اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 4, 2016
17:54 یکشنبه، 14ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79591

کوانتوم کامپیوتر گوگل برای اولین بار توانست انرژی یک مولکول را دقیقا شبیه‌سازی کند

مهندسان گوگل به تازگی به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در پردازش کوانتومی (quantum computing) دست یافته‌اند. آن‌ها اولین شبیه‌سازی در مقیاس کوانتومی از مولکول هیدروژن را ارائه داده‌اند. این خبر بزرگی است. زیرا این کار به ما شیوه‌های مشابهی نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از آن‌ها پرده از اسرار کوانتوم برداشت. 
 
محققانی که با تیم گوگل کار می‌کنند توانستند به دقت انرژی مولکول‌های هیدروژن (H2) را شبیه‌سازی کنند. اگر بتوان این کار را برای سایر مولکول‌ها نیز تکرار کرد، آنگاه به دستاوردهای بزرگی در همه زمینه‌ها از سلول‌های خورشیدی گرفته تا پزشکی خواهیم رسید.
 
اینگونه پیش‌بینی‌ها برای کامپیوترهای کلاسیک یا ناممکن است و یا زمان بسیار طولانی صرف می‌کند. به عنوان مثال به دست آوردن انرژی چیزی مثل مولکول پروپان (C3H8)، برای یک سوپرکامپیوتر چیزی در حدود ۱۰ روز زمان می‌برد. برای دست‌یافتن به این شاه‌کار، مهندسان گوگل، با محققانی از دانشگاه هاروارد، آزمایشگاه‌ ملی لارنس بارکلی (Lawrence Berkeley National Labs)، دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا، دانشگاه تافتز و دانشگاه کالج لندن همکاری کردند.
 
رایان بابوش (Ryan Babbush)، مهندس نرم‌افزار کوانتومی گوگل می‌نویسد: «اگرچه می‌توان انرژی هیدروژن مولکولی را به صورت کلاسیک محاسبه کرد (البته به طور ناکارآمد)، با یک سخت‌افزار کوانتومی حتی امکان شبیه‌سازی سیستم‌های بزرگ‌‌تر شیمیایی نیز فراهم می‌آید».
 
واکنش‌های شیمیایی در طبیعت کوانتومی هستند. زیرا این واکنش‌‌ها دارای حالات انطباقی کوانتومی بسیار آشفته‌ای می‌باشند. به عبارت دیگر، هر حالت ذره‌ای را نمی‌توان به صورت مستقل از دیگر ذرات توصیف کرد. این امر مشکلاتی را برای کامپیوترهایی که با مقادیر دو دویی 1s و 0s سر و کار دارند ایجاد می‌کند.
 
کامپیوتر کوانتومی گوگل بر اساس کیوبیت- بیت (qubit – bit) کار می‌کند. کیوبیت-بیت‌ها می‌توانند در حالتی انطباقی قرار بگیرد که همزمان مقادیر ۱ و ۰ را ارائه می‌کند. مهندسان گوگل، برای راه‌اندازی این شبیه‌سازی از یک مدار کامپیوتری کوانتومی سوپر کول شده استفاده کردند، که به آن خود حل‌کننده کوانتومی متغیر (VQE) می‌گویند. VQE اساسا یک سیستم مدلینگ بسیار پیشرفته است که به وسیله آن تلاش می‌شود برمبنای سطح کوانتومی سیستم عصبی مغز انسان شبیه‌سازی شود.
 
 
چنان‌که در نمودار بالا دیده می‌شود، زمانی که نتایج حاصل از VQE با انرژی واقعی آزاد شده مولکول هیدروژن مقایسه شد، منحنی حاصل دقیقا با آن منطبق بود. 
 
همین‌طور که از شبیه‌سازی شیمیایی کیفی و توصیفی به سوی شبیه‌سازی کوانتومی و قابل پیش‌بینی حرکت می‌کنیم، می‌توانیم این رشته علمی را به صورت چشمگیری مدرنیزه کنیم. برای توصیف این مطلب کوه یخی را در نظر بگیرید که تنها نوک این کوه دیده می‌شود اما حجم عظیمی از آن زیر آب است. ما امروز در گام‌های ابتدایی مدلینگ واقعیت‌های عالم هستی هستیم. گوگل مدعی این است که ما می‌توانیم کاربردهای این‌گونه شبیه‌سازی را در تمام انواع سیستم‌هایی (باتری‌های بهبودیافته، انواع جدیدی از مواد و…) ببینیم که به شیمی مربوط است.
 
یکی از کاربردهای بالقوه این شبیه‌سازی مدل‌سازی روشی است که باکتری‌ها کود تولید می‌کنند. روشی که انسان‌ها کودهای مورد نیاز خود را تولید می‌کنند، به شدت ناکارآمد است. هم به لحاظ سازگاری با طبیعت و هم به لحاظ قیمت. بنابراین هر گونه بهبودی در فهم واکنش‌های شیمیایی مربوط به این فرآیند می‌تواند دستاوردهای عظیمی به بار آورد.
 
ما در ابتدای راه شبیه‌سازی کوانتومی هستیم و اگرچه سخت‌افزار گوگل را به عنوان کوانتوم کامپیوتری به منظور ساده‌سازی فرآیندها توصیف کردیم، اما هنوز مبحثی در جریان است که آیا ما کد محاسبات کوانتومی را تاکنون کرک کرده‌ایم یا خیر؟
 
برخی می‌گویند کامپیوتر گوگل هنوز یک مدل اولیه است. به عبارتی محصول گوگل یک دستگاه پارت کوانتوم کامپیوتر (part-quantum computer) است نه یک کامپیوتر کوانتومی تمام‌عیار. به هر حال در همان حین که دانشمندان درباره این موضوع گفتگو می‌کنند، حداقل ما می‌توانیم شروع به استفاده از مزایای این تکنولوژی کنیم و به آینده‌ای نزدیک چشم بدوزیم که قدرت محاسباتی کامپیوترها تقریبا غیرقابل تصور است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.