اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

September 6, 2016
10:42 سه شنبه، 16ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79639

وزیر ICT تاکید کرد: لازم باشد توان رصد موبایل، اینترنت و تمام شبکه‌های اجتماعی وجود دارد

وزیر ارتباطات گفت: در صورت نیاز زمانی که از سوی قوه قضاییه تشخیص داده شود این امکان وجود دارد که ارتباطات و فعالیت‌های کاربران در تمام فضاها از تلفن همراه گرفته تا اینترنت و شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی رصد شوند.
 
امروز با حضور وزیر ارتباطات، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، بسته های حمایتی وزارت ارتباطات برای شبکه های اجتماعی برای تمامی ذینفعان این حوزه رونمایی شد.
در این همایش  بسته های آگاهی رسان در جهت چگونگی حفظ حریم خصوصی در بستر شبکه های اجتماعی و توصیه های مفید در این حوزه در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی و در اختیار کاربران قرار گرفت.
 
وزیر ارتباطات در این همایش حفظ امنیت شبکه‌های خصوصی به ارائه‌ی توضیحاتی درباره فعالیت شبکه‌های اجتماعی داخلی پرداخت.
 
واعظی در این صحبت‌ها تاکید کرد: اندیشه‌ای که فکر می‌کند مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی راهی درست است، دیگر جواب نخواهد داد، چرا که اکنون شرایط به گونه‌ای است که اگر یکی از این شبکه‌ها را مسدود کنیم ۱۰ شبکه جایگزین آن وجود دارد به همین دلیل راهکار درست آن است که در مواجه با پدیده‌های نوین آنها را به گونه‌ای تغییر دهیم که برای استفاده با شرایط جامعه هماهنگ باشد.
 
وی با تاکید بر این‌که ایجاد و راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی داخلی وظیفه بخش خصوصی به‌شمار می‌رود، ادامه داد: دولت تنها موظف به فراهم سازی زیرساخت‌هاست که در این زمینه هم طی سه سال گذشته شاهد توسعه قابل توجه زیرساخت‌های ارتباطی بوده‌ایم.
 
وزیر ارتباطات در عین حال عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی برای ما تهدید و فرصت را به طور همزمان به همراه دارد و این هنر ماست که بتوانیم آنها را به گونه‌ای تغییر دهیم که فرصت‌های آنها افزایش یافته و تهدیدهایشان کمتر شود.
 
واعظی اظهار کرد: اکنون با توجه به حجم و تعداد شبکه‌های اجتماعی که در ایران فعالیت می‌کنند راهکار آن است که مردم را متقاعد کنیم به استفاده از شبکه‌های اجتماعی بومی روی آورند، چرا که در این شبکه‌ها این امکان وجود دارد که مزایای متعددی علاوه بر مزایای شبکه‌های خارجی در نظر گرفته شود.
 
وی با تاکید بر این‌که دسترسی آزاد به اطلاعات از حقوق مردم به‌شمار می‌رود و نمی‌توان جلوی حقوق مردم را گرفت، بیان کرد: نگاه ما در دولت هیچ‌گاه به این شکل نبوده مردم را در دسترسی به محتوای سالم بین‌المللی محدود کنیم. البته باید به این نکته نیز توجه داشت اگر عده‌ای انتظار دارند هر آنچه در دنیا در اختیار همگان قرار گیرد، این رویکرد درستی نیست، چرا که والدین دغدغه‌های متفاوتی داشته و در زمینه‌ی امنیت اخلاقی فضایی که فرزندانشان از آن استفاده می‌کنند نگرانند.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به موضوع پالایش هوشمند، ادامه داد: متاسفانه عده‌ای به اشتباه فکر می‌کنند که اگر از شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده کنند هیچ نظارتی بر روی آنها وجود نخواهد داشت، اما عرض من این است که سیاست دولت بر این نیست که در این فضا نظارت ناشایست باشد. اکنون ۶۰ تا ۷۰ سیم‌کارت در داخل کشور وجود دارد، آیا اینها نظارت می‌شوند؟ دولت علاقه‌ای به نظارت بر استفاده مردم از این فضاها ندارد مگر با حکم قضایی و در این میان فرقی ندارد که ارتباطات مردم در شبکه اجتماعی داخلی، خارجی یا محیط پیامک یا موبایل انجام شود، چرا که اگر لازم باشد دستگاه‌های امنیتی بر روی تمامی این موارد نظارت کامل دارد.
 
واعظی در ادامه با تاکید مجدد بر هزینه کمتر و سرعت بیشتری که استفاده از خدمات بومی فراهم می‌کند، گفت: البته در زمینه‌ی فعالیت شبکه‌های اجتماعی داخلی ما در گذشته تجربیات تلخی داشتیم، چرا که دو شبکه اجتماعی که در این حوزه فعالیت می‌کردند زمانی که به حدود ۲۰۰ هزار و یک میلیون کاربر رسیدند دچار مشکل شدند، اما اکنون تاکید ما بر آن است که شبکه‌های اجتماعی داخلی باید حداقل توان ارائه‌ی خدمات به ۲۰ میلیون کاربر را داشته باشد، چرا که مردم یکبار از شبکه‌های اجتماعی مهاجرت می‌کنند و اگر شبکه‌ای امکان ارائه این خدمات را نداشته باشد مردم دیگر به آن مراجعه نخواهند کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.