در حالی که مقام عالی وزارت ارتباطات هم خبر از اجرای این مصوبه داده بود اما اکنون معاون وی ابراز بی‌میلی کرده و این کار را بی‌فایده دانسته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.